فسخ قرارداد پیمانکار مترو کرج حتمی شده است

فسخ قرارداد پیمانکار مترو کرج حتمی شده است پروژه خط۲ قطار شهری کرج که از سال ۸۵ عملیات ساخت آن آغاز و افقی ۵ ساله برای پایان آن ترسیم شده بود، اکنون نزدیک به ۱۱ سال است که موانع مختلف روند اجرایی آن را پیچیده کرده به گونه‌ای که نمی‌توان زمانی را برای پایان آن […]

فسخ قرارداد پیمانکار مترو کرج حتمی شده است

پروژه خط۲ قطار شهری کرج که از سال ۸۵ عملیات ساخت آن آغاز و افقی ۵ ساله برای پایان آن ترسیم شده بود، اکنون نزدیک به ۱۱ سال است که موانع مختلف روند اجرایی آن را پیچیده کرده به گونه‌ای که نمی‌توان زمانی را برای پایان آن به‌طور قطعی تعیین کرد.

به گزارش ایرنا، خرداد ماه سال ۷۷ بود که سوت قطار شهری بین تهران و کرج به صدا درآمد، پروژه‌ای که با پشتوانه منابع ملی و شهرداری تهران بزرگ سر از کرج درآورد و سرآغازی شد تا مسؤولان مدیریت شهری کرج به تأسی از تهران بزرگ چشم‌اندازی برای استفاده از این وسیله جدید حمل ونقل عمومی ترسیم کردند.

راه‌اندازی خط ریلی صادقیه پل شهیدسلطانی کرج یا به عبارتی خط ۵ قطار شهری کرج سرانجام پس از حدود دو سال در کرج استمرار یافت و با احداث ۱۰ کیلومتر خط ریلی به منطقه گلشهر کرج رسید که این خط در واقع خط یک قطار شهری در داخل کرج شناخته شد.

به موازات اجرای این پروژه، مدیریت شهری و مسؤولان اجرایی شهرستان کرج که درآن زمان زیر مجموعه استان تهران بودند با حمایت مسؤولان کشوری و شهری به تعریف ۵ خط جدید قطار شهری برای کلان‌شهر کرج ترغیب و تشویق شدند، خطوطی که یکی از آنها به عنوان منوریل (خط ۳) مشخص و پروسه مطالعاتی خود را پشت سر گذاشتند.

تصویب این خطوط در شورای عالی ترافیک کشور بارقه امیدی در دل کرجی‌ها به وجود آورد و سازمانی به نام قطار شهری کرج و حومه را در این کلان‌شهر زیر نظر شهرداری به فعالیت کارشناسانه وا داشت.

خط۲ قطار شهری در نیمه دهه ۸۰ به طول ۲۷ کیلومتر در کرج کلید خورد، پروژه‌ای که در واقع مدیریت اجرای آن به کرجی‌های آن روز و البرزی‌های امروز سپرده شد.

نادررضا نوری مدیرعامل وقت سازمان قطار شهری کرج بار‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌ها هزینه روزانه اجرای این خط را در آن زمان ۱۰ میلیارد ریال عنوان می‌کرد و بار‌ها تأکید کرد که اگر این بودجه به موقع تأمین و تزریق شود، پروژه ظرف مدت ۵ سال یعنی سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

او می‌گفت: دانش اجرای این پروژه به دست مختصصان داخلی فراهم است اما فقط بودجه و اعتبار مالی است که می‌تواند آن را به سرانجام برساند.

نقشه ترسیمی خط ۲ قطار شهری کرج بین کمالشهر در غرب کرج تا شهرستان شهریار به طول ۲۷ کیلومتر دیده شده بود، پروژه‌ای که ۲۷ ایستگاه در زیر زمین برای آن توسط طراحان و مهندسان مشخص شده است.

گاهی اظهارنظرهای مسؤولان اجرایی و مدیریت شهری در سال‌های نخست اجرای این پروژه به حدی امیدوارکننده بود که تصور می‌رفت کلان‌شهر کرج ظرف مدت ۱۰ سال دارای ۶ خط قطار شهری خواهد شد و نه تنها خط ریلی شماره۲ بلکه ۴ خط دیگر هم لایه‌های زیرزمین شهر را می‌شکافند و مردم به جای استفاده از اتوبوس‌های قدیمی یا گرفتاری در ترافیک دودآلود سفرهای درون شهری را با واگن‌های قطارشهری در کم‌ترین زمان انجام دهند.

سرانجام اجرای خط۲ قطارشهری کرج هرچه به پایان دهه ۸۰ نزدیک می‌شد روند اجرایی آن کند و کندتر شد و نه تنها درپایان دهه ۸۰ تمام پروژه خط۲ محقق نشد بلکه وعده‌های مسؤولان اجرایی دولت دهم مبنی بر بهره‌برداری از حداقل ۶ کیلومتر از آن در سال ۹۱ به نتیجه نرسید.

با این حال در سال ۹۲ بود که دو دستگاه قطار برای خط۲ ریلی کرج خریداری شد لیکن با توجه به عدم راه‌اندازی این خط این لوکوموتیو‌ها به انبار‌ها رفتند.

آنطور که مسؤولان سازمان قطار شهری کرج می‌گویند: از تونل ۲۷ کیلومتری خط۲ قطار شهری کرج تاکنون حدود ۱۵ کیلومتر بین میدان دانشگاه خوارزمی در غرب کرج تا میدان شهید سلطانی در جنوب‌شرقی این کلان‌شهر حفاری شده و تعداد ۱۳ ایستگاه احداث یا در دست احداث است.

طبق گزارش‌ها و شواهد و قرائن هرچند تحریم‌های شوم دشمنان سایه بر سر این پروژه عظیم انداخت، اما اختلاف‌ها بین کارفرما یعنی مدیریت شهری کرج و مسؤولان اجرایی البرز و شرکت پیمانکاری سابیر وابسته به سازمان تأمین اجتماعی و مجری پروژه۲ قطار شهری در سال‌های اخیر بر مشکلات و موانع این پروژه افزود.

مسؤولان اجرایی و مدیریت شهری کرج به اختلال در تأمین فاینانس، به ناچار قرارداد تهاتر زمین را مجری پروژه امضا کردند که ارزش آن بیش از ۱۵هزار میلیارد ریال بود اما در این میان مسؤولان شرکت پیمانکاری سابیر پایین بودن نرخ قرارداد اولیه پروژه نسبت به هزینه‌ها را از مشکلات می‌دانند و معتقدند که شرکت سابیر دچار زیان شده و نمی‌تواند با این وضعیت پروژه را پیش ببرد.

فسخ قرارداد پیمانکار متروی کرج

در این خصوص مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج در تازه‌‌ترین اظهارنظر‌ها اعلام کرد که در نامه‌ای که به تازگی از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده، فسخ قرارداد پیمانکار مترو کرج حتمی شده و مصوبات خوبی در این زمینه از هیأت مدیره گرفته شده و نامه نگاری شده که از طریق دادستانی تحویل کارگاه‌ها دنبال شود.

علی اصغر همتی در نشست خبری تخصصی با موضوع حمل و نقل و ترافیک که در سالن شهدای استانداری البرز برگزار شد، افزود: شرکت سابیر پیمانکار سابق در این مدت در خصوص فسخ قرارداد بی‌اعتنا بوده و همواره این امر را بی‌اثر جلوه می‌داد، ولی برخلاف این رفتار، فسخ تأیید شده و اعمال می‌شود.

 

همتی افزود: در این نامه ذکر شده که اگر شرکت سابیر ادعایی دارد می‌تواند مطرح کند تا بررسی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.