۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران خریدار ندارند

۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران خریدار ندارند عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان این‌که بیش‌ترین آمار خانه‌های خالی لوکس در تهران متعلق به مناطق ۱و ۲ و ۳ است، گفت: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران در نتیجه اشباع قیمتی خریدار ندارند. به گزارش خانه‌ملت، عبدالکریم‌حسین زاده با اشاره به برخی زمزمه‌ها […]

۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران خریدار ندارند

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان این‌که بیش‌ترین آمار خانه‌های خالی لوکس در تهران متعلق به مناطق ۱و ۲ و ۳ است، گفت: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران در نتیجه اشباع قیمتی خریدار ندارند.

به گزارش خانه‌ملت، عبدالکریم‌حسین زاده با اشاره به برخی زمزمه‌ها در خصوص رونق بازار مسکن در سال جاری، گفت: کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در سال جاری نشانی از رونق در این بازار نمی‌دهد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس‌شورای‌اسلامی، با تأکید بر این‌که نزولی بودن تشکیل سرمایه ساختمان اعم از هزینه ایجاد ساختمان‌های جدید، هزینه تعمیرات اساسی و تغییرات و اضافات عاملی بر خروج مسکن از رکود است، افزود: برای این‌که این مؤلفه را جزو معیارهای خروج از رکود تلقی کنیم باید میانگین عمر ساختمان را به دست بیاوریم.

وی با بیان این‌که با کاهش هزینه‌های تشکیل سرمایه ساختمان اعم از نوسازی و تعمیرات، ایجاد ساختمان‌های جدید رخ می‌دهد، تصریح‌کرد: تاکنون بسیاری از ساختمان‌ها نوسازی و تخریب شده‌اند، اکنون برای پی بردن به تأثیرپذیری این مؤلفه در رونق بازار مسکن باید دید تا چه میزان کاهش هزینه‌های تشکیل سرمایه ساختمان خروج از رکود را در بر داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که اظهارنظر دقیق در خصوص خروج مسکن از رکود در سال جاری با تأثیرپذیری از تشکیل سرمایه ساختمان نیازمند محاسبه عمر سازه‌ها است، گفت: زیرا در مناطق مختلف شهری خروج از رکود منوط به عمر بنا، فرسودگی و نوسازی آن است هر چه این سازه به نوسازی نزدیک‌تر باشد این ادعا و خروج از رکود صحت دارد.

رکود در مسکن به بحران بدل شده است

حسین‌زاده با بیان این‌که معضل عدم تحرک در بخش مسکن تبدیل به بحران شده است، گفت: تا زمانی که نقشه راه اجرایی و عملیاتی و همچنین سیاست‌گذاری دقیق و مشخص در حوزه مسکن نداشته باشیم امکان خروج مسکن از رکود وجود ندارد.

وی با اشاره به آمار بالای خانه‌های خالی در کشور، افزود: در حال حاضر بسیاری از واحدهای ساخته شده خالی از سکنه هستند، چون حوزه مسکن دچار یک اشباع قیمتی شده که این اشباع قیمتی توان خرید مسکن را از مردم گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: البته بسیاری از واحدهای خالی از سکنه موجود در کشور لوکس بوده و به دلیل توان مالی کم مردم متقاضی ندارند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر در تهران رقمی در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که از این تعداد بخشی اشباع قیمتی شده و در مناطق ۱، ۲ و۳ واحدهای لوکس هستند که قیمت‌های بالایی داشته و به همین دلیل متقاضی ندارند.