مجازات‌ها برای متخلفان زمین‌خوار بازدارنده نیست

مجازات‌ها برای متخلفان زمین‌خوار بازدارنده نیست   سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس با بیان این‌که مجازات‌ها برای متخلفان در حوزه زمین‌خواری بازدارنده نیست، گفت: مسؤولان برای مقابله با زمین‌خواری به پیشگیری توجهی ندارند. به گزارش خانه‌ملت، سیدکاظم‌دلخوش در خصوص اقدامات سازمان محیط‌زیست در مقابله با زمین‌خواری، گفت: در شرایطی که نهاد‌ها و دستگاه‌های […]

مجازات‌ها برای متخلفان زمین‌خوار بازدارنده نیست

 

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس با بیان این‌که مجازات‌ها برای متخلفان در حوزه زمین‌خواری بازدارنده نیست، گفت: مسؤولان برای مقابله با زمین‌خواری به پیشگیری توجهی ندارند.

به گزارش خانه‌ملت، سیدکاظم‌دلخوش در خصوص اقدامات سازمان محیط‌زیست در مقابله با زمین‌خواری، گفت: در شرایطی که نهاد‌ها و دستگاه‌های مرتبط با بحث زمین‌خواری و حفظ اراضی ملی و دولتی به وظایف خود عمل نکرده و بحث پیشگیری مورد توجه قرار نمی‌گیرد، مبارزه با زمین‌خواری تنها معطوف به مقاطع محدود می‌شود.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس‌شورای‌اسلامی، با تأکید بر این‌که تنها راه مقابله با زمین‌خواری پیشگیری و تشدید برخورد‌ها با متخلفان در این خصوص است، افزود: در مبارزه با زمین‌خواری مشکل و ضعف قانونی وجود ندارد، اما درصورت وجود ضعف سازمان محیط‌زیست باید به مجلس لایحه ارسال کند؛ ضمن این‌که در بخش سرمایه‌گذاری محیط‌زیست باید اقدامات مؤثر در حوزه سرمایه‌گذاری برای برخی زمین‌ها را تعریف کند.

وی تأکید‌کرد: محیط‌زیست برای حفظ منابع طبیعی نباید اقداماتی را انجام دهد که این سازمان را تبدیل به محیط‌زیست کند، زیرا استفاده از برخی زمین‌ها و اراضی تنها برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است، البته که در زمان مشخص باید از حقوق مردم هم دفاع کرد؛ بنابراین در شرایطی که به پیشگیری توجهی نمی‌شود، متأسفانه صددرصد زمین مورد تعرض قرار گرفته و در این زمان محیط‌زیست تنها می‌تواند ۱۰ درصد را از دست متصرفان ر‌ها کند.

دلخوش با بیان این‌که قوانین در مقابله با زمین‌خواری و حفظ محیط‌زیست باید محکم باشد، گفت: برای سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به پیش‌بینی‌های قانون‌گذار نباید سختگیری صورت گیرد، باید شرایط به شکلی مهیا شود که متقاضی و دولت به حقوق خود آشنا باشند، وقتی حفظ اراضی به حال خود ر‌ها می‌شود نباید انتظار کاهش زمین‌خواری را داشت.

 

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس، با اشاره به این‌که در صورت ضعف در قانون مجلس قوانین جدیدی در خصوص مبارزه با زمین‌خواری تصویب می‌کند، افزود: در صورتی‌که تصرف خودسرانه و عدوانی برخی روشن شد، باید با استفاده از مجازات‌های شدید کاری کرد که هیچ شخصی جرأت تصرف زمین‌های منابع ملی و بیت‌المال نداشته باشد؛ ضمن این‌که در برخی شرایط ممکن است مسؤولان در مقابله با این مشکل کوتاهی کنند اما هیچ تفاوتی میان تصرف‌کنندگان وجود ندارد.