دولت نمی‌تواند یارانه ۲۴ میلیون نفر را در سال ۹۵ حذف کند

    مریم عسکری – رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر در سال ۹۵ اصلاً برای دولت اجرایی نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور در جلسه علنی روز گذشته مجلس و در جریان بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۵ که به هدفمندی […]

 

 

مریم عسکری – رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر در سال ۹۵ اصلاً برای دولت اجرایی نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور در جلسه علنی روز گذشته مجلس و در جریان بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۵ که به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داشت در سخنانی، گفت: در بند الحاقیه یک این تبصره متصور شده که منابعی حاصل شود در حالی که این بند، نه قابلیت اجرایی دارد و نه عادلانه است.

وی با بیان این‌که حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر اجرایی و عادلانه نیست، گفت: سال گذشته دولت، مجلس را مکلف به حذف یارانه افراد پردرآمد کرد و براین اساس یارانه ۴٫۵ میلیون نفر حذف شد اما خانوار‌ها با ارایه اسنادی اعلام کردند که به آن‌ها ظلم شده و به همین جهت دوباره ۱٫۵ میلیون نفر جزو افراد یارانه بگیر قرار گرفتند.

نوبخت با اشاره به نظر مجلس در قانون بودجه سال ۹۵ افزود: مجلس در این قانون حذف ۲۴ میلیون نفر از دریافت یارانه را به دولت تحمیل می‌کند و اگر دولت به این قانون عمل نکند، مجرم شناخته شده و در اموال عمومی تصرف کرده است؛ این خواسته مجلس از دولت تکلیف مالایطاق است لذا از مجلس انتظار داریم که همانند گذشته در کنار دولت یازدهم قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که اگر بحث عدالت را کنار بگذاریم باید بگویم از نظر دولت حذف یارانه‌ پردرآمد‌ها امکان اجرایی شدن ندارد، افزود: سال گذشته در تبصره ۲۰ قانون بودجه دولت موظف شد یارانه نقدی افراد پردرآمد را حذف کند، دولت بر اساس این تکلیف حدود ۴٫۵ میلیون نفر را از دریافت یارانه نقدی حذف کرد، اما پس از آن بنا بر برخی ضرورت‌‌ها و ارایه اسناد از طرف برخی خانوار‌ها و نیز توصیه نمایندگان مجلس، متوجه شدیم در حال ظلم به ۱٫۵ میلیون نفر هستیم و باید یارانه آن‌ها را برگردانیم از این جهت مجدداً یارانه نقدی ۱٫۵ میلیون نفر بازگردانده شد.

نوبخت تصریح کرد: با صراحت عرض می‌کنم که اصلاً برای دولت اجرایی نیست که یارانه ۲۴ میلیون نفر را حذف کند، شما می‌گویید دولت این کار را انجام دهد، در حالی‌که ما قادر نیستیم و اگر هم انجام ندهیم مجرم محسوب می‌شویم، لذا دولت قویا با این پیشنهاد و نحوه توزیع آن مخالف است، زیرا منابعی برای کسب این درآمد وجود ندارد.

وی با تأکید بر این‌که تقاضا می‌کنم چنین تکلیف مالایطاقی را به دولت تحمیل نکنید، غیر از این‌که دولت قادر به حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر نیست اظهارداشت: واقعاً از مجلس نهم که حامی افراد کم درآمد است هم این تصور نمی‌رود که در پایان کار خود یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر را حذف کند، در حالی‌که شما می‌دانید درآمد ۳ میلیون تومانی یک کارمند در شهری مثل تهران زیاد نیست، این فرد نزدیک همین رقم را باید اجاره خانه بدهد و باید هزینه تحصیل فرزندانش را تأمین کند آن هم با همین وضعیت که یک درآمد هم بیش‌تر ندارد.

سخنگوی دولت در پایان با تأکید بر این‌که اگر دولت یارانه یک کارمند با درآمد ۳ میلیونی را قطع نکند مجرم است، خاطرنشان‌کرد: آیا این انصاف است که ما در پایان این مجلس که این همه به دولت کمک کرد، چنین مصوبه‌ای داشته باشد، لذا برای حْسن ختام مجلس محترم تقاضا می‌کنم با پیشنهاد کمیسیون تلفیق مخالفت کنید.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: یک سرپرست در تهران با حدود ۳ میلیون تومان درآمد در ماه و مخارج زیاد توان اداره خانواده خود را ندارد لذا نباید از دریافت یارانه حذف شود؛ بنابراین ما از مجلس خواهشمندیم به این تبصره رأی موافق ندهند.