توکلی: کارت سوخت ۱۰۰میلیارد دلار منفعت به کشور رساند؛ لاهوتی: اصلاحات قانونی اجازه اجرای درست هدفمندی یارانه‌ها را نداد

    احمد توکلی و مهرداد بائوج لاهوتی در جریان بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه دلایل موافقت و مخالفت خود را با موضوع حذف یا ابقای کارت سوخت و قیمت بنزین تشریح کردند. به گزارش خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی و احمد توکلی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تبصره ۱۴ […]

 

 

احمد توکلی و مهرداد بائوج لاهوتی در جریان بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه دلایل موافقت و مخالفت خود را با موضوع حذف یا ابقای کارت سوخت و قیمت بنزین تشریح کردند.

به گزارش خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی و احمد توکلی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور که ناظر به موضوع هدفمندی یارانه‌ها است، مخالفت و موافقت خود را با مفاد این تبصره اعلام کردند.

بائوج لاهوتی: برخی اصلاحات سبب شد قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا نشود

بنابراین گزارش مهرداد بائوج لاهوتی در مخالفت با تبصره فوق عنوان کرد: تبصره ۱۴ علی‌رغم این‌که در کمیسیون بررسی شده ولی ایراداتی دارد. قانون هدفمندی یارانه‌ها به عنوان قانون مادر راه را برای ما مشخص کرده و در بخش هزینه‌ای این قانون مادر مشخص شده که ۵۰ درصد منابع باید در اختیار مردم قرار گیرد و ۳۰ درصد این مبلغ نیز بین تولیدکنندگان تقسیم شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سهم ۳۰ درصد به درستی بین تولیدکنندگان تقسیم نمی‌شود و این همان گله‌ای است که ما به دولت‌‌ها داشته‌ایم که چرا سهم تولید کنندگان را پرداخت نمی‌کنید؛ هر چند دولت نیز نمی‌توانست این مبلغ را پرداخت کند چراکه در مسیر راه اصلاحاتی صورت گرفت که دیگر مبلغی برای دولت باقی نمی‌ماند تا بتواند سهم تولید کننده را پرداخت کند.

وی با بیان این‌که قرار بود ۲۰ درصد از قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز در اختیار دولت قرار گرفته شود، گفت: دولت با این مبلغ می‌توانست در مواردی که خود تشخیص می‌دهد هزینه کند و موجب جبران کاستی‌‌ها شود اما باز هم در مسیر راه تغییراتی در قانون اساسی ایجاد شد.

عضو کمیسیون عمران ادامه دارد: قرار بود ۱۰ درصد منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها به بخش درمانی کشور تعلق گیرد اما همان ۱۰ درصد هم به درمان اختصاص پیدا نکرده است.

توکلی: با تبصره ۱۴ قانون بودجه، اجرای هدفمندی تکمیل می‌شود

همچنین احمد توکلی در موافقت با تصویب تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور با بیان این تذکر که مصوبه مجلس را فقط برای رفع ابهام می‌توان تغییر داد و مصوبات مجلس قابل تجدید رأی نیست، گفت: آقای لاهوتی که همچون بنده با اصل نگه داشتن کارت سوخت موافق هستند توجه کنند که این‌جا قانون هدفمندی نقض نمی‌شود بلکه تکمیل خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این تبصره یک منبع جدید برای سیاست گذاری دولت پیدا خواهد شد تا بخشی از آثار منفی مصرف زدگی را در زندگی مردم خنثی کند.

وی ادامه داد: اصلاحیه کمیسیون تلفیق می‌گوید بنزین تک نرخی است و فقط اگر کسی که از مقدار پایه‌ای که دولت تعیین می‌کند که از متوسط بالاتر است مصرف کند باید هزینه‌اش را به مردم بدهد. خیلی‌‌ها می‌گویند چرا باید این‌گونه شود؟ چون وقتی در تهران ترافیک می‌شود مردم هزار مورد مشکل همچون بیماری و خشونت افزایش پیدا می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه افزود: چرا افرادی که بیش‌تر از حد متوسط مصرف بنزین دارند هزینه این کار خودشان را به جامعه ندهند و آثار خارجی مصرف خود را جبران نکنند؟ در واقع اگر تبصره ۱۴ تصویب نشود قاچاق بنزین چند برابر خواهد شد؛ در حالی‌که قرار نیست قیمت نفت همین طور باقی بماند.

کارت سوخت ۱۰۰ میلیارد دلار منفعت برای کشور داشت

وی در ادامه با بیان این‌که کارت سوخت سبب شد در ۸ سال گذشته، بر طبق گزارش کارشناسی مرکز پژوهش، ۱۰۰ میلیارد دلار به کشور منفعت برسد و جلوی قاچاق قاچاقیان گرفته شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: اطلاعات کارت سوخت باعث می‌شود بسیاری از جرایم اتفاق نیفتاده و کشف جرم راحت شود. همچنین به دولت امکان سیاست‌گذاری می‌دهد و این سؤال مطرح می‌شود اگر ما فرصت بیش‌تری برای سیاست‌گذاری‌های دولت ایجاد کنیم، خوب است یا بد؟ این‌که دولت بتواند با سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مصارف را کنترل کند، خوب است یا بد؟

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان با بیان این‌که آیا عقلایی است که این همه منفعت نادیده گرفته شود، گفت: حفظ محیط‌زیست توسط دولت را باید به منافعی که برشمرده‌ام، اضافه کرد.