عزیزی فارسانی تأکید کرد:شیوع دیابت بین ۷٫۲ درصد افراد بالای ۴۰ سال

  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هشدار درباره گسترش بیماری دیابت بر ضروررت کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد وزارت بهداشت برنامه مدون برای اصلاح الگوی تغذیه تدوین کند. حمیدرضا عزیزی فارسانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با یادآوری شعار روز چهارم هفته سلامت به نام غلبه بر […]

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هشدار درباره گسترش بیماری دیابت بر ضروررت کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد وزارت بهداشت برنامه مدون برای اصلاح الگوی تغذیه تدوین کند.

حمیدرضا عزیزی فارسانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با یادآوری شعار روز چهارم هفته سلامت به نام غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم، افزود: متأسفانه بیماری دیابت شیوع بسیار زیادی در جامعه داشته که به علت تغییر در سبک زندگی و تغذیه مردم به جهت استفاده از فست‌فود‌ها و روغن‌های ناسالم بوده است.

نماینده مردم اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که برای سلامتی و پیشگیری از بیماری دیابت باید مصرف چربی‌های اشباع شده را به حداقل برسانیم، گفت: در این زمینه وزارت بهداشت باید الگوی تغذیه را اصلاح کرده و به گونه‌ای عمل کند تا محصولاتی مانند نوشابه‌ها و روغن‌های ناسالم کمتر در دستری و مورد استفاده مردم قرار گیرد.

عزیزی فارسانی ادامه داد: شیوع دیابت عوارض بسیار زیادی دارد و به‌طور متوسط بین حدود ۷٫۲ درصد افراد بالای ۴۰ سال شایع است.

وی با بیان این‌که یکی از پایه‌های درمان دیابت تغذیه مناسب است، تصریح کرد: تغییر شیوه زندگی، رژیم‌های غذایی نامناسب، کم تحرکی و چاقی از علل شیوع دیابت در ایران است درحالی که ایجاد برنامه مدون برای عدم شیوع آن مورد غفلت قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان این‌که عوارض بیماری دیابت زمانی ظاهر می‌شود که راه برای درمان آن بسیار مشکل است، تصریح کرد: توجه به پیشگیری از این بیماری یک اصل اساسی در جلوگیری از شیوع آن است؛ واقعیت آن است که صرف یک ریال برای پیشگیری از بیماری‌ها معادل ۱۰ ریال صرفه‌جویی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: توصیه می‌شود افراد بالای ۴۰ سال هر ۶ ماه یکبار آزمایش قند انجام دهند تا بتوانند آن را کنترل کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنند.

عزیزی فارسانی یادآور شد: از سویی دیگر این بیماری موروثی است و افرادی که وزن زیادی دارند بیش‌تر در معرض آسیب قرار دارند، حال با توجه به این‌که دیابت به بیماری خاموش شهرت یافته باید مراقبت و کنترل از آن با دقت بیش‌تری صورت گیرد چراکه این بیماری زمینه‌ساز دیگر بیماری‌ها است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با یادآوری ابلاغ سیاست‌های سلامت از سوی مقام معظم رهبری، گفت: یکی از بندهای سیاست اشاره بر اولویت دادن پیشگیری بر درمان دارد که توجه به این اصل در مراقبت از ابتلا به بیماری دیابت می‌تواند از هزینه‌کرد بی‌رویه در حوزه سلامت جلوگیری کند.