صرامی فروشانی:مناسبت‌ها نبض بازار میوه را در دست دارند

  نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مناسبت‌ها تکلیف بازار را مشخص می‌کنند، گفت: باید بررسی شود فاسد شدن پرتقال در سردخانه‌های دولتی یا خصوصی روی داده است تا مقصرین شناسایی شود. صرامی فروشانی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره فاسد شدن پرتقال بازار شب عید در انبارهای ذخیره، گفت: […]

 

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مناسبت‌ها تکلیف بازار را مشخص می‌کنند، گفت: باید بررسی شود فاسد شدن پرتقال در سردخانه‌های دولتی یا خصوصی روی داده است تا مقصرین شناسایی شود.

صرامی فروشانی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره فاسد شدن پرتقال بازار شب عید در انبارهای ذخیره، گفت: در گام نخست باید بررسی شود که میوه‌های فاسد شده در سردخانه‌های خصوصی یا دولتی اتفاق می‌افتد، سپس مقصران این اتفاق شناسایی شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مناسبت‌ها برای نبض بازار تکلیف مشخص می‌کنند، خاطر نشان کرد: مسؤولان کشور باید توجه کنند که مناسبت‌های نوروز و بهار اگر با هم در یک زمان به وقوع بپیوندند باید در زمینه صادرات و واردات برنامه جامع داشته باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه مسؤولان ما مناسبتی فکر نمی‌کنند و درصورتی که باید برنامه کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت برای تولید، واردات و صادرات محصول درنظر گرفته شود.

صرامی فروشانی افزود: تجربه برگزاری نوروز را سالیان متمادی داریم و این درحالی است که پس این تجربه بلندمدت در نوروز چرا ما هنوز نمی‌دانیم میزان پرتقال برای مصرف باید به چه میزان باشد.

 وی یادآور شد: به‌طور مثال متأسفانه در سالی کاهش واردات داریم به حدی که قیمت‌ها سر به فلک می‌زند، اما در مقابل در سالی که میزان واردات بیش از حد افزایش می‌یابد؛ خسارت می‌بینیم و این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازرگانی باید به فکر صادرات کارآمد باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که دولت ما هیچ وقت عدد و رقم و محاسبه جدی برای مصارف کشور در زمان‌های پر مصرف نداشته است، تأکید کرد: مسؤولان کشور باید بدانند که مصرف در کشور ما مبتنی بر منا سبت‌ها است.

فاسد شدن پرتقال شب عید در انبارها

چندین تن پرتقال مازاد بر مصرف به دلیل عدم پیش‌بینی مسؤولان دولتی در تنظیم بازار نوروز ۹۵، در انبار‌ها فاسد شدند.

صبح دوشنبه ۳۰ فروردین با تفکیک پرتقال‌های سالم از فاسد شده توسط عمده فروشان میدان مرکزی میوه تره‌بار تهران، پرتقال‌های سالم روانه بازار شد. با اتمام تعطیلات نوروزی و کاهش فروش میوه در بازار، بخش عمده‌ای از این پرتقال‌‌ها در انبار‌ها باقی ماند و نبود امکانات مناسب برای نگهداری از محصولات موجب شد تا مقدار قابل توجهی از این پرتقال‌‌ها خراب شوند.

در این رابطه محمودی رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی می‌گوید: پرتقال‌های فاسدی که طی روزهای گذشته در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به علت خرابی سورت‌بندی شد، توسط مباشران خرید سازمان تعاون روستایی خریداری شده، اما از آن‌جا که این پرتقال‌‌ها به موقع به فروش نرفته و امکان نگهداری آن در سردخانه بیش از دو ماه وجود ندارد، خراب شده و هماکنون بخش قابل توجهی از آن دور ریخته می‌شود.

محمودی با تأکید بر این‌که دولت در امر ذخیره‌سازی و توزیع میوه شب عید خبره نیست، افزود: حدود ۴۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید توسط دولت خریداری شد که به نظر می‌رسد، بیش از ۵ هزار تن آن فاسد و خراب شده است.

البته این اظهارات رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در حالی است که علی‌رغم ممنوعیت واردات میوه و عرضه میوه قاچاق، بخشی از میوه‌های قاچاق برای فروش به این میدان وارد می‌شود و وی معتقد است که جلوی واردات میوه قاچاق را باید از سرمنشأ آن و از مرز‌ها گرفت.

علی حاج فتحعلی عضو انجمن اسلامی بارفروش میدان مرکزی میوه و تره‌بار با اشاره به این‌که از ۲۵ اسفندماه ۹۴ در میدان مرکزی هر روز شاهد از بین رفتن بخشی از پرتقال‌های فاسد شده تنظیم بازار هستیم که به علت عدم توانایی در نگهداری و عرضه به موقع از بین رفته است.

وی افزود: ورود دولت به مقوله تنظیم بازار میوه شب عید باعث گرانی میوه می‌شود و شب عید پرتقال در میدان مرکزی با قیمت هر کیلو ۱۸۰۰ تومان عرضه می‌شد، در حالی که میوه تنظیم بازار دولت هر کیلو ۲۲۰۰ تومان بود.

حاج فتحعلی در حالی که مدعی است تنظیم بازار شب عید باید به بخش خصوصی سپرده شود، در پاسخ به این سؤال که در سال‌هایی که تنظیم بازار توسط بخش خصوصی انجام می‌شد، قیمت میوه در شب عید سرسام‌آور گران می‌شد و موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌کرد، گفت: در آن ایام فقط ۴ یا ۵ روز میوه گران می‌شد که دولت با ورود به موقع می‌توانست آن را کنترل کند.

محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این رابطه می‌گوید: سال ۹۴ حدود ۴۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید خریداری شد، اما بخش قابل توجهی از آن که بیش از ۱۰ هزار تن پرتقال است از بین رفت.