مدعیان امضافروشی نجومی در نظام مهندسی، نقشه‌های پنهانی دارند

رییس سازمان نظام‌مهندسی تهران مدعیان امضافروشی نجومی در نظام مهندسی، نقشه‌های پنهانی دارند رییس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران با بیان این‌که کسانی که ادعا می‌کنند امضافروشی در بین سازمان‌های نظام مهندسی رواج دارد یا ادعا می‌کنند که در ساخت و ساز از پروانه مهندسان متوفی استفاده‌ شده به‌ هیچ‌ عنوان سند و مدرکی برای اثبات […]

رییس سازمان نظام‌مهندسی تهران

مدعیان امضافروشی نجومی در نظام مهندسی، نقشه‌های پنهانی دارند

رییس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران با بیان این‌که کسانی که ادعا می‌کنند امضافروشی در بین سازمان‌های نظام مهندسی رواج دارد یا ادعا می‌کنند که در ساخت و ساز از پروانه مهندسان متوفی استفاده‌ شده به‌ هیچ‌ عنوان سند و مدرکی برای اثبات این ادعا ندارند؛ گفت: بهتر است تهمت‌زنان به آبروی مهندسان توبه کنند.

به گزارش صما، حسن‌قربانخانی با بیان مطلب فوق افزود: از سال ۱۳۶۹ که سازمان نظام‌مهندسی شکل‌گرفته ۲۸۸ نفر از همکاران ما جان خود را از دست ‌داده‌اند. به ‌محض این‌که این مهندسان فوت می‌کنند پروانه آنها باطل می‌شود؛ اما این‌که کسانی ادعا می‌کنند از پروانه افراد فوت‌شده استفاده‌شده، قطعاً آمار و ارقامی که ارایه می‌دهند هیچ مستنداتی ندارد، اگر دارند ارایه دهند.

سازمان نظام‌مهندسی براساس قانون شکل‌گرفته و کاملاً نهاد عمومی و غیردولتی است و این سازمان تاکنون حتی یک ریال از بودجه دولت استفاده نکرده و اما خدمات بسیار مهم و عمومی را در اختیار جامعه گذاشته است. بنابراین کسانی که علیه سازمان نظام مهندسی جو‌سازی می‌کنند، باید در پیشگاه خداوند توبه کنند و بدون تردید سازمان نظام‌مهندسی برای احقاق حق مهندسان از تمام کسانی که این ادعا را در رسانه‌ها بدون کوچک‌‌ترین سندی عنوان می‌کنند شکایت کرده و باید این عده در برابر سخنانشان پاسخ‌گوی جامعه مهندسان و مردم جامعه باشند.

قربانخانی در ادامه گفت: در حال حاضر تنها در تهران جامعه مهندسان بیش از ۱۲۰ هزار نفر است که بدون تردید تخلفاتی هم در این گستره ایجاد می‌شود اما این‌که بدون کوچک‌‌ترین سندی تمام مهندسان را زیر سؤال می‌برند بدون تردید به دنبال نقشه‌های و برنامه‌هایی هستند که در آینده نزدیک مقصود آنها هویدا خواهد شد.

تنها ۲۰۰۰ پرونده منجر به محکومیت شده است

رییس نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به آمار شکایت‌های مطرح‌شده از این سازمان گفت: از ۵۰۰۰ مورد پرونده تشکیل‌شده برای سازمان نظام‌مهندسی در مراجع قضایی تنها ۲۰۰۰ مورد منجر به محکومیت شده که خیلی از این موارد را خود نظام‌مهندسی پیگیری می‌کند.

رییس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه با بیان این‌که اگر کسی اطلاعات و آماری دارد به مراجع ذی‌صلاح جهت شکایت مراجعه کنند. گفت: به ‌جای فرافکنی باید با هم‌گرایی اشکالات را اصلاح کنیم. به‌هرحال نظام ساخت‌وساز کشور مشکلاتی داشته و نیازمند تغییرات اساسی است.

قربانخانی با اشاره به آمار خدمات ارایه‌شده توسط سازمان نظام‌مهندسی خاطرنشان‌کرد: از سال ۱۳۹۲ به بعد ۳۲ هزار بازدید گودبرداری شهر تهران داشتیم که از این تعداد ۲۱۰۰ مورد مربوط به سال ۹۶ است. ۶۲ درصد کاهش در گودبرداری شهر تهران داشتیم که کمک کرد اتفاقات ناگوار کم شود. ۱۴ هزار و ۵۰۰ بازدید موردی داشتیم که از این تعداد ۲۰۰۰ مورد در سال ۹۶ بوده است. ما باید ساختمان‌هایی داشته باشیم که ایمنی، بهداشت، روشنایی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی آنها بالا باشد.

۲۰۰ گودبرداری خطرناک در تهران

وی در خصوص گودبرداری‌ها خطرناک تهران نیز گفت: در حال حاضر ۲۰۰ مورد گودبرداری‌های خطرناک در تهران وجود دارو برخی از این گودبرداری متعلق به نهادهای دولتی نیز است.

قربانخانی در ادامه در خصوص روند پیگیری پرونده تخلف ۴۰ میلیارد تومانی نیز گفت: طرح اولیه این بود که گفتند بانک شهر در بافت فرسوده وام می‌دهد و اگر نظام‌مهندسی پول خود را به آنجا ببرد به بحث اشتغال و نیز ساخت‌وساز در بافت فرسوده خدمت می‌کند. نیت هیأت‌مدیره نظام‌مهندسی هم این بود؛ اما در عمل مسؤولان بانک برگه‌های سفید امضایی را از مسؤولان وقت سازمان گرفتند و سپرده ما را وجه تضمین یک شرکت قراردادند. هیأت‌مدیره به‌هیچ‌وجه تأییدی برای این کار نداده بودند. لذا تخلف صورت گرفته بخش عمده‌ای از آن متوجه بانک است.

وی خاطرنشان‌کرد: این پرونده در حال رسیدگی بوده و آخرین اتفاق این‌که قاضی پرونده به بانک شهر دستور داده حق ندارد به آن پول دست بزند بانک هم هر ماه سود پول ما را می‌دهد. صرفا ًنمی‌توانیم به دلیل مشکلاتی که برایمان ایجاد کردند، پولمان را جابه‌جا کنیم.

شهرداری‌ها در اجرای آیین‌نامه کنترل ساختمان موفق نخواهند بود

قربانخانی در بخش دیگر سخنانش اشاره‌ای به اصلاحیه آیین‌نامه کنترل ساختمان این آیین‌نامه هم می‌تواند موارد مثبت و منفی داشته باشد. ولی شهرداری‌ها نشان دادند به این قوانین تمکین نمی‌کنند. همین امروز مجری دارای صلاحیت را داریم ولی تقریباً تمام شهرداری‌ها این را انجام نمی‌دهند. تجربه ۲۲ ساله نشان داده که سازمان نظام‌مهندسی به ساخت‌وساز کمک کرده است اما شهرداری بخش‌هایی را عمل می‌کند که برایش مزایا و محاسنی داشته باشد و در پروسه ساخت‌وساز قطعاً آن مواردی را که دوستان مدنظر دارند اصلاح شود انجام نخواهد شد.

وی همچنین در خصوص اختلافات راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی گفت: به هر جهت این اختلافات بین سازمان‌های مختلف وجود دارد اما نباید این مسایل بازتاب رسانه‌ای شود زیرا این اختلافات از تفاوت نظر‌ها شکل می‌گیرد که با تعامل قابل اصلاح است.

خدمات رایگان سازمان نظام‌مهندسی

وی در بخش دیگر سخنانش اشاره به بازدیدهای سازمان مهندسی که بدون هیچ کمک مالی از هیچ نهادی انجام می‌شود گفت: طی دو سال اخیر در بازدیدهای خود رشته‌های معماری، برق، مکانیک و مصالح را اضافه کردیم. ما با مؤسسه استاندارد تفاهمنامه‌ای داشتیم که مصالح مصرفی در ساختمان‌ها را در محل مصرف کنترل کنیم. در بخش تیرچه اقدامات خوبی داشتیم. در بحث بتن، سازه‌های فولادی، شرایط بهتری پیداکرده‌ایم. در این راستا سازمان نظام‌مهندسی میلیارد‌ها تومان هزینه بازدید‌ها را داشته بدون این‌که ریالی از دولت پول بگیرد.

از سال ۹۰ تا ۹۵ ساخت‌وساز نصف شد

قربانخانی خاطرنشان کرد: طی ۴ سال گذشته ۱۸۰ هزار ارجاع در رشته‌های مختلف به اعضا داشتیم. اعضای دارای پروانه ما در سال ۱۳۹۰ بالغ ‌بر ۱۱ هزار نفر بودند در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۶۰ هزار نفر رسیده است؛ یعنی طی این مدت ۵ برابر شده است. در صورتی‌که در سال ۱۳۹۲ در شهر تهران ۲۰ میلیون مترمربع پروانه ساختمانی صادرشده و در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۱۰ میلیون متر رسیده است که نشان می‌دهد پروانه‌های ساختمانی نصف شده است.

تراکم‌فروشی باعث آسیب‌های زیست‌محیطی شده است

قربانخانی تأکیدکرد: اگر دوستانمان در شهرداری به‌جایی برسند که منابع درآمدی شهر بتواند هزینه‌های آنها را پوشش دهد آرزوی همه است. برای این‌که تراکم‌فروشی باعث ترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی شده است. سودش را بعضی افراد برده‌اند و ضررش به مردم رسیده است.

 

رییس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص واریز حق نظارت به‌حساب ناظران گفت: در آخرین مصوبه مقرر شد برای شفاف‌سازی و رضایت‌مندی بیش‌تر این اعضا صورت گرفته است.