حذف دلار تحریم‌ها را بی ‌اثر می‌کند

حذف دلار تحریم‌ها را بی ‌اثر می‌کند عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی با استقبال از حذف دلار از مبادلات بین‌المللی تأکید کرد که با این کار به بازار این ارز آسیب وارد خواهد شد. سیدناصرموسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با اشاره به این‌که مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با رییس‌جمهور روسیه به حذف دلار مبادلات اقتصادی تأکید کرده‌اند، […]

حذف دلار تحریم‌ها را بی ‌اثر می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی با استقبال از حذف دلار از مبادلات بین‌المللی تأکید کرد که با این کار به بازار این ارز آسیب وارد خواهد شد.

سیدناصرموسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با اشاره به این‌که مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با رییس‌جمهور روسیه به حذف دلار مبادلات اقتصادی تأکید کرده‌اند، اظهارداشت: در این زمینه موافقتنامه‌های مالی وجود دارد که بسیاری از کشور‌ها با اتکا به این پیمان‌های پولی توانسته‌اند رونق اقتصادی را رقم بزنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که حذف دلار از مبادلات بین‌المللی باعث آسیب نخواهد شد، گفت: در حال حاضر ایران با چند کشور از جمله روسیه، ترکیه و هند مبادلات نفتی و فرآورده‌های نفتی داریم که می‌توانیم به جای این‌که از دلار برای این مبادلات استفاده کنیم با تغییر ارز به بازار دلار ضربه‌ای وارد کنیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان این‌که تغییر ارز در مبادلات بین‌المللی باعث رونق اقتصادی کشورهای مورد توافق می‌شود، بیان‌داشت: برای این کار لازم است بررسی‌های کارشناسی صورت بگیرد و کشورهای هم‌‌پیمان ارز مشخصی جز دلار و یورو برای مبادلات اقتصادی در نظر بگیرند با این کار تحریم‌ها و فشارهای استکبار جهانی نمی‌تواند بر رونق اقتصادی تأثیر منفی داشته باشد.

وی اعتقاد دارد که پیمان‌های پولی در کوتاه‌مدت می‌تواند مشکلاتی چون تحریم را برطرف کند.

موسوی‌لارگانی در ادامه گفت‌وگو با خانه‌ملت، در این باره که چند کشور با ایران حاضر به بستن پیمان پولی می‌شوند، گفت: وقتی دو کشور مطرح روسیه و ترکیه موافقتنامه مالی را عملی کنند و موفقیت‌آمیز شود بسیاری از کشور‌ها تمایل خواهند داشت با ایران در فضای جدید همکاری داشته باشند.

این نماینده مجلس ادامه‌داد: بسیاری از کشور‌ها نیاز به مواداولیه از جمله نفت ایران دارند که در شرایط تحریمی مجبورند مواد مورد نیاز خود را به واسطه کشورهای مختلف خریداری کنند در صورتی که با پیمان پولی به راحتی می‌توانند مبادلات اقتصادی با ایران داشته باشند.

توسعه پیمان‌های پولی دلار را به گوشه رینگ می‌برد

همچنین در این خصوص عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی بر نقش مثبت عملیاتی شدن پیمان‌های پولی دو و چند جانبه در کاهش وابستگی تجارت به دلار تأکید کرد.

احمدی‌انارکی‌محمدی با اشاره به بیانات مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی دو یا چند جانبه، گفت: مراودات تجاری نباید به یک یا چند ارز وابسته باشد چرا که براساس تجربیات گذشته، این امکان وجود دارد کشوری مانند آمریکا از این موضوع مجدداً سوء‌استفاده کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: همان‌طور که پیش‌تر تأکید داشتم با انعقاد پیمان‌های پولی دو و چند جانبه می‌تواند نیاز به ارزهای دیگر را در انجام مبادلات اقتصادی در سطح بین‌المللی کاهش داد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس دهم شورای‌اسلامی افزود: باید شرایطی فراهم شود تا معاملات با کشورهای دیگر متمرکز به انجام مبادله با دلار نباشد و در این راستا بدیهی است اولویت رایزنی‌های اقتصادی برای انعقاد پیمان‌های پولی با کشورهایی باشد که در حال حاضر از حجم مراودات تجاری بالا با جمهوری‌اسلامی‌ایران برخوردارند.

ضرورت تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در کشور

انارکی‌محمدی در ادامه گفت‌وگوی خود با خانه ملت تصریح کرد: اقدامات اولیه برای انعقاد پیمانی پولی با ترکیه انجام شده و این مهم باید اجرایی بشود چرا که در صورت عملیاتی شدن این پیمان پولی، ارزی مانند دلار در مبادلات اقتصادی بین دو کشور حذف می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در کشور افزود: به‌کارگیری ارزهای ملی دو بین دو کشور در زمینه تأمین مالی تجارت و سرمایه‌گذاری نقش مهمی دارد.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی یادآورشد: علاوه بر ترکیه، باید با کشورهایی مانند عراق، روسیه و چین نیز پیمان پولی منعقد شود، همچنین برای ارتقای روابط اقتصادی با کشورهای که می‌توانند بازار هدف برای صادرکنندگان ایرانی محسوب شوند باید تدابیری اتخاذ و برنامه‌ریزی شود.