اشتغال‌‌زایی پایدار با تغییر کاربری محلات فرسوده

مدیران کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها اعلام کرد اشتغال‌‌زایی پایدار با تغییر کاربری محلات فرسوده در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده و چگونگی احیا و بازسازی این فضا‌ها اما و اگرهای زیادی مطرح است. برخی تجمیع پلاک‌ها را راهکار مناسبی می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که تجمیع پیشنهاد مناسبی برای این منظور نیست و […]

مدیران کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها اعلام کرد

اشتغال‌‌زایی پایدار با تغییر کاربری محلات فرسوده

در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده و چگونگی احیا و بازسازی این فضا‌ها اما و اگرهای زیادی مطرح است. برخی تجمیع پلاک‌ها را راهکار مناسبی می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که تجمیع پیشنهاد مناسبی برای این منظور نیست و تجربه‌های ناموفق تجمیع در سالیان گذشته این موضوع را اثبات می‌کند.

به گزارش صما، برخی تجمیع پلاک‌ها را راهکار مناسبی می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که تجمیع پیشنهاد مناسبی برای این منظور نیست و تجربه‌های ناموفق تجمیع در سالیان گذشته این موضوع را اثبات می‌کند.

واحدهای تجمیع شده را حتی به قیمت تمام شده نمی‌خرند

در همین رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان‌جنوبی، در پاسخ به این‌که در نوسازی بافت‌های فرسوده بحث تجمیع تا چه حد باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: قرار بر این بوده که در بافت فرسوده کل املاک مردم خریداری شود و شرکت عمران و بهسازی به صورت تجمیعی ساخت‌وساز بکند. در این بخش ما در استان حتی یک پروژه آپارتمانی ۱۵ واحدی را احداث کردیم اما متأسفانه کسی این واحد‌ها را حتی به قیمتی که برای ما تمام شده، خریداری نمی‌کند.

مهدی‌جعفری ادامه‌داد: تجمیع حداقل در منطقه ما جوابگو نبوده و حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که مردم باید خودشان ساخت‌وساز کنند و هر مالکی، ملک خود را نوسازی کند و ما فقط باید معابر کم‌عرض را تعریض کنیم. چون ساکنان بافت فرسوده اغلب جزو افراد مسن هستند که حاضر به ترک خانه‌های خود نیستند و اعتقادات خاصی دارند. بنابراین تجمیع جواب نمی‌دهد.

جعفری همچنین مشکل عمده نوسازی بافت فرسوده را عدم استقبال مردم از این طرح دانست و گفت: مشکل ما عدم استقبال مردم از طرحی است که در نظر گرفته‌اند. در ابتدای کار این تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصدی پرداخت می‌شود و دولت تعهد داده است که سوبسید آن را به مالک پرداخت کند.

وی ادامه‌داد: اما پرداخت این یارانه محقق نمی‌شود و به همین دلیل اگر دولت آن را قبل از قسط‌‌‌بندی محقق کند و به جای وام ۱۸ درصدی که به مالکان می‌دهند، وام ۹ درصدی همراه با سوبسید ارایه کند، استقبال عموم از تسهیلات نوسازی چند برابر می‌شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر مردم اعتماد ندارند که این سوبسید حتماً پرداخت خواهد شد، اظهارداشت: اگر مردم نسبت به این امر اطمینان حاصل کنند، از دریافت تسهیلات نوسازی بیش‌تر استقبال می‌کنند. اما در شرایط کنونی در برخی از شعب بانک‌ها حتی نمی‌توانیم وام‌هایی را که به ما اعلام می‌شود، جذب بکنیم به خاطر این‌که مردم کم‌تر استقبال می‌کنند.

جعفری همچنین افزایش طرح‌ها و سیاست‌های تشویقی را برای توسعه نوسازی بافت فرسوده امری مهم دانست و تأکیدکرد: البته در حال حاضر تخفیف ۵۰ درصدی در بحث پروانه ساختمانی ارایه می‌شود، اما اگر درصد این تخفیفات بیش‌تر شود، بسیار مؤثرتر خواهد بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان‌جنوبی ساکنان بافت‌های فرسوده را جزو اقشار کم‌درآمد برشمرد که قدرت ساخت‌وساز ندارند و افزود: اگر بتوان در بافت‌های فرسوده بحث اشتغال ساکنان را از طریق تغییر کاربری محلات فرسوده به مکان‌های تجاری یا کارگاه‌های تولیدی ایجاد کرد، مردم برای ساخت‌وساز بیش‌تر ترغیب می‌شوند.

وی در این راستا با ارایه مثالی تشریح‌کرد: برای نمونه طی سال‌های اخیر ضمن این‌که منطقه نعمت‌آباد تهران، به یک مکان برای اشتغال‌‌زایی پایدار ساکنان تبدیل شده، ارزش املاک آنها هم بالا رفته است. بنابراین با این قبیل اقدامات، مردم بیش‌تر برای ساخت‌ و ساز ترغیب می‌شوند. ما هم در استان خود این‌گونه اقدامات را در دستور کار قرارداده‌ایم.

لزوم افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات نوسازی

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام نیز با اشاره به این‌که شهرداران باید همکاری بیش‌تری کنند تا مردم از نوسازی و بهسازی استقبال بیش‌تری کنند، گفت: برای این‌که مردم و مالکان بیش‌تر از نوسازی استقبال کنند، دولت باید زمان بازپرداخت تسهیلات نوسازی را افزایش دهد.

کمال‌الدین‌میرجعفریان با اشاره به پیامدهای افزایش نوسازی در بافت فرسوده افزود: به‌طور قطع وقتی تقاضا برای نوسازی افزایش یابد، ساخت‌وساز هم در این بافت‌ها با هزینه کم‌تر و سرعت بیش‌تری انجام خواهد شد و به‌ طبع آن هم مسکن بیش‌تری تولید می‌شود. در کنار آن اشتغال‌زایی هم ایجاد می‌شود.

وی همچنین با بیان این‌که با همکاری شهرداری‌ها و شوراهای شهری، مالکان می‌توانند در کنار استفاده از تسهیلات بافت‌های فرسوده، از تخفیفات قانونی هم برای اخذ پروانه استفاده کنند، گفت: اما مانع اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده، عدم پرداخت سهم یارانه تسهیلات است که دولت باید سود تسهیلات را در وجه متقاضیان پرداخت کند و اگر این موضوع عملیاتی شود، قطعاً استقبال بیش‌تری خواهد شد.

میرجعفریان در پاسخ به این‌که تأمین زیرساخت‌ها تا چه حد در نوسازی مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: خوشبختانه با توجه به استعدادهای بالقوه بافت‌های فرسوده و وجود خدمات زیربنایی و روبنایی در این فضاها، نیاز است که این خدمات بهینه شود و در این زمینه شهرداری و شرکت عمران و بهسازی باید همکاری کنند تا معابر هم به نسبت ساخت‌وساز‌ها تعریض و بهینه شود.

وی خاطرنشان‌کرد: نیاز است که مالکان هم در تعریض این معابر مشارکت و با شهرداری‌ها همکاری کنند تا معابر بهسازی شود و در صورت نیاز افزایش خدمات روبنایی در دستور کار قرار گیرد و عملیاتی شود.