هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هوشمند سازی حمل ونقل جاده ای کشور

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد   هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هوشمند سازی حمل ونقل جاده ای کشور وزیر راه و شهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در کنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام کرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند، به‌گونه‌ای که افراد به موقعیت‌های […]

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

 

هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هوشمند سازی حمل ونقل جاده ای کشور

وزیر راه و شهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در کنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام کرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند، به‌گونه‌ای که افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌کنند، پس به این نتیجه می‌رسیم که باید بیش‌تر به مزیت‌های رقابتی تکیه کنیم.

به گزارش صما، عباس‌آخوندی، وزیر راه وشهرسازی با حضور در همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیک در ایران طی سخنرانی برگزاری این‌گونه همایش‌ها را نمونه یک همکاری واقعی بین بخش خصوصی و دولت دانست و گفت: قطعاً برگزاری چنین همایش‌هایی جهت ارزیابی سیاست‌گذاری‌ها، بررسی مشکلات و پیدا کردن راه‌حل‌های درست برای توسعه در کشور خواهد بود که امیدواریم این همایش نیز به نتایج بسیار خوبی برسد. ما همچنین در وزارت راه و شهرسازی در کنار فدراسیون جلساتی را برای پیگیری و به نتیجه رساندن دستاوردهای این جلسه برگزار خواهیم کرد.

آخوندی در تشریح رویکردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در این دوره بیان‌کرد: هرگاه در ایران پیرامون ارتباط و حمل و نقل سخن می‌گوییم بلافاصله به سراغ موقعیت ژئوپولیتیک و مزیت‌های نسبی آن در این زمینه می‌رویم. درست است که ایران در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده است و در این حوزه از سمت جنوب به خلیج‌فارس و دریای عمان، از سمت شمال به دریای خزر ارتباط داشته و همچنین به کشورهای آسیای میانه و اروپا نیز متصل است. کشور ما همچنین فاصله نزدیکی به دریای مدیترانه و سیاه و همچنین کشور چین به عنوان مرکز تولید بار بزرگ در جهان به ما نزدیک است که همگی این موارد در کنار هم موقعیت استراتژیک کم‌نظیری را به ایران داده است.

وی با تأکید بر این‌که مزیت نسبی به هیچ وجه کفایت رفع مشکلات و ارتقای شرایط در این حوزه را نمی‌کند، گفت: بدون شک باید به دنبال مزیت‌های رقابتی بوده و شرایط را برای ایجاد رقابت با سایر کریدورهای بین‌المللی فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در کنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام کرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به‌گونه‌ای که افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌کنند، پس به این نتیجه می‌رسیم که باید بیش‌تر به مزیت‌های رقابتی تکیه کنیم.

آخوندی ادامه‌داد: زمانی که به سمت مزیت‌های رقابتی حرکت می‌کنیم تمام شاکله ذهنی و منطق تصمیم‌گیری ما تحت تأثیر قرار گرفته و باید تغییر کند. بنابراین ما در کنار ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی اعم از بندر، جاده، ریل و… باید به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری همچون قوانین، مقررات با ثبات، تعهد به ایفای قراردادها، پایداری به قوانین، حاکمیت قانون، عدم تغییر متوالی مقررات، آموزش و داشتن توانایی کارکرد در سطح جهانی که مسایل واقعی و اصلی ما هستند برویم.

این مقام مسؤول با اشاره به این نکته که این تغییر انگاره ذهنی در بخش حمل ونقل ایران هنوز در مراحل آغازین به سر می‌برد گفت: همچنان شاهد هستیم که آمارهای به دست آمده در بخش ترانزیت به میزان زیربنا‌ها برمی‌گردد. من با ساخت زیربنا مخالفتی ندارم ولی تجربه به ما آموخته است که ایجاد زیربنا به تنهایی کفایت نمی‌کند. در این حوزه از بین‌ بردن قوانین دست و پاگیر ایجاد بنادر و سایر زیرساخت‌های فیزیکی هوشمند، رقابت در قیمت، رقایتی بودن فضای بازار، کنترل بخش‌های انحصارگر و ایجاد فضا برای استارت‌آپ‌‌ها در حوزه حمل ونقل است که دارای اهمیت خواهد بود.

وی اهمیت به موارد مذکور را دلیل اصلی ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارتخانه دانست و افزود: این معاونت جهت تمرکز در شبکه‌سازی، امور نرم‌افزاری، بازنگری قوانین، بررسی فرایندها، توجه به زنجیره تأمین و شناسایی حلقه‌های ضعیف در این زنجیره و همچنین توجه به بخش خصوصی راه‌اندازی شده و این مسیر را رهبری می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ویژه بخش IT در این حوزه اعلام کرد: تصور می‌کنیم در روزگار مدرن حمل ونقلی که دارای سیستم هوشمند نباشد، قطعاً امکان رقابت با هیچ بخش دیگری را ندارد پس هوشمندسازی حمل ونقل در حوزه جاده، هوا، ریل و دریا اصلی‌‌ترین نکته ما در این مسیر به شمار می‌رود.

به گفته آخوندی هزینه بیش از هزار میلیارد تومان در مسیر هوشمندسازی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این حوزه به شمار می‌رود که ادامه این روند در حوزه دریانوردی، ریلی و هوایی نیز در دستور کار قرار دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: این‌که گفته می‌شود در حوزه حمل و نقلی باید امکان ردیابی بار و مسافر و هر کانتینری در لحظه وجود داشته باشد، حرف درستی است که ما نیز باید به آن توجه کرده و این بخش را تکمیل کنیم. هرچند در این مسیر گام‌های بلندی را برداشته‌ایم ولی هنوز نمی‌توانیم ادعای رقابت با بهترین‌های دنیا را در این حوزه داشته باشیم.

وی بحث دسترسی آزاد به اطلاعات را دومین نکته مورد اهمیت وزارت راه و شهرسازی در این دوره دانست و گفت: فکر می‌کنیم در لجستیک جدید که مشخصات آن مبتنی بر اطلاعات لحظه‌ای است اصل دسترسی آزاد به شهروندان و فعالان اقتصادی اصلی‌‌ترین کاری است که ما باید در وزارتخانه آن را انجام دهیم.

وابستگی آینده حمل و نقلی جهان به کسب و کارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی در این راستا ادامه داد: حدود یک ماه و نیم گذشته همه مدیران خود را مکلف کردم تا هر شهروند و فعال اقتصادی که به هر دلیلی به اطلاعات نیاز دارد در صورتی که اطلاعات محرمانه‌ای نباشد باید در اختیار قرار دهد چراکه ماده اولیه فعالیت کسب و کارهای نوپا، اطلاعات لحظه‌ای بوده و به همین دلیل اصل دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارتخانه باید به صورت جدید دنبال شود.

آخوندی ضمن اعلام حمایت وزارت راه و شهرسازی از شکل‌گیری کسب و کارهای نوپا در کشور بیان‌کرد: شاید برخی از فعالان اقتصادی قدیمی با این موضوع موافق نبوده و موانع اجتماعی نیز برای شکل‌گیری این کسب و کار‌ها در کشور وجود داشته باشد ولی به تصور من آینده حمل ونقلی جهان به کسب وکارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بین‌المللی وابستگی دارد و اگر ما می‌خواهیم که شاهد رشد ترانزیت در ایران بوده و از موقعیت رقابتی خوبی در این حوزه برخوردار باشیم باید این موضوع را عملیاتی کنیم که خوشبختانه گام‌های اولیه آن برداشته شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اهمیت بحث اقتصاد مقیاس در این حوزه اعلام‌کرد: زمانی که می‌خواهیم باری را از یک قاره به قاره دیگر از دالان ایران عبور دهیم در نهایت نیاز به بنگاه‌هایی داریم که بتوانند در مقیاس جهانی کار کنند، بنگاه‌هایی که قطعاً نمی‌توانند دولتی بوده و باید توسط بخش خصوصی اداره شوند.

این مقام مسؤول با تأکید بر اهمیت امکان شکل‌گیری سرمایه در این حوزه بیان‌کرد: خوشبختانه باید بگوییم که شاید امکان تشکیل کسب و کارهای متحد استراتژیک بتواند در این دوره بخش زیادی از موضوع را حل کند، در این راستا امیدوارم که این همایش منجر به شکل‌گیری این اتحاد بین ایران و سایر کشور‌ها شده و بحث اقتصاد مقیاس در رابطه با ایران را نیز ایجاد کند.

وی ادامه‌داد: ممکن است در این مسیر گزارش‌های بسیاری از ایجاد زیرساخت‌های مختلف توسط دستگاه‌های گوناگون داده شود ولی نکته مهم در این زمینه خوانش فعالان اقتصادی و حمل و نقلی در این میان بوده که عمدتاً نیز از اقدامات همین فعالان اقتصادی برگرفته می‌شود.

به گفته آخوندی همفکری با فعالان حمل و نقلی در ایران، شناسایی موانع و ارزیابی شرایط جهت رفع مشکلات و تنگناهای موجود در حوزه کارکرد بخش خصوصی یکی از رویکردهای ما در زنجیره تأمین و لجستیک به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر این‌که اگر نتوانیم شاخص LPI را در کشور ارتقا دهیم سرمایه‌گذاری‌های ما در زمینه زیرساخت با نرخ بهره‌وری بسیار کمی مواجه خواهد بود، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال موفقیت و ارتقای شاخص عملکردی در بخش حمل و نقل کشور بوده و به همین دلیل مدیریت کریدور را به عنوان تدبیر جدیدی در این بخش اتخاذ و به‌کار گرفته‌ایم تا ضمن شناسایی تنگناهای موجود در این محور‌ها به حل و رفع آنها بپردازیم.

وزیر راه و شهرسازی رسیدن به یک اتفاق‌نظر در حوزه رقابت در کشور را امری ضروری در بخش حمل و نقل دانست و گفت: در کشور ما از بخش خصوصی بسیار صحبت می‌شود ولی به واقع باید به دنبال معنای حقیقی این واژه بگردیم، بخش خصوصی به معنای یک محیط کسب و کار صددرصد رقابتی است که از این طریق بهترین خدمت را با کم‌ترین قیمت به بهره‌برداران ارایه می‌کند، ولی این در حالی است که در کشور ما قیمت‌ها به شدت دست‌کاری شده و همچنان صدا و سیما بحث چگونگی قیمت‌گذاری و کنترل آنها را از سوی دولت ترغیب می‌کند.

آزادسازی قیمت‌ها در قانون مورد توجه قرار گرفت

وی در این باره افزود: خوشبختانه اخیراً بحث آزادسازی قیمت‌ها در قانون مورد توجه قرار گرفته و در حمل و نقل جاده‌ای و هوایی نیز به مرحله اجرا رسیده است ولی همچنان شاهد وجود مخالفت‌هایی نسبت به آن از سوی افکار عمومی هستیم، باید بگوییم که این مسأله مورد اجماع ملی قرار نگرفته و بسیاری از افراد هنوز به دنبال مداخله دولت در بازار قیمت‌گذاری هستند، امری که به شدت با اهداف شکل‌گیری و فعالیت بخش خصوصی مغایرت دارد.

امکان لجستیکی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام‌خمینی(ره)

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: خوشبختانه در حال حاضر امکان لجستیکی خوبی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام‌خمینی(ره) ایجاد شده که امکان هرگونه فعالیت در این حوزه را فراهم می‌کند.

وی همچنین یادآورشد: در بندرعباس نیز ۲۴۰۰ هکتار اولیه تجهیز و به دنبال فراهم کردن تجهیزات ۲۴۰۰ هکتار دوم هستیم که وضعیت مشابه آن در بندر شمال نیز در حال انجام و پیگیری است.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم وجود ۱۴ هزار هکتار در فرودگاه امام‌خمینی (ره) در نزدیکی تهران را فرصت مناسبی برای کسب و کار سبز و مطابق با محیط‌زیست مبتنی بر نرم‌افزار را حوزه لجستیکی دانست و افزود: در حال حاضر وجود ۱۵۰۰هکتار منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه شرایط بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است که ما نیز از ورود این فعالان استقبال می‌کنیم.