۷۰ درصد معاملات مسکن در تهران برای واحدهای ۷۰ متری بوده است

۷۰ درصد معاملات مسکن در تهران برای واحدهای ۷۰ متری بوده است مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در ۵ سال گذشته ۷۰ درصد معاملات مسکن در شهر تهران برای واحدهای مسکونی ۷۰ متری و یا کم‌تر بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و […]

۷۰ درصد معاملات مسکن در تهران برای واحدهای ۷۰ متری بوده است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در ۵ سال گذشته ۷۰ درصد معاملات مسکن در شهر تهران برای واحدهای مسکونی ۷۰ متری و یا کم‌تر بوده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌چگنی افزود: با این حال مساحت کم‌تر از ۲۰ درصد واحدهای مسکونی ساخته شده کم‌تر از ۷۰ متر مربع بوده است.

به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی در سال‌های گذشته، اقدامات متعددی در حوزه توسعه مالی بخش مسکن و افزایش قدرت وام‌دهی بانک مسکن با همکاری دستگاه‌های مربوطه انجام داده که از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی بازار رهن ثانویه، راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان، افزایش سرمایه بانک مسکن، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، راه‌اندازی انواع حساب‌ها از جمله حساب امانی، ضمانت فروش اقساطی مسکن اشاره کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: برخی از این ابزار‌ها عملکرد و تأثیرات قابل ‌قبولی در حوزه مسکن داشتند ولی برخی به دلیل شرایط کلان اقتصادی به خصوص نرخ بالای سود بانکی، عملکردشان متناسب با انتظار نبوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن همچنین در این‌باره که الگوی غالب تقاضا برای بخش مسکن چیست؟ و در این باره با توجه به این‌که الگوی تقاضا تغییر کرده و عرضه نیز از سمت حاشیه شهر‌ها به درون شهر‌ها آمده است، گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۳ میلیون واحد مسکونی نسبت به کل خانوار، مازاد است، از طرف دیگر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نسبت به واحدهای مسکونی مورد استفاده توسط خانوار‌ها کمبود داریم که بخشی از دلایل این رخداد به عدم تطبیق الگوی عرضه و تقاضا مربوط است.

چگنی گفت: در سال‌های گذشته بخش قابل‌ توجهی از ساخت ‌و ساز‌ها در واحدهای مسکونی بزرگ‌ متراژ و گران‌‌قیمت انجام شده در حالی که عمده تقاضای خانوار‌ها به خصوص در کلان‌شهر‌ها و خانوارهای کم درآمد برای واحدهای با متراژ متوسط و کوچک بوده است.

چگنی اظهارداشت: در حال حاضر عمده تقاضای مسکن برای واحدهای ۵۰ تا ۷۰ متری است در حالی که در سال‌های گذشته واحدهای ۱۰۰ متر به بالا ساخته شدند که عملاً نشان داد عرضه و تقاضا همسو و هم جهت نیستند.

چگنی افزود: تاکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر در صندوق پس‌انداز خانه یکم حساب افتتاح کرده‌اند و همه آنها تقاضاهای بالقوه‌ای هستند که به تدریج وارد بازار مسکن خواهند شد و تقاضا را در این بازار تقویت خواهند کرد، اما اجرای آن منوط به تأمین منابع مالی و تقویت سیستم بانکی است.

 

به گزارش ایرنا، زوجین و دارندگان حساب پس‌انداز مسکن خانه یکم می‌توانند در صورت وجود شرایط لازم تا ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات از بانک مسکن برای خرید مسکن دریافت کنند.