ریل‌گذاری ۱۴۵ کیلومتر از راه‌آهن رشت – قزوین

ریل‌گذاری ۱۴۵ کیلومتر از راه‌آهن رشت – قزوین  مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: ۱۴۵ کیلومتر از راه‌آهن رشت – قزوین ریل‌گذاری شده و زیرسازی آن نیز افزون بر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گزارش ایرنا، علی‌خاوری با یادآوری این‌که مسیر خط آهن رشت – قزوین ۱۶۴ کیلومتر است، اظهارداشت: امسال برای راه‌آهن […]

ریل‌گذاری ۱۴۵ کیلومتر از راه‌آهن رشت – قزوین

 مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: ۱۴۵ کیلومتر از راه‌آهن رشت – قزوین ریل‌گذاری شده و زیرسازی آن نیز افزون بر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش ایرنا، علی‌خاوری با یادآوری این‌که مسیر خط آهن رشت – قزوین ۱۶۴ کیلومتر است، اظهارداشت: امسال برای راه‌آهن استان ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که تحقق آن و حتی بخشی از آن در سال‌جاری، بهره‌برداری از این خط ریلی را سرعت می‌بخشد.

وی به خطوط ریلی رشت – انزلی و رشت – آستارا نیز اشاره و بیان‌کرد: یک فاز خط ریلی رشت – انزلی به طول ۴۱ کیلومتر در حال انجام و فازهای ۲ و ۳ آن به مناقصه گذاشته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان ادامه‌داد: برای تأمین اعتبارات خط ریلی رشت – آستارا باید از فاینانس استفاده شود ضمن آن‌که اکنون برای تکمیل پروژه‌های راه‌آهن گیلان، اهتمام بر آن است تا هرچه سریع‌تر خط ریلی قزوین – رشت به بهره‌برداری برسد.

خاوری همچنین با اشاره به پروژه راه‌آهن آستارا – آستارا افزود: از سمت آستارای جمهوری آذربایجان تا مرز کشورمان، این مسیر ریل‌گذاری شده اما شرایط در مسیر تعهد ما، متفاوت است با این توضیح که در این مسیر، باید بارانداز، ساختمان و تأسیسات ایجاد شود در حالی‌که مسیر مورد تعهد جمهوری آذربایجان، فقط ریل‌گذاری بوده است.

وی اضافه کرد: بخش مورد تعهد ایران در مسیر آستارا، هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهره‌برداری از آن، تا پایان سال‌جاری پیش‌بینی شده است.

پروژه راه‌آهن رشت – قزوین از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و این مسیر در قالب ۸ قطعه کار می‌شود. تکمیل پروژه این خط ریلی تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رییس‌جمهوری به استان گیلان است.

این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار و ۳ میلیون مسافر را جابه‌جا کند.

جمهوری‌اسلامی‌ایران و جمهوری‌آذربایجان در ابتدای سال گذشته به‌منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شدند و جمهوری آذربایجان با احداث ۸٫۵ کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲٫۵ کیلومتر و بارانداز، در آستارای ایران اجرا می‌شود. این طرح به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا خواهد بود و با اتصال خط آهن آستارا – آستارا به مسیر رشت – قزوین، کریدور معروف شمال – جنوب شکل خواهد گرفت.

 

خط آهن آستارا – آستارا، اسفندماه پارسال در سفر الهام‌علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان به تهران، با ورود آزمایشی قطار آذربایجان به ایستگاه آستارا در ایران افتتاح شد و مرحله نهایی ریل‌گذاری این خط آهن در خاک کشورمان نیز در حال انجام و تکمیل است.