۴۵۰ هزار میلیارد تومان منابع برای ۳۰۰۰ طرح نیمه تمام نیاز داریم

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل ۳ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور مورد نیاز است. اسماعیل جلیلی اظهار کرد: هم اکنون ۳ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی […]

 

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل ۳ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور مورد نیاز است.

اسماعیل جلیلی اظهار کرد: هم اکنون ۳ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل آن نیاز است و این طرح‌ها برای دولت معضل ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا همه این طرح‌ها مطابق نیاز مناطق کشور تصویب شده است، افزود: اگر طرحی نیاز جامعه هدف نباشد اتلاف منابع است و به‌طور قطع همین ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل ۳ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در سال آینده به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و به‌طور قطع موجب نارضایتی بیش‌تر جامعه هدف می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا برخی از این طرح‌ها با نگاه سیاسی تهیه شده است، افزود: قطعاً همینطور است و یکی از این طرح‌ها مونوریل بود که هنوز طراحان آن نتوانسته‌اند ارزش اقتصادی آن را اثبات کنند.

جلیلی در ادامه واکاوی علل تأخیر در اجرای طرح‌ها تصریح کرد: درصد نیمه تمامی این طرح‌ها از طرح‌های جدید تا طرح‌های با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی متفاوت است.

وی بیان کرد: ارزیابی نهایی این طرح‌ها تا پایان تیر ۹۵ مشخص می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا قبول دارید که در تصویب بسیاری از این طرح‌ها به جای منطقه‌نگری، بخشی‌نگری شده است، افزود: بسیاری از این طرح‌ها اصلاً نباید تصویب می‌شد و مثلاً ساخت فرودگاه در شهرهای نزدیک پایتخت چه ضرورتی داشته است؟

وی گفت: با توجه به محدودیت منابع، برخی از این طرح‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

جلیلی افزود: برای امسال، ۲۱۰ هزار میلیارد برای هزینه‌های جاری در نظر گرفته‌ایم و امسال قرار است ۷۰ هزار میلیارد در طرح‌های عمرانی هزینه شود و این دو رقم نشان می‌دهد که چقدر در منابع ما نابرابری وجود دارد.

نماینده شهرستان‌های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ما باید از محدودیت منابع مالی مان حداکثر استفاده را داشته باشیم اضافه کرد: متأسفانه میانگین عمر طرح‌های ما از زمانی که شناسایی می‌شود تا زمانی که به بهره‌برداری می‌رسد ۱۱ سال است و باید به فکر راهکاری باشیم که این زمان تأخیر را به حداقل برساند.

وی در پایان گفت: ایجاد اولویت برای توازن بخشی به مناطق کشور باید مورد توجه دولت باشد و بحث تأمین منابع مالی این طرح‌ها بسیار مهم است چرا که ما بسیاری از درآمدهای کشور از فروش نفت و گاز را صرف امور جاری می‌کنیم.

دولت گذشته حدود ۳ میلیارد دلار در بازار سرمایه آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌احتیاطی جدی توسط دولت گذشته در خصوص انجام سرمایه‌گذاری در آمریکا باعث شد فرصت برای دادگاه آمریکایی فراهم شود و دادگاه آمریکایی با استفاده از این فرصت در یک اقدام غیرقانونی رأی بر مصادره منابع مالی ایران دهد، بنابراین باید با خاطیان برخورد شود.

پاس گل دولت گذشته به دادگاه آمریکایی؛ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه آمریکا فرصت مصادره منابع مالی را فراهم کرد

اسماعیل جلیلی در خصوص توقیف دارایی‌ها ایران گفت: منابع مالی بلوکه شده در آمریکا به ۳ بخش عمده تقسیم می‌شود که بخشی از آن به دوران قبل از انقلاب مربوط می‌شود.

نماینده مردم مسجد سلیمان، هفتگل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بخشی از دارایی‌ها بلوکه شده به دلیل انجام فعالیت‌هایی بوده که آمریکایی‌ها ادعا دارند ممنوع است و بخشی نیز ناشی از تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اشتباه دولت گذشته بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در دولت گذشته سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین خریدهایی در زمینه اوراق بهادار از بازار سرمایه آمریکا صورت گرفته که از طریق کارگزاری‌های آمریکایی‌ها انجام شده که انجام این کار بی‌احتیاطی جدی بوده و خیلی‌ها از این موضوع بی‌اطلاع هستند.

جلیلی گفت: بی‌احتیاطی جدی توسط دولت گذشته در خصوص انجام سرمایه‌گذاری در آمریکا باعث شد فرصت برای دادگاه آمریکایی فراهم شود و دادگاه آمریکایی با استفاده از این فرصت در یک اقدام غیرقانونی رأی بر مصادره منابع مالی ایران دهد.

سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار در بازار سرمایه آمریکا توسط دولت گذشته

وی افزود: حکم دادگاه امریکایی کذایی است به دلیل این‌که در هیچ جایی تأیید نشده که انفجار رخ داده شده در کشور لبنان به ایران ارتباط دارد.

جلیلی با بیان این‌که با بی‌احتیاطی صورت گرفته منابع ملی دچار مشکل شده است، گفت: درمورد میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در رابطه با اوراق بهادار از سوی دولت گذشته ارقام مختلفی شنیده می‌شود.

وی افزود: شنیده‌ها حاکی از این است دولت گذشته حدوداً بیش از ۳ میلیارد دلار در بازار سرمایه آمریکا سرمایه‌گذاری انجام داده است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: خطای راهبردی صورت گرفته توسط دولت گذشته، به دلیل بی‌احتیاطی در انجام سرمایه‌گذاری در کشور آمریکا بوده که قابل پذیرش نیست و باید دستگاه‌های ذی‌ربط با خاطیان برخورد کنند البته تلاش می‌شود در کمیسیون برنامه بودجه به موضوع رسیدگی شود.