میزان تردد ناوگان کالای کشور به‌طور متوسط سالانه ۶۰ هزار کیلومتر است

 معاون وزیر راه ‌و شهرسازی میزان تردد ناوگان کالای کشور به‌طور متوسط سالانه ۶۰ هزار کیلومتر است مراسمی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آیین تکریم و معارفه مدیر سابق و مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان برگزار شد.  معاون وزیر راه ‌و شهرسازی، در این مراسم ضمن قدردانی از […]

 معاون وزیر راه ‌و شهرسازی

میزان تردد ناوگان کالای کشور به‌طور متوسط سالانه ۶۰ هزار کیلومتر است

مراسمی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آیین تکریم و معارفه مدیر سابق و مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان برگزار شد.

 معاون وزیر راه ‌و شهرسازی، در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته توسط راهداران و فعالان عرصه حمل‌ونقل جاده‌ای، در زلزله استان کرمانشاه گفت: در ایام اربعین امسال بیش از دو میلیون زائر شرکت داشتند که بیش‌تر از ۹۰ درصد آنها از جاده‌های زمینی تردد کردند که سهم عمده‌ای از این جابه‌جایی از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور صورت گرفت که خوشبختانه نسبت به سال گذشته با شرایط مطلوب‌تری انجام پذیرفت. وی با بیان این‌که در بخش حمل‌ونقل کالا اولویت نخست سازمان افزایش ایمنی و توجه به اقتصاد بخش است، بر ضرورت کاهش هزینه‌ها به حداقل و ضرورت نوسازی ناوگان تأکید نمود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان لرستان، داودکشاورزیان با اشاره به پایین بودن تردد ناوگان باری کشور نسبت به متوسط دنیا اظهارداشت: ناوگان کالای کشور به‌طور متوسط در هر سال ۶۰ هزار کیلومتر تردد دارد، در حالی که این شاخص در دنیا بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر است. هرچند شرکت‌هایی نیز در کشور داریم که در مقیاس بیش‌تر از این کار می‌کنند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش دیگری از سخنان خود تصریح‌کرد: یکی از سیاست‌های سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ارتقای بهره‌وری است زیرا متأسفانه امروز بخش حمل‌ونقل کالا قسمت زیادی از بیکاری را در کشور به دوش می‌کشد و هیچ عامل بازدارنده‌ای نتوانسته از تردد کامیون‌های فرسوده در کشور جلوگیری کند به‌گونه‌ای‌که رانندگان چندین روز در نوبت بار هستند.

 وی از بخشنامه جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای ساماندهی ناوگان حمل و نقل کالا خبر داد و خاطرنشان‌کرد: براساس بخشنامه جدید از سال آینده محدودیت‌های قانونی برای ناوگان فرسوده حمل کالا اعمال خواهد شد به‌طوری که در سال ۹۷ ضمن جلوگیری از صدور بارنامه برای کامیون‌های بالای ۵۰ سال، از تردد آنها نیز ممانعت می‌شود.

این مقام مسؤول نوسازی ناوگان حمل و نقل را به دو دلیلِ کاهش مصرف سوخت و ارتقای محیط‌زیست ضروری دانست و تصریح‌کرد: برای این منظور قراردادهایی با شرکت‌های خودروسازی برای نوسازی ناوگان منعقد شده که در بخش ناوگان حمل و نقل مسافر از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و برای ناوگان کالا نیز از محل ماده ۱۲ قانون از سوی وزارت نفت بخشی از سود تسهیلات نوسازی ناوگان تقبل می‌شود.

 کشاورزیان همچنین خاطرنشان‌کرد: برای توجیه سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، اعمال محدودیت‌هایی برای ناوگان فرسوده اجتناب‌ناپذیر است.

وی در رابطه با تأکید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان مبنی بر اهمیت محور بابازید – سیمره گفت: این محور با توجه به نقش به‌سزایی که در ترانزیت نفتی دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا اصلاح آن در دستور کار وزارت راه‌و‌شهرسازی قرار دارد.

براساس این گزارش محمداصلانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز در آیین تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لرستان گفت: حمل‌ونقل زیرساخت همه امور است به‌گونه‌ای که بدون آن توسعه گردشگری، کشاورزی، خدمات و دیگر بخش‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اهمیت بازنگری در اجرای روکش آسفالت در راه‌های استان و شرایط راه‌های روستایی را یادآور شد و با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی رانندگی ایمن گفت: با کار کردن بر روی مقوله فرهنگ رانندگی ایمن و قوانین راهنمایی و رانندگی باید زمینه افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای فراهم شود.

این گزارش می‌افزاید مدیر‌کل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گزارشی از اقدامات انجام شده طی مدت فعالیت خود در این استان ارایه کرد.

خاطرنشان می‌گردد معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تجلیل از تلاش‌ها و خدمات علی‌زندی‌فر، مدیر‌ کل سابق راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لرستان، عباس‌شرفی را به عنوان مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این استان معرفی کرد.

 

شایان ذکر است کشاورزیان، معاون وزیر راه‌وشهرسازی در سفر به استان لرستان که توسط معاون راهداری، مدیر‌کل دفتر ریاست سازمان و دیگر مدیران و مسؤولان استانی همراهی می‌شد، از محورهای مختلف استان لرستان و راه‌های شهرستان الیگودرز و یکی از شرکت‌های حمل و نقل کالای این شهرستان بازدید کرد.