۹۶بد‌‌ترین سال بودجه عمرانی کشور بوده است

۹۶بد‌‌ترین سال بودجه عمرانی کشور بوده است بسیاری از کارشناسان همواره بر لزوم تخصیص بودجه عمرانی اشاره داشته و معتقدند با اختصاص کامل این بودجه چرخ‌های تمام عرصه‌های ساخت‌وساز و حتی املاک مسکونی به حرکت در می‌آید . به گزارش صما، برخی از فعالان عرصه مسکن با بیان این‌که رکود چندساله مسکن به دلیل عدم […]

۹۶بد‌‌ترین سال بودجه عمرانی کشور بوده است

بسیاری از کارشناسان همواره بر لزوم تخصیص بودجه عمرانی اشاره داشته و معتقدند با اختصاص کامل این بودجه چرخ‌های تمام عرصه‌های ساخت‌وساز و حتی املاک مسکونی به حرکت در می‌آید .

به گزارش صما، برخی از فعالان عرصه مسکن با بیان این‌که رکود چندساله مسکن به دلیل عدم تخصیص بودجه عمرانی بوده تأکید دارند اگر دولت بتواند با این بودجه‌ها هزینه‌های پیمانکاران انبوه‌سازان را پرداخت کرده و با حمایت بخش خصوصی می‌تواند رویکرد جدیدی وارد بخش ساخت‌وساز املاک صنعتی و مسکونی کند.

در قانون بودجه امسال رقم اعتبارات عمرانی ۷۱۳۷۰ میلیارد تومان تصویب‌ شده است که عملکرد ضعیف دولت در ۶ ماه اول سال‌جاری موجب شده کم‌تر از ۱۱ درصد آن پرداخت شود. به‌ عبارت‌ دیگر، نزدیک به ۹۰ درصد بودجه عمرانی تا پایان شهریورماه پرداخت‌ نشده بود و اگر همین روال تا پایان سال ادامه پیدا کند، امسال را باید بد‌‌ترین سال تاریخ کشور از لحاظ تخصیص بودجه عمرانی قلمداد کرد.

همان‌طور که ذکر شد دولت فعلی فقط در نیمه سال‌جاری ۱۰۷ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری خودکرده است. نسبت عملکرد بودجه عمرانی به بودجه جاری (هزینه‌ای) دولت در نیمه اول امسال به ۳٫۷ درصد سقوط کرد که بد‌‌ترین عملکرد در سالیان اخیر محسوب می‌شود.

اگر همین روند تخصیص بودجه عمرانی تا پایان سال ادامه پیدا کند، قطعاً سال ۹۶ بد‌‌ترین سال بودجه عمرانی پس از انقلاب خواهد بود؛ زیرا هیچ سالی نبوده که نسبت پرداخت‌های عمرانی به جاری دولت، زیر ۱۰ درصد باشد.

به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل تشدید رکود اقتصادی در کشور در سال‌های اخیر، عدم تخصیص به‌موقع بودجه عمرانی بوده است.

براساس آمارهای به‌دست‌آمده در سال اول دولت نهم بودجه عمرانی تخصیص داده‌شده حدود ۳۶، در سال دوم ۳۵، در سال سوم ۳۵ و در سال ۸۷ حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

در سال ۸۷ با شروع پروژه‌های مسکن مهر این تخصیص نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته و این رشد در طی سال‌ها بعد نیز همچنان بر قوت خود باقی ماند. اما روند تخصیص بودجه در سال ۹۱ به علت نبود منابع کافی از میزان ۳۳ به ۱۷ هزار میلیارد تومان تعدیل داشته است.

به گفته کارشناسان دلیل اصلی تخصیص بودجه عمرانی در دولت نهم و دهم به دلیل فروش گران‌قیمت نفت و افزایش تورم بوده است. اما این روند افزایش در سال آخر دولت دهم به دلیل کاهش قیمت نفت افت شدید داشته و این روند تاکنون ادامه داشته است. در این‌ بین در سال دوم دولت یازدهم روند تخصیص بودجه عمرانی حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان و در سال چهارم این دولت ۲۰ هزار میلیارد بوده است. به گفته کارشناسان رشد تخصیص بودجه عمرانی ۱۸ هزار میلیارد تومانی به ۲۱ هزار میلیارد تومان به دو دلیل تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و رشد اقتصادی بوده است.

اما در ۹۴ به‌یک‌باره تخصیص بودجه عمرانی از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد که دلیل این موضوع را می‌توان در دو مبحث کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه‌های جاری دولت دانست. اما براساس همین آمار‌‌ها رشد نسبی اقتصادی کشور باعث شد در سال ۹۵ شاهد افزایش تخصیص بودجه از ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان باشیم.

در این‌ بین آمار‌‌ها نشان می‌دهد که در ۶ ماه نخست سال‌جاری تنها ۷ هزار میلیارد تومان به بخش عمران سرازیر شده است که دلیل این کاهش را می‌توان در هزینه‌های سنگین دولت ناشی از پرداخت یارانه‌ها، کاهش قیمت نفت و رکود ساخت‌وساز جستجو کرد.

حال دولت دوازدهم در نظر دارد بودجه عمرانی سال ۱۳۹۷ را از محل دو رویکرد انقباضی در پرداخت یارانه‌ها و انبساطی در قیمت حامل‌های انرژی جبران کند.

حال بودجه عمرانی کشور برای سال ۹۷ با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته، ۴۸ هزار میلیارد تومان برآورده شده است. در این ‌بین کارشناسان معتقدند اگرچه بودجه عمرانی با کاهش زیادی نسبت به سال‌های قبل روبه‌رو شده اما در صورت تخصیص همین میزان تصویب‌شده می‌توان این صنعت را از رکود خارج ساخت.

 

به‌هرحال اگر بودجه مذکور به‌صورت کامل ارایه شود می‌توان امیدوار بود برای اولین بار شاهد تخصیص بودجه در صنعتی بود که پیشتاز حرکت چرخ‌های اقتصادی و به‌تبع باعث رشد اشتغال، توسعه و بهبود زندگی شهروندان خواهد داشت.