شرط موفقیت استارت‌آپ‌‌ها در حمل‌ونقل ریلی

مشاور مدیرعامل راه‌آهن تشریح کرد شرط موفقیت استارت‌آپ‌‌ها در حمل‌ونقل ریلی استارت‌آپ‌‌ها علاوه ‌بر این‌که  سازمان موقتی هستند برای تبیین شکل جدیدی از مدل‌های کسب‌وکار به میدان می‌آیند و دیگر از شیوه‌های قبلی برای کسب درآمد استفاده نمی‌کنند. امروزه مشخص شده که آینده هر فعالیت اقتصادی بیش از هر چیز به اتخاذ روش نوین و […]

مشاور مدیرعامل راه‌آهن تشریح کرد

شرط موفقیت استارت‌آپ‌‌ها در حمل‌ونقل ریلی

استارت‌آپ‌‌ها علاوه ‌بر این‌که  سازمان موقتی هستند برای تبیین شکل جدیدی از مدل‌های کسب‌وکار به میدان می‌آیند و دیگر از شیوه‌های قبلی برای کسب درآمد استفاده نمی‌کنند.

امروزه مشخص شده که آینده هر فعالیت اقتصادی بیش از هر چیز به اتخاذ روش نوین و کاربردی کسب‌وکار در آن حوزه اقتصادی بستگی دارد. به این ترتیب برای داشتن روش‌های نوین کسب‌وکار نیز به دانش، علم و تجربه کافی برای انجام آن نیازمندیم.

به گزارش تین‌نیوز، در ارتباط حوزه حمل‌ونقل ریلی با کسب‌وکارهای نوین موسوم به استارت‌آپ‌‌ها و مطالعه در این مورد که آیا زیرساخت‌های لازم برای این استارت‌آپ‌‌ها وجود دارد یا خیر، با ابراهیم‌محمدی، مشاور مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا و کارشناس آینده‌پژوهی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه خواهد آمد.

محمدی تصریح‌کرد: برای به‌منصه‌ظهور رساندن هر ایده‌ای، نخست باید تعریف درستی از آن ایده ارایه دهیم. در بحث استارت‌آپ‌‌ها هم باید اول بدانیم که استارت‌آپ چیست. برای تعریف استارت‌آپ تعاریف زیادی وجود دارد که فصل مشترک همه آن تعاریف، این است که استارت‌آپ‌‌ها سازمان دائم نیستند بلکه سازمان موقتی‌ای هستند که زمینه را برای ایجاد یک سازمان دائمی فراهم می‌کنند. این کارشناس ریلی افزود: در مرحله بعد، وظایف و مسؤولیت‌های این نهاد موقت باید شناخته شوند. گاهی یک سایت دانشگاهی ساده با ظاهری بی‌پیرایه با ورود به بحث تبلیغات به درآمدزایی در سطحی کلان دست پیدا می‌کند. اسنپ هم با همین رویکرد به کشور ما وارد شد.

قطار در ایستگاه همدان

مشاور مدیرعامل راه‌آهن ادامه‌داد: درواقع استارت آپ‌‌ها علاوه ‌بر این‌که  سازمان موقتی هستند برای تبیین شکل جدیدی از مدل‌های کسب و کار به میدان می‌آیند و دیگر از شیوه‌های قبلی برای کسب درآمد استفاده نمی‌کنند. سومین وجه مشخصه این فعالیت نوین این است که استارت‌آپ‌‌ها باید تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر باشند. با این تعاریف، ورود استارت آپ‌‌ها یک الزام است اما باید زمینه‌های ورود آن را فراهم کنیم.

ابراهیم‌محمدی اضافه‌کرد: نکته مهم این است که ممکن است استارت‌آپی که به صنعت ریلی ورود پیدا می‌کند الزاماً و فوراً به سوددهی نرسد اما با امتحان کردن مدل‌های مختلف نوین، به یک مدل نهایی خواهد رسید. پس عدم قطعیت ویژگی دیگر ایجاد این استارت‌آپ‌‌ها است. علم آینده‌پژوهی هم همین را می‌گوید که با سخن از آینده درواقع از عدم قطعیت سخن می‌گوییم. حال با شناسایی فاکتورهای کلیدی می‌توان این عدم قطعیت را به صفر رسانید و سازمان استارت‌آپ را از این رهگذر به یک سازمان دائمی تبدیل کرد.

این کارشناس آینده‌پژوهی در ادامه گفت: در حوزه حمل ونقل ریلی هم بهتر است که در مباحث مربوط به بارنامه، حمل ونقل درب به درب، بازار خرده‌بار و توسعه ترانزیت ریلی استارت‌آپ‌‌ها وارد شوند اما از سوی دیگر فضا هم باید از طرف ما که بخش دولتی هستیم برای ورود بخش خصوصی آماده شود. حال این فضاسازی چگونه میسر می‌شود؟ به نظر بنده با واقعی کردن قیمت حمل ونقل ریلی همگام با قیمت حمل ونقل جاده‌ای یا حتی کم‌تر از آن می‌توان این کار را انجام داد.

محمدی در توضیح این مطلب ادامه‌داد: قیمت‌های حمل ونقل ریلی در عرصه ترانزیت ریلی و در سطح بین‌المللی واقعی است اما در حوزه داخلی چنین نیست. بنابراین استارت‌آپ‌‌ها با روش‌های جدید و ایجاد سازمان‌های موقت، مدل‌هایی را ارایه می‌دهند که براساس آنها می‌توانیم هزینه‌های حمل‌ونقل را تا حد زیادی کاهش دهیم. آنها هزینه‌هایی همچون هزینه تأمین ناوگان، هزینه ایجاد- تعمیر و نگهداری زیربنا، هزینه تأمین و تعمیر ناوگان و هزینه‌های اپراتوری را کاهش می‌دهند.

ابراهیم‌محمدی ضمن بیان این نکته که باید بیاییم فضای بسته و غیررقابتی حمل ونقل ریلی را تغییر دهیم، افزود: استارت‌آپ‌‌ها باید یک نوع موفقیت مالی و فناورانه برای سازمان موجود باشند و هزینه‌ها را کاهش دهند. حال این فضای رقابتی نیازمند قوانین حمایتی است. ضمن این‌که  برای ورود بخش خصوصی باید نگاه تازه‌ای به حوزه مدیریتی این صنعت داشته باشیم. بر همه ما فرض است که پذیرش نوآوری‌ها در بخش خصوصیِ ریلی و بخش دولتیِ وجود داشته باشد تا استارت‌آپ‌‌ها بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند.

با رویکردهایی که راه‌آهن در سال‌های اخیر ایجاد کرده، رویکردهایی مثل جوان‌سازی بدنه نیروی انسانی در راه‌آهن و بهره‌مندی آنها از ابزار روز می‌توان به آینده این صنعت و ورود استارت‌آپ‌‌ها امیدوار بود اما نقطه ضعف این است که کم‌تر در حوزه آینده‌پژوهی، برای تخمین میزان عدم قطعیت در احکام این مشاغل جدید، مطالعه صورت می‌گیرد چراکه یا ظهور استانداردها، امکان این عدم قطعیت نیز به صفر خواهد رسید. باید آینده این صنعت را همه فعالان صنعت ریلی خلق کنند تا مداخله‌گر‌ها امکان ایجاد مشکل را نداشته باشند.

قطار لوکس فدک

محمدی همچنین ادامه‌داد: تجربه نه چندان مثبتی که در این زمینه وجود دارد این است که در حال حاضر ۱۲ سال از خصوصی‌سازی می‌گذرد و بیش‌تر خصولتی‌سازی انجام شده است. استارت‌آپ‌‌ها سازمان‌های موقتی هستند که هزینه‌های صنعت را کاهش می‌دهند، پس ورودشان به نفع صنعت است و باید از بخش خصوصی واقعی و کارآمد در جهت پیشبرد اهداف آن استفاده کرد.

 به لحاظ مقرراتی و به دلیل فضاسازی نامطلوب فعلی نیز بخش ریلی برای ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی رغبت‌انگیز نیست چراکه سرمایه‌گذار باید از برگشت سرمایه‌اش مطمئن شود تا به آن حوزه اقتصادیِ خاص ورود پیدا کند.

 

مشاور مدیرعامل راه‌آهن در پایان گفت: خوشبختانه امروز با حمایت‌های بی‌دریغ راه‌آهن از حضور بخش خصوصی در حوزه خرید واگن، بدون کمک این شرکت دولتی، امکان ظهور استارت‌آپ‌‌ها ایجاد شده است. این نظام جدید اقتصادی در بخش خصوصی، درواقع شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که با کمک قوانین حمایتی دولت و بانک‌ها می‌توانند به ایجاد استارت‌آپ‌های خود اقدام کنند.