چرایی تأخیر در ارایه لایحه آزادسازی سهام عدالت

موسوی لارگانی تشریح کرد چرایی تأخیر در ارایه لایحه آزادسازی سهام عدالت عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکیدکرد: دولت به این جهت آزادسازی سهام عدالت را به تأخیر انداخت تا میزان پرداخت بدهی مردم به سیستم دولتی افزایش یابد. به گزارش خانه‌ملت، سیدناصرموسوی‌لارگانی با اشاره به تلاش دولت برای ارایه لایحه آزادسازی سهام عدالت، […]

موسوی لارگانی تشریح کرد

چرایی تأخیر در ارایه لایحه آزادسازی سهام عدالت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکیدکرد: دولت به این جهت آزادسازی سهام عدالت را به تأخیر انداخت تا میزان پرداخت بدهی مردم به سیستم دولتی افزایش یابد.

به گزارش خانه‌ملت، سیدناصرموسوی‌لارگانی با اشاره به تلاش دولت برای ارایه لایحه آزادسازی سهام عدالت، توضیح‌داد: در بحث سهام عدالت مقرر شده بود که به اقشار آسیب‌پذیر جامعه یعنی کارمندان، کارگران و تعدادی از روستاییان سهامی تعلق گیرد که در آینده برای آنها درآمد جزیی ایجاد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سهام عدالت به افراد ثروتمندان تعلق نمی‌گیرد، ادامه‌داد: در موقعیتی سهام عدالت از نظر ارزش ریالی سود نسبی پیدا کرد اما با رکودی که در کشور با آن مواجه هستیم، قدر و قیمت سهام عدالت کاهش پیدا کرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به طرح آزادسازی سهام عدالت، بیان‌داشت: رکود اقتصادی در کشور باعث شد به سمت آزادسازی سهام عدالت برویم تا خانواده‌هایی که از طبقه ضعیف جامعه بتوانند با فروش سهامشان نیاز معشیت خود را تأمین کند.

وی گفت: خریداران سهام عدالت قطعاً ثروتمندان هستند تا در آینده درآمد جزیی داشته باشند، اما این نگرانی وجود دارد که خانواده‌های ضعیف برای تأمین تنها دو تا ۳ میلیون تومان به سمت سهام‌فروشی بروند در آینده مجدد با مشکل برخورد کنند، در حال حاضر شاهد هستیم برخی افراد برای دریافت وام دو میلیونی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و با آزادسازی سهام عدالت، قطعاً با فروش سهامشان می‌توانند این نیاز را برطرف کنند.

این نماینده مجلس تأکیدکرد: با توجه به شرایط اقتصادی برخی خانواده‌ها در کشور، باید به سمت آزادسازی سهام عدالت برویم اما در عین حال باید برنامه‌ریزی شود که این سهام بری قشر ضعیف باقی بماند و فروشنده نباشند.

موسوی‌لارگانی در خصوص علت تأخیر دولت در ارایه لایحه آزادسازی توضیح‌داد: در ابتدا قرار بود مردم ما‌به‌التفاوت سهام عدالت را به دولت پرداخت کنند، یعنی دولت یک میلیون تومان به مردم سهام عدالت داد و باید مردم حدود ۵۰۰ هزارتومان از این سهام را به دولت پرداخت می‌کردند.

وی ادامه‌داد: در مدت زمان ۱۰ سال گذشته تعداد کمی نسبت به پرداخت بدهی یا همان ما‌به‌التفاوت را به سیستم دولتی برگرداند، اما دولت با به تأخیر انداختن آزادسازی سهام عدالت به دنبال آن بود افراد بیش‌تری بدهی خود را پرداخت کنند تا مالک کامل سهام شوند اما از این موضوع استقبال نشد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که ارایه سهام عدالت بارقه امیدی در دل مردم ایجاد کرده است، گفت: با وجود این‌که سهامداران عدالت مالک کامل سهامشان نیستند اما باید این اجازه داده شود که مردم حداقل ۵۰۰ هزارتومان مالک سهامشان باشند و مابقی را بفروشند، با این کار سهامشان گرفته نمی‌شود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بسیاری از مردم توان پرداخت ۵۰۰ هزار تومان را ندارد تا کامل مالک سهامشان شوند، بنابراین نباید با این نگاه و سیستم مردم را از داشتن سهام عدالت محروم کرد.