۹۱۹ کیلومتر خطوط ریلی جدید تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد

معاون وزیرراه  ۹۱۹ کیلومتر خطوط ریلی جدید تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد  معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با انجام ریل‌گذاری ۵۱۶ کیلومتر در پروژه اقتصاد مقاومتی در سال‌جاری، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش ایرنا، خیرا…خادمی افزود: پس از بهره‌برداری از ۹۱۹ کیلومتر خطوط ریلی، اتصال ریلی مراکز […]

معاون وزیرراه

 ۹۱۹ کیلومتر خطوط ریلی جدید تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با انجام ریل‌گذاری ۵۱۶ کیلومتر در پروژه اقتصاد مقاومتی در سال‌جاری، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، خیرا…خادمی افزود: پس از بهره‌برداری از ۹۱۹ کیلومتر خطوط ریلی، اتصال ریلی مراکز استان‌های اردبیل، خراسان‌شمالی، لرستان، کردستان و چهارمحال و بختیاری برای سال ۹۷ در دستور کار ما قرار می‌گیرد.

وی بیان‌کرد: در سال ۹۶ هفت طرح مهم ریلی در اولویت اجرایی قرار گرفت که با اتمام این طرح‌ها علاوه بر ارتباط ریلی میان ایران و افغانستان ۵ استان کشور شامل همدان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

**راه‌آهن قزوین – رشت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور در خصوص راه‌آهن قزوین- رشت اظهارداشت: عملیات اجرایی راه‌آهن قزوین- رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر با هدف اتصال این استان به شبکه ریلی و سپس تا کشور جمهوری آذربایجان از سال ۱۳۸۳ آغاز شد.

وی گفت: این پروژه که از شهرهای کوهین، لوشان، منجیل، رستم‌آباد و امام‌زاده‌هاشم عبور می‌کند، تاکنون با صرف هزینه‌های بالغ ‌بر ۱۳ هزار ۸۸۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود امسال به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار مورد نیاز این پروژه را ۶ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام‌کرد و گفت: راه‌آهن قزوین-رشت یک ابر پروژه عمرانی با ۲۵٫۴ کیلومتر تونل و گالری و حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ که زیبا‌ترین و طولانی‌‌ترین پل ریلی کشور به طول ۱۴۳۰ متر جزو همین پروژه است.

** راه‌آهن فیروزان- کرمانشاه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل با اشاره به عملیات اجرایی راه‌آهن فیروزان- کرمانشاه گفت: این پروژه به طول ۱۱۰ کیلومتر با هدف اتصال این استان به شبکه ریلی از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و از شهرهای زاگرس و بیستون عبور می‌کند و تاکنون با صرف هزینه‌ای بالغ ‌بر ۳ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد برخوردار است.

** راه‌آهن همدان

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به عملیات اجرایی راه‌آهن همدان اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر با هدف اتصال استان به شبکه ریلی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد در این پروژه که از شهرهای رباط کریم-‌نوبران و فامنین عبور می‌کند تاکنون بالغ ‌بر ۵ هزار و ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.

** راه‌آهن مهاباد – ارومیه

خادمی در ادامه به تشریح وضعیت پروژه ریلی مهاباد- ارومیه پرداخت و در این رابطه گفت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن مهاباد – ارومیه به طول ۹۷ کیلومتر با هدف اتصال استان آذربایجان‌غربی به شبکه ریلی از سال ۱۳۸۰ آغاز شد.

به گفته وی، این پروژه از مبدأ مهاباد آغاز می‌شود و پس از عبور از شهر نقده به ارومیه می‌رسد و تاکنون با هزینه‌ای بالغ‌ بر ۴ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد برخوردار است و با اعتباری بیش از ۲۷۵۰ میلیارد ریال این طرح در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

**راه‌آهن میانه –بستان‌آباد

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی راه‌آهن میانهـ بستان‌آباد نیز ابرازداشت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن میانه بستان‌آباد به طول ۱۳۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر فعلی تهران – تبریز از سال ۱۳۸۰ آغاز شد که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌‌داش عبور می‌کند، تاکنون با هزینه‌ای بالغ بر ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد برخوردار است.

** راه‌آهن یزد – مهریز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل عملیات اجرایی راه‌آهن یزد-مهریز به طول ۳۰ کیلومتر با هدف ارتباط ریلی فلات مرکزی با استان‌های فارس و بوشهر از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است. این پروژه در مسیر یزد- بافق از ایستگاه رخش منشعب و به سمت اقلید ادامه می‌یابد و تاکنون با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد برخوردار است.

** راه‌آهن خواف – هرات

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌آهن خواف – هرات نیز گفت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن خواف – هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر با هدف ایجاد کریدور ریلی بین و ایران و افغانستان و سپس اتصال آن به کشور چین از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. این پروژه تاکنون با هزینه‌ای بالغ‌بر دو هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصد برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان یادآورشد: براساس بررسی‌ها پس از بهره‌برداری از ۷ پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی یاد شده تا پایان سال‌جاری اتصال مراکز استان‌های اردبیل، خراسان‌شمالی، لرستان، کردستان و چهارمحال و بختیاری در سال ۹۷ در دستور کار قرار می‌گیرد تا در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد اتصال ۱۰ استان کشور به شبکه راه‌آهن باشیم.

 

به گزارش ایرنا، شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون ۱۳ هزار ۳۵۰ کیلومتر خطوط در دست بهره‌برداری، ۳۴۱۰ کیلومتر خطوط در دست احداث و ۴۹۳۰ کیلومتر در حال مطالعه است که با اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال‌جاری، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.