ضرورت مطالبه اجرای مقررات ملی ساختمان از پیمانکاران ذی‌صلاح

ضرورت مطالبه اجرای مقررات ملی ساختمان از پیمانکاران ذی‌صلاح   «اگر مهندسان ناظر در ساخت و ساز‌ها سختگیری کنند، بیش‌تر ساختمان‌های تهران‌ به دلیل نبود مجری ذی‌صلاح باید متوقف شوند.» این اظهارنظر قطعی کارشناسان مسکن در خصوص لزوم به‌کارگیری و حضور مجریان ذی‌صلاح در ساخت و ساز‌ها است. به گزارش صما، صاحبنظران با انتقاد از […]

ضرورت مطالبه اجرای مقررات ملی ساختمان از پیمانکاران ذی‌صلاح

 

«اگر مهندسان ناظر در ساخت و ساز‌ها سختگیری کنند، بیش‌تر ساختمان‌های تهران‌ به دلیل نبود مجری ذی‌صلاح باید متوقف شوند.» این اظهارنظر قطعی کارشناسان مسکن در خصوص لزوم به‌کارگیری و حضور مجریان ذی‌صلاح در ساخت و ساز‌ها است.

به گزارش صما، صاحبنظران با انتقاد از حضور افراد دارای سرمایه و ثروت اما فاقد صلاحیت لازم در بخش ساخت و ساز، بر این باورند که کیفیت ساختمان‌ها به عوامل متعددی از جمله حضور عوامل اجرایی صاحب صلاحیت، مصالح ساختمانی استاندارد، مهندسان و مجریان ذی‌صلاح بستگی دارد و همکاری تمامی این عوامل منجر به احداث ساختمان‌های ایمن و استاندارد می‌شود.

در همین راستا در روزهای اخیر رییس نظام مهندسی هم طی نامه‌ای به نجفی، شهردار تهران، در واکنش به مخالفت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مبنی بر این‌که وجود مجریان ذی‌صلاح در پروژه‌های ساختمانی ضرورتی ندارد، الزام حضور سازنده صاحب صلاحیت در پروژه‌های ساختمانی را از وظایف اصلی نهادهای ذی‌ربط در صنعت ساختمان دانسته و رعایت آن را از اصول مهم جهت ساخت ساختمان‌های ایمن، استاندارد و باکیفیت برای تأمین آرامش و امنیت تمام شهروندان قلمداد کرده است.

حسن‌قربانخانی در این نامه با تأکید بر این‌که نمی‌توان انتظار داشت مقررات ملی ساختمان به دلیل فنی و گستردگی آن در مقام اجرا توسط افراد فاقد صلاحیت فنی و حرفه‌ای تحقق یابد، اظهار امیدواری کرده که شهرداری، همکاری لازم با سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران را در جهت اجرای مجری ذی‌صلاح داشته باشد.

در همین رابطه عضو هیأت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: علی‌رغم این‌که مجری ذی‌صلاح جزو مباحث مقررات ملی ساختمان است، اما اجرایی نمی‌شود. بنابراین وقتی مجری ذی‌صلاح اجرایی نمی‌شود و عملاً وجود ندارد، نمی‌توانیم هیچ شکایتی از رعایت نشدن اصول ساخت و ساز در کشور بکنیم.

علیرضامجربی با تأکید بر این‌که حتماً باید در بخش اجرای ساختمان‌ها قوی‌تر عمل کنیم، بیان‌کرد: اگر در بخش اجرا پیمانکاران ذی‌صلاح روی کار بیایند، در آن صورت می‌توانیم از آنها مطالبه داشته باشیم که مقررات ملی ساختمان را اجرایی کنند.

وی ادامه‌داد: در شرایط کنونی که پیمانکاران ذی‌صلاح سرکار نیستند، با نظارت مرحله‌ای و غیرمقیم نمی‌توان مقررات ملی را اجرایی کرد. از همین رو تنها راه ساخت و ساز قانونی، حضور پیمانکاران ذی‌صلاح است و همه مراجع باید از این قانون حمایت کنند.

مجربی با ابراز تأسف از این‌که در طول این مدت تنها ارگانی که اجرای مباحث مقررات ملی را پیگیری می‌کند، سازمان نظام مهندسی است، افزود: گویا مقررات ملی را فقط برای سازمان‌های نظام مهندسی نوشته‌اند. یعنی شهرداری‌ها اصلاً مقررات ملی ساختمان را اجرایی نمی‌کنند و تا وقتی که وضعیت به این صورت است، کار به جایی نمی‌رسد.

وی با تأکید بر این‌که باید از پشت میز‌ها بیرون بیاییم و به اجرای مباحث مقررات ملی کمک کنیم، تصریح‌کرد: باید شهرداری‌ها را ملزم به اجرای مباحث مقررات ملی و اجرای مجری ذی‌صلاح کنیم.

صرف گزارش تخلفات به شهرداری، از ناظر سلب مسؤولیت نمی‌کند

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این‌که به‌کارگیری مجریان ذی‌صلاح چقدر می‌تواند در کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز مؤثر باشد، گفت: استفاده از مجریان ذی‌صلاح به‌طور قطع در کاهش ساخت و سازهای فاقد کیفیت اثرگذار خواهد بود.

کامبیزنرماشیری با انتقاد از روند کنونی اجرای مجری ذی‌صلاح در کشور تصریح‌کرد: اما در حال حاضر هم در سیستم فعلی ساخت و ساز، مجری به صورت مدیریت پیمان است که این رویه هم دارای ایراد است و باید به سمت و سویی برویم که مجری پیمانکار باشد.

وی همچنین با انتقاد از این‌که در چرخه نظارت هم ایراداتی وجود دارد، ادامه‌داد: روند کنونی به این صورت که مهندس ناظر با بازدید از پروژه و مشاهده تخلفات صورت گرفته، صرفاً به مکاتبه و گزارش این تخلفات به شهرداری و ارایه رونوشت آن به سازمان نظام مهندسی اکتفا می‌کند تا صرفاً از او سلب مسؤولیت شود، چرخه درستی در امر نظارت نیست.

طراحی، اجرا، نظارت و بیمه تضمین کیفیت برعهده شرکت سازنده باشد

نرماشیری بیان‌کرد: ساخت و ساز ما باید به سمتی برود که مانند شیوه رایج در کشورهای خارجی، یکسری شرکت‌هایی روی کار بیایند که همزمان کار طراحی و کار ساخت را انجام می‌دهند و در عین حال نظارت و ساختمان را بیمه تضمین کیفیت می‌کنند.

وی در این راستا تشریح‌کرد: در چنین شرایطی اگر ساختمان براساس مسایل محیطی مثل زلزله، باد، طوفان، آتش و سیل دچار حادثه شود، سازنده ساختمان تضمین پرداخت خسارت را می‌دهد. اما متأسفانه در کشور ما این حلقه دچار ایراد است. ولی با این همه باز هم حضور مجریان در ساخت و ساز‌ها بسیار بهتر از غیبت آنها است.

نرماشیری با مقایسه زلزله‌هایی که در سال‌های اخیر در کشور رخ داده است، ادامه‌داد: در زلزله رودبار و منجیل که قبل از سال ۷۴ رخ داد و در آن زمان قانون نظام مهندسی و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که بر مجری ذی‌صلاح تأکید می‌کند، وجود نداشت، همه دیدیم که تلفات جانی زیادی به دنبال داشت.

وی افزود: اما در زلزله بم که قانون نظام مهندسی وجود داشت اما مبحث دوم وجود نداشت، هرچند که حجم خسارات زیاد بود، اما تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها بسیار کم‌تر از زلزله رودبار و منجیل بود. این در حالی است که در زلزله اخیر کرمانشاه به لحاظ این‌که مجریان ذی‌صلاح حتی با وجود این‌که به‌طور ناقص در کشور اجرا می‌شود، اما حجم خسارات و تلفات جانی بسیار کم‌تر بود و این نشان می‌دهد که به هرحال حضور مجریان ذی‌صلاح در ساختمان‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

 

این مسؤول خاطرنشان‌کرد: کاملاً بدیهی است که حضور مجری در ساخت و ساز‌ها بسیار بهتر از حضور افراد فاقد صلاحیت در عرصه ساختمان‌سازی است و باید به سمت تقویت مجری و اجرای واقعی مجریان ذی‌صلاح برویم و ایرادات موجود در چرخه ساخت و ساز برطرف شود.