پلاسکو، نماد زندگی مدرن فقط ۵۰ سال دوام آورد

وزیر راه و شهرسازی پلاسکو، نماد زندگی مدرن فقط ۵۰ سال دوام آورد وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: پلاسکو به عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود نشان داد که بحران زندگی مدرن در ایران وجود دارد، پلاسکو نماد زندگی مدرن بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و فرو ریخت که به […]

وزیر راه و شهرسازی

پلاسکو، نماد زندگی مدرن فقط ۵۰ سال دوام آورد

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: پلاسکو به عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود نشان داد که بحران زندگی مدرن در ایران وجود دارد، پلاسکو نماد زندگی مدرن بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و فرو ریخت که به دلیل اهمیت موضوع نباید آن را به یک حادثه تقلیل دهیم زیرا فروریختن پلاسکو نشانه بحران‌های جدی در دوران مدرن است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان حادثه سانچی و همچنین پلاسکو، از حضور در جمع دست‌اندرکاران شهرسازی و حمل و نقل اظهار خردسندی کرد و مبنای صحبت‌های خود را تغییر نگرش بنیادین عنوان کرد.

وی ادامه داد: همه صحبت‌هایی که امروز مطرح شد، نشان می‌دهد که زندگی مدرن در ایران با بحران مواجه شده است بدین معنا اساسا زندگی مدرن نه تنها از جنبه شهرسازی بلکه از جنبه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی دچار بحران است لذا در این زمینه نیاز به تغییرات بنیادین و سیاست‌گذاری‌های جدید داریم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که سیاست‌گذاری بدین معناست که چیزی را از دست بدهیم و چیزی را به‌دست آوریم و این‌که فکر کنیم همه چیز را با هم داشته باشیم امکان‌پذیر نیست خاطر نشان کرد: پلاسکو به عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود نشان داد که بحران زندگی مدرن در ایران وجود دارد، پلاسکو نماد زندگی مدرن بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و فرو ریخت که به دلیل اهمیت موضوع نباید آن را به یک حادثه تقلیل دهیم؛ زیرا فروریختن پلاسکو نشانه بحران‌های جدی در دوران مدرن است.

عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: بحران زندگی مدرن نه فقط در ایران بلکه در افغانستان و سوریه نیز مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد چگونه زندگی مدرن تبدیل به جنگ و تخریب شده است.

تنها ۱۰ درصد حمل و نقل با خودروهای عمومی است

 وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که۹۰ درصد حمل و نقل کشور بر پایه خودروهای شخصی قرار گرفته، گفت: این وضعیت زندگی مردم ایران را با بحران مواجه کرده است.

عباس آخوندی، افزود: این بحران در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظام شهری به خوبی قابل مشاهده است.

وی با بیان این‌که نیازمند بازخوانی در نظام حمل و نقل شهری هستیم، گفت: در ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر آزاد راه و بزرگراه‌های زیادی در شهر‌ها ساخته‌ایم اما نه تنها مشکل ترافیک حل نشده بلکه هر روز عده‌ای این مسأله را به تمسخر می‌گیرند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که مسأله ترافیک شهروندان را کلافه و پرخاشگر کرده است، افزود: با جدیت در تغییر نظام حمل و نقل شهری و یک برنامه مدون می‌توانیم مشکلات مربوط به حمل و نقل را در شهر‌ها برطرف کنیم.

وی با بیان این‌که تغییر نگرش بدون کمک رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست، افزود: با این‌که ما در حوزه کلان‌شهر‌ها و حمل و نقل درگیر یک مسأله پیچیده‌ایم اما مدتهاست که رسانه ملی با زندگی مردم کاری ندارد و به موضوع نمی‌پردازد.

سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل  دیروز و  با هدف توسعه شبکه حمل و نقل همگانی در درون و برون شهری با حضور کارشناسان و دست اندرکاران حمل و نقل همگانی و شبکه ریلی در هتل المپیک تهران برگزار شد و تا امروز ادامه دارد.

سیاست‌گذار ارشد راه و شهرسازی کشور تصریح کرد: در حوزه شهری با دو بحران عمده قابلیت زندگی و بحران حرکت و جابه‌جایی رو به رو هستیم، شاهدیم که هزاران میلیارد تومان برای شهر‌ها در طی سالیان هزینه شده است اما نهایتاً شهر‌ها قابلیت زندگی را ندارند و هر روز با انواع گرفتاری‌های مختلف مواجهند، بنابراین یک جای کار ایراد اساسی دارد که باید در صدد حل آن با اجماع ملی برآییم.

وی ادامه داد: حرکت و جابه‌جایی در شهر و از حومه به شهر با معضلات جدی روبه‌روست و ترافیک‌های طولانی مدت سبب خشونت شهروندان شده است و همه اینها می‌گوید که باید اتفاقاتی ورای اتفاقات روی داده به وقوع بپیوندد.

آخوندی یادآور شد: اخیراً مهندس تقی‌زاده مطرح کرد که تجربه ۱۰یا ۱۵ساله اخیر در ساخت آزادراه‌ها مسأله ترافیک را حل نکرد به همین دلیل نیازمند تغییر نگرش هستیم و همین موضوع موجب شد که اکثر رسانه‌ها آن را به تمسخر بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از جاهایی که مطلب مهندس تقی‌زاده را به تمسخر گرفت، صدا و سیما بود در حالی که موضوع مطرح شده توسط وی موضوعی است که تمام اندیشمندان جهان در مورد آن به اجماع رسیده‌اند.

آخوندی با تأکید بر این مطلب که سیاست خودرو محوری حتماً بحران در جابه‌جایی و کیفیت زندگی ایجاد می‌کند گفت: گفتن این حرف اگرچه ساده است اما عمل کردن به آن بسیار دشوار خواهد بود، تجربه‌های موفق در دنیا ابعاد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را کاملاً شناخته و تشریح کرده‌اند اما اصلی‌‌ترین مسأله این است که چگونه باید این سیاست را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: تغییر نگرش یکی از پیچیده‌‌ترین کارهایی است که باید انجام داد، زیرا از مسؤولان زمان زیادی می‌گیرد.

آخوندی همچنین یادآور شد: تغییر نگرش دشوار‌ترین مرحله از اجرای سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است زیرا به دنبال طرح تغییر نگرش مشکلات نمودار می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از روزی که به وزارتخانه آمدم بحث جابه‌جایی بین حومه و تهران از کرج و ورامین و بقیه مکان‌های پیرامونی تهران مطرح شده بود، همیشه نیز بر این موضوع تأکید داشتم که در کنار بحث‌های توسعه جاده‌ای نیم‌نگاهی به ریل نیز داشته باشیم، باید اعتراف کنم که در اجرای این اندیشه در هیچ سطحی موفق نشدم.

چاره‌ای جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم

وی همچنین در ادامه سخنرانی به بازدید امروز خود از اتوبان هم‌‌‌ت اشاره کرد و گفت: ۴ سال است در حال بحث با سازمان برنامه و بودجه هستیم که برابر بودجه آزادراه برای دو خط ریلی جدید در مسیر کرج-‌تهران بودجه‌ای اختصاص یابد تا بتوانیم دسترسی که هم‌اکنون وجود دارد را از طریق ریل گسترش دهیم و به نوعی حمل و نقل یکپارچه را با وصل خطوط ریلی به مترو محقق کنیم که متأسفانه امکان آن تا کنون فراهم نشد.

وی همچنین افزود: در تمام مدت مسؤولیت خود بیش از ۱۰ بار با مقامات ارشد از آزادراه همت تا کرج بازدید داشتیم، همچنین تعداد جلسات با سازمان برنامه و بودجه بیش از ۱۰ بار بود اما هنوز موفق نشدیم راجع به قطار تهران-کرج با این سازمان جلسه بگذاریم و با طرح این موضوعات می‌خواهم تأکید کنم که تغییر نگرش در ایران بسیار پیچیده و دشوار است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به پیگیری نکردن موضوعات مهم از سوی برخی نمایندگان شهر‌ها خبر داد و گفت: اساساً زندگی شهری در ایران هیچ چاره‌ای جز توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ندارد و این دست‌آوردی جهانی است که همراهی همگان از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: انتظار داریم همچنان که نمایندگان مجلس به بودجه جاری، آموزش و پرورش، یارانه‌ها و انواع بودجه‌ها حساسیت نشان می‌دهند به این موضوع نیز حساسیت نشان داده و موضوع را در مجلس پیگیری کنند، در عین حال فکر می‌کنم اگر امروز راجع به حمل و نقل عمومی و شهرسازی ریل‌پایه در دولت و مجلس صحبت کنیم همراهی در حدود ۵ درصدی را با این موضوع مهم خواهیم داشت.

این مقام مسؤول همچنین یادآور شد: در جامعه مهندسان مشاور و همچنین دفاتر مهندسان مشاور شهرسازی شاهد هستیم که موضوع توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی موضوعی ناآشناست، بنابراین ما در آغاز یک تحول جدی به سر می‌بریم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سیاست‌گذاری یعنی هزینه–منفعت، بدین معنا نمی‌توانیم بگوییم می‌خواهیم صد‌ها میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم و همزمان شعار شهرسازی ریل‌پایه بدهیم، درواقع ما نیاز به یک هزینه–منفعت داریم.

شهرسازی ریل‌پایه شهرفروشی نیست

آخوندی ضمن نقد سخنان مهندس هاشمی رییس شورای شهر تهران در همایش فوق تأکید کرد: مفهوم شهرسازی ریل‌پایه و نهادینه کردن آن به معنای شهرفروشی نیست بلکه شهرسازی ریل‌پایه به دنبال آن است که پیرامون مراکز حمل و نقل عمومی تمرکز جمعیت و اسکان مردم را داشته باشد و این موضوع با تغییر نگرش ایجاد خواهد شد.

وی گفت: تغییر نگرش نیاز به یک نظریه، اندیشه و برنامه‌ای دارد که علاوه بر سازگاری درونی منجر به تولید محصول شود و در این راه حتما نیازمند یک رسانه می‌باشد.

این مقام مسؤول تأکید کرد: مدت‌هاست رسانه ملی اساساً کاری به مسایل زندگی مردم ندارد و بحث‌های عمده‌ای همچون توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را در آن نشنیده‌ایم.

عضو کابینه دولت دوازدهم به برگزاری سمیناری توسط صدا و سیما در سال ۹۶ با موضوع چگونه صدا و سیما در خط توسعه به سیاست‌گذاران کمک کند اظهار امیدواری کرد: امیدوارم سال ۹۷ سمیناری داشته‌ باشیم در رابطه با موضوع چگونه صدا و سیما در خط توسعه بیاید و به سیاست‌گذاران کمک کند و در عین حال امیدوارم رسانه ملی مسأله موجود را با واقعیت‌ها زندگی شهری مطابقت دهد.

آخوندی همچنین تأکید کرد: انتظار دارم تقی‌زاده حداقل رسانه اینترنتی برای موضوع به این مهمی پایه‌گذاری کند تا ایده فوق در جامعه انتشار یابد.

تشدید فقر در اطراف پایتخت

وی همچنین به بحث فقر اشاره کرد و یادآور شد: تجربه نشان می‌دهد در بسیاری از مکان‌هایی که شبکه ریل ایجاد شد و بعد‌ها شهر‌ها شکل گرفتند اساساً کانون فقر تشکیل نشد که نمونه بارز آن کشور ژاپن است.

آخوندی ادامه داد: متأسفانه در ایران و پیرامون کلان‌شهر تهران کانون‌های فقر به شدت گسترش یافتند و این کار یکی از اثرات مهمش این است که دسترسی ارزان، آسان و برابر برای گروه‌های کم‌درآمد به خدمات شهری در حد قابل قبولی انجام نشده است، خدماتی که در نهایت موجب ارتقا منزلت اجتماعی خواهند بود.

وی گفت: در حال حاضر وقتی طرح‌های مبارزه با فقر را در دولت و مجلس بررسی می‌کنیم شاهد هستیم که عموماً بر توزیع پول متمرکز است، درحالی که معتقدیم راه‌های کاهش فقر توسعه حمل و نقل همگانی و یکپارچه کردن آن است.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در دوران مدرن خوب زندگی کنیم نیاز به حمل و نقل ریلی سالم، ایمن و ارزان داریم.

آخوندی با طرح این پرسش که آیا اساساً توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در ادبیات مبارزه با فقر مطرح شده است یا خیر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان در مبارزه با فقر نظام توزیع مطرح می‌شود درحالی که واقعیت چیزی فرای آن است.

حل مسأله شهر‌ها به تنهایی ممکن نیست

این مقام مسؤول ادامه داد: این‌که گفته می‌شود شهروندان امکان دسترسی پیاده از محل سکونتشان به اولین ایستگاه را داشته باشند یک جمله ساده خبری نیست بلکه این جمله تمام جانمایه شهروندمداری است، این‌که چگونه انسان در شهر‌ها به موضوع مهم تبدیل شود.

وی همچنین گفت: اگر از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم بدین معناست که شهر مجموعه انسانی است قبل از آن‌که مجموعه کالبدی باشد و اگر از شهرسازی صحبت می‌کنیم باید شهروند محوری در همه جا تجلی یابد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: حل مسأله شهر‌ها به تنهایی با هم‌‌‌ت یک وزیر به سرانجام نمی‌رسد بلکه نیازمند همگرایی، نظام مدیریت شهری و ملی را دارد که امیدوارم این کار با همراهی همگان به پیش برود.

 

وی در پایان تصریح کرد: مهم باور عمومی است زیرا معتقدیم به محض آن‌که باور عمومی ایجاد شود تغییر وضعیت موجود کار دشواری نخواهد بود.