مسکن در انتظار اتفاقات خاص بازار

به گفته بسیاری از کارشناسان بر اساس شایعات اعلام ‌شده در خصوص افزایش قیمت مسکن بعد سال۹۷ بازار پایان سال بازار مسکن شاهد افزایش حجم معاملات و قیمت خواهد بود. به گزارش صما، به گفته کارشناسان و فعالان بازار مسکن با توجه به رویکرد سرسختانه و البته نمایشی دولت برای تثبیت ارز انتظار می‌رود بازیگران […]

به گفته بسیاری از کارشناسان بر اساس شایعات اعلام ‌شده در خصوص افزایش قیمت مسکن بعد سال۹۷ بازار پایان سال بازار مسکن شاهد افزایش حجم معاملات و قیمت خواهد بود.

به گزارش صما، به گفته کارشناسان و فعالان بازار مسکن با توجه به رویکرد سرسختانه و البته نمایشی دولت برای تثبیت ارز انتظار می‌رود بازیگران عرصه بازارهای هیجانی نیم‌نگاهی به بازار با ثبات و قدرتمند مسکن داشته باشند.

به عقیده این عده روزهای آتی را می‌توان روزهای خوش بازار مسکن نامید چون به نظر می‌رسد در طی هفته‌های منتهی به پایان سال بخش بزرگی از املاک کم متراژ و ارزان‌قیمت مورد معامله قرار بگیرند.

یک کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که سیر صعودی مسکن شروع شده است، گفت: احتمالات حباب در بازار کنونی حتی در صورت صحت نیز سیر نزولی به خود نخواهد گرفت.

عطا آیت‌الهی با بیان مطلب فوق گفت: به‌طور حتم این روند صعودی تا پایان سال نیز همراه با شیب ملایم ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که در طی این مسیر منتظر اتفاقات خاص نیز هستیم، گفت: به نظر می‌رسد برنامه‌های دولت برای کاهش دستوری ارز مسیر سرمایه‌های سرگردان را اندکی به‌ سوی معاملات مسکن سوق دهد.

آیت‌الهی در ادامه گفت: در طی روزهای اخیر افزایش قیمت ارز باعث کاهش محسوس فروشنده‌ها در بازار معاملات شده است، زیرا برخی از این فعالان به دنبال زمان مناسب برای حضور مؤثر هستند و معتقدند با افزایش قیمت بازارهای موازی بازار مسکن نیز با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که این تفکر بخش فروشنده جامعه ناشی از اقتصاد بیمار کشور است، گفت: تاریخ اقتصادی ایران در ۱۰۰سال گذشته حکایت از این دارد که بخش قابل‌توجهی از خدمات در حوزه زمین و مستغلات متمرکزشده است.

آیت‌الهی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به ثبات و افزایش قیمت ارز به بالای ۴هزارو۵۰۰تومان بخش مصالح ساختمانی افزایش قیمت خواهد داشت، گفت: خوشبختانه بخش اعظمی از مواد و مصالح به‌کاررفته در ساخت‌وسازهای متوسط و ارزان شهری تولید داخل بوده و از تنش‌های ارزی تأثیری نمی‌پذیرند، بنابراین می‌توان تأثیرپذیری افزایش ارزبر مصالح ساختمانی را به دو بخش مصالح تولید داخل و مصالح لاکچری تقسیم کرد که در گزینه اول این رشد همراه با تورم و در گزینه دوم رشد همراه با افزایش ارز خواهد بود.

عرضه بخش بزرگی از املاک کم متراژ تا پایان سال

آیت‌الهی همچنین با بیان این‌که به نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد افزایش حجم معاملات در خریدوفروش خواهیم بود. گفت: براساس شایعات اعلام‌شده برای افزایش قیمت مسکن بعد سال۹۷ و همچنین براساس تحلیل‌های مبتنی بر رشد ملایم قیمت مسکن، بازار پایان سال مناسب خریداران مصرفی خواهد بود و بدون تردید در روزهای آتی شاهد افزایش حجم معاملات و قیمت مسکن خواهیم بود.

این کارشناس بازار مسکن گفت: البته با رویکرد سرسختانه و البته نمایشی دولت برای تثبیت ارز انتظار می‌رود، بازیگران عرصه بازارهای هیجانی نیم‌نگاهی به بازار با ثبات و قدرتمند مسکن داشته باشند.

آیت‌الهی در نهایت گفت: روزهای آتی را می‌توان روزهای خوش بازار مسکن نامید، چون به نظر می‌رسد در طی هفته‌های منتهی به پایان سال بخش بزرگی از املاک کم‌متراژ و ارزان‌قیمت مورد معامله قرار بگیرند.

سرکوب قیمت مسکن در وهله کنونی فاجعه‌بار است

در همین راستا فرشیدپورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان با انتقاد از تحلیل‌های اخیر مبنی بر حبابی بودن قیمت مسکن گفت: زمانی که در بازار مسکن صحبت از وجود حباب بزرگ قیمتی می‌شود باید شاخص‌های ارزش‌گذاری آن واضح و مشخص باشد. متأسفانه تحلیل‌های کنونی بی‌اساس و کاملاً آبکی بوده و معیار صحیحی برای سنجش وضعیت کنونی نیست.

وی گفت: بازار مسکن در ۵سال اخیر دچار رکود بوده و سرکوب‌های قیمتی نیز برای این بازار شکل‌گرفته و متأسفانه در چند سال اخیر دولت نیز با این رکود هماهنگ نبوده و فعالیت درخور توجهی برای افزایش عرضه نداشته، بنابراین افزایش قیمت مسکن رویکردی واقعی بوده و از آن نمی‌توان به عنوان رفتار حباب گونه یاد کرد.

پورحاجت با بیان این‌که نیمه اول سال آینده همین رویه در بازار مسکن قابل مشاهده است، گفت: با توجه به سیستم انبساطی دولت برای سال جدید، رویکرد بانک‌ها برای سپرده‌گذاری، نبوده تسهیلات ارزنده برای توانمندسازی بخش تقاضا رشد شیب دارد مسکن دو از انتظار نخواهد بود البته این شیب زاویه تندی نخواهد داشت.

این دبیرکانون انبوه‌سازان در بخش دیگر سخنانش با بیان این که افزایش ارز همواره تأثیر مستقیمی بر زندگی ایرانیان دارد خاطر نشان کرد: با توجه به ارتباط بسیار منطقی ارزش پایه پولی کشور با نرخ ارز افزایش قیمت تمام وجوه اقتصادی کشور دور از انتظار نیست.

وی گفت: در حال حاضر نرخ ارز بسیار بالا بوده و به‌تبع آن در روزهای آینده شاهد رشد قیمت تمام کالا‌‌ها خواهیم بود.

دو تحلیل برای عدم حضور فروشنده‌ها در بازار مسکن

پورحاجت در پاسخ به این سؤال که آیا این افزایش در مصالح ساختمان کاملاً داخلی نیز مشاهده خواهد شد، گفت: زمانی که پایه پولی کشور همسو با نرخ ارز باشد یعنی تمام فعالیت‌های خدماتی و تولیدی نیز افزایش خواهد داشت به‌هرحال با صعود دستمزد کارگر، حامل‌های انرژی افزایش قیمت مواد اولیه دور از ذهن نیست.

این دبیرکانون انبوه‌سازان در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود که فروشنده‌ها در بازار غایب هستند، این ادعا تا چه حد صحت دارد، گفت: این موضوع را می‌توان به دو صورت تحلیل کرد اگر منظور از سؤال، غیبت سازنده‌ها (اکثر آنها فروشنده نیز هستند) از عرصه ساخت‌وساز است باید گفت این غیبت انتخابی نبوده و به علت نبوده زیرساخت‌ها و حمایت‌های دولتی بخش بزرگی از سازندگان ذی‌صلاح فرار را بر قرار ترجیح دادند.

پور حاجت گفت: به‌هرحال در حال حاضر ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بالا بوده و برای بهبود فضای کسب‌وکار فعالیت درخور توجهی انجام نگرفته است.

وی در ادامه افزود: اما اگر غیب این فروشنده‌ها مایل به معامله نیستند باید گفت هیچ تولیدکننده‌ای کالایی را برای احتکار تولید نمی‌کند. در طی سال‌های رکود بسیاری از سرمایه‌های سازندگان بلوکه‌شده و به‌جای سوددهی و کارآفرینی هر روز ارزش این سرمایه‌ها کوچک‌تر شده است.

دبیر کانون انبوه‌سازان عنوان کرد: بنابراین این تحلیل که فروشنده مایل به فروش نیست استنباطی کاملاً تخیلی بوده و درصد اندکی از فروشندگان که به دنبال اهداف سوداگرانه هستند معیار صحیحی برای سنجش تلقی نمی‌شود.

پور حاجت با بیان این‌که اگر بازده ۶‌ماهه سال۹۶ را به‌خوبی بررسی کنیم به نتایج خوبی خواهیم رسید، اظهار داشت: در طی این ۶‌ماهه منتهی به زمستان۹۶ شاهد افزایش معاملات بازار مسکن و آب شدن یخ رکود مسکن بودیم.

دبیر کانون انبوه‌سازان گفت: البته این ذوب‌شدگی در تمامی شهر‌‌ها و حتی محله‌ها عمومیت نداشته و در برخی از کلان‌شهر‌‌ها و مناطق این ذوب فراتر از تصور بوده. به هر ارزیابی ارقام و اعداد معاملات نشان داده در برخی از محله‌ها و مناطقی که شاهد رونق حجم معاملات در بخش تقاضا بوده با رشد قیمتی ۳۰ تا ۴۰درصدی روبه‌رو شده است.

وی در ادامه افزود: به‌هرحال به نظر می‌رسد رشد حجم معاملات و افزایش قیمت ناشی از این رشد تا پایان سال نیز ادامه‌دار باشد.

پور حاجت فضای کنونی بازار مسکن را فضای خطرناک دانست و گفت: سیاست‌های سرکوبگرانه قیمت مسکن در وهله کنونی می‌تواند برای بازار در حال رونق بسیار خطرناک باشد.