دو میلیارد تن فرسایش خاک در کشور

دو میلیارد تن فرسایش خاک در کشور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست از ایجاد توسعه پایدار و حذف امضاهای طلایی در جهت شفاف‌سازی در سطح عمومی به عنوان اولویت‌های دستور کار این سازمان خبر داد. به گزارش خانه‌ملت، عیسی‌کلانتری در نشست خود با اعضای فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سازمان […]

دو میلیارد تن فرسایش خاک در کشور

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست از ایجاد توسعه پایدار و حذف امضاهای طلایی در جهت شفاف‌سازی در سطح عمومی به عنوان اولویت‌های دستور کار این سازمان خبر داد.

به گزارش خانه‌ملت، عیسی‌کلانتری در نشست خود با اعضای فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست بیش‌تر از کشاورزی با صنعت و معدن ارتباط دارد بر ضرورت داشتن استراتژی در جهت رفع مشکلات زیست‌محیطی تأکید کرد و گفت: استراتژی کنونی سازمان حفاظت محیط‌زیست توجه به توسعه پایدار و حذف امضاهای طلایی در جهت شفاف‌سازی در سطح عمومی است.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد انتقاداتی پیرامون اطاله مطالعات زیست‌محیطی در مورد تعیین تکلیف وضعیت تولیدکنندگان صنعتی یادآورشد: در قانون برنامه ششم توسعه دو ماه زمان برای این روند تعیین شده است ضمن این‌که تمام طرح‌های مسکوت مانده مربوط به مدیریت قبل این سازمان که حدود ۳۰۰طرح بوده در مدت ۵ماه پاسخ داده شد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسؤولان در گذشته به توسعه پایدار از آن تحت عنوان عاملی در جهت شکل‌گیری مشکلات کنونی محیط‌زیست کشور یاد کرد و افزود: تخریب محیط‌زیست از جایی شروع شد که در سال ۵۵ حدود ۴۶هزار هکتار زمین زیر کشت گندم سمپاشی شد و در سال ۶۲ نیز این روش برای حدود ۲۴۰۰هکتار استفاده شد و امروز تخریب محیط‌زیست نتیجه اعمال سیاست‌های غلط در دهه‌های ۶۰، ۷۰و ۸۰ است که قابلیت احیا هم ندارد.

کلانتری از اجرای قانون حمایت از تولیدکنندگان خودرو مصوب سال ۶۹ به عنوان دیگر عامل تخریب محیط‌زیست یاد کرد و تصریح‌کرد: ۲۷ سال از تداوم اجرای این قانون می‌گذرد که نتیحه آن نیز آلودگی هوای کنونی بوده است.

وی در مورد وضعیت دریاچه ارومیه خاطرنشان‌کرد: پیش از این در مورد وضعیت دریاچه ارومیه بار‌ها هشدار داده شده بود که در پی عدم توجه مسؤولان به توسعه پایدار در نهایت خشک شد، بنابراین اگر توسعه پایدار را رعایت کنیم، مشکلات زیست‌محیطی کشور برطرف می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که استان خوزستان دارای بهترین کیفیت آب است در مورد دلیل تداوم وجود ریزگرد‌ها تأکیدکرد: در این مورد هم دولت و هم مجلس مقصر بوده‌اند چراکه نه تنها برای رفع آن استراتژی مشخصی نداشته‌اند، بلکه مردم را نیز آموزش نداده‌اند، همچنین نسبت به توسعه پایدار بی‌توجه بوده‌اند.