راه‌آهن رشت – آستارا طی ۳ سال آینده اجرایی می‌شود

راه‌آهن رشت – آستارا طی ۳ سال آینده اجرایی می‌شود وزیران اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اعلام کردند، با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری هر یک از دو کشور، راه‌آهن رشت – آستارا تا ۳ سال آینده اجرایی شود. به گزارش ایرنا، دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان دیروز در تهران […]

راه‌آهن رشت – آستارا طی ۳ سال آینده اجرایی می‌شود

وزیران اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اعلام کردند، با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری هر یک از دو کشور، راه‌آهن رشت – آستارا تا ۳ سال آینده اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان دیروز در تهران در حالی آغاز به‌کار کرد که یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی دو طرف به موضوع تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن رشت- آستارا اختصاص دارد.

این مسیر ریلی از آن جهت اهمیت دارد که کشورهای حوزه قفقاز و شرق اروپا را به ایران متصل می‌کند و یک مسیر ترانزیتی برای کشورهای شمال دریای خزر برای دستیابی به آب‌های آزاد در جنوب ایران و اقیانوس هند است.

مسعودکرباسیان در حاشیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم‌ترین اسناد در تفاهمنامه ایران و آذربایجان سرمایه‌گذاری در راه‌آهن رشت به آستاراست که با کریدور ایجاد شده، آستارا را به جمهوری آذربایجان وصل می‌کند.

وی افزود: با بهره‌برداری از این مسیر ریلی قفقاز و کشورهای آسیای میانه به یکدیگر دسترسی پیدا می‌کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: کار در این مسیر ریلی در مرحله عملیاتی است و باید در مورد تأسیسات جنبی آن اقداماتی انجام شود که کارهای لازم انجام شده است.

کرباسیان توضیح داد: تنها مسیر باقی مانده از این کریدور ریلی، مربوط به بخش رشت- آستارا است که در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت کریدور رشت- آستارا گفت: کشورهای زیادی تمایل به همکاری در ساخت این کریدور دارند و یک کار فراملی است.

وی با اشاره به سفر هفته پیش خود به مسکو اظهارداشت: در این سفر مسؤولان روس اعلام کردند که از مسیر ایران، دستیابی خلیج‌فارس به مسکو نصف زمانی است که کالا از طریق سایر مسیر‌‌ها به هند و آسیای جنوب شرقی منتقل شود.

کرباسیان خاطرنشان‌کرد: از طریق این مسیر ریلی مهم ایران به منطقه قفقاز شمالی و کشورهای آسیای میانه متصل می‌شود.

به گفته وی، بخشی از این خط آهن سراسری که خلیج‌فارس را به جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می‌کند، در رشت و آستارا باید تکمیل شود.

وزیر اقتصاد همچنین درباره مراودات بانکی دو کشور نیز گفت: مذاکرات خوبی انجام شده و امیدواریم به ‌کارهای اجرایی برسیم زیرا زمینه‌ساز همکاری بعدی دو کشور است.

به گفته وی، در زمینه موافقتنامه تجارت تعرفه ترجیحی نیز مذاکراتی انجام شده است و در این زمینه نگاه فراملی، صنعتی و سرمایه‌گذاری مشترک اثر جدی دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: در زمینه کشاورزی نیز کشت فراسرزمینی دنبال می‌شود و البته با کشورهای دیگر نیز در این زمینه مذاکراتی انجام می‌شود چرا که فرصتی برای سرمایه‌گذاری است.

کرباسیان گفت: تاکنون قرارداد کشت فراسرزمینی ۴هزار هکتار امضا شده و ۴هزار هکتار دیگر نیز در دست مذاکره است.

** ایران و آذربایجان به منافع منطقه می‌اندیشند

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به اهمیت امضای سند پروژه راه‌آهن رشت- آستارا، گفت: این پروژه بعد از سفر رییس‌جمهوری ایران به باکو نهایی و در طول ۳سال انجام می‌شود.

شاهین‌مصطفی‌اف وزیر اقتصاد آذربایجان با بیان این‌که روابط ایران و آذربایجان توسعه یافته است، گفت: حجم تجاری اقتصادی در ۲۰۱۷ میلادی نسبت به ۲۰۱۶، بیست درصد افزایش داشت.

وی اظهارداشت: در زمینه سرمایه‌گذاری‌های متقابل امکانات و شرایط خوبی ایجاد شده است و پروژه‌هایی که مطرح کرده بودیم در حال اجراست و امیدواریم در سفر حجت‌الاسلام‌روحانی به باکو طرح‌هایی که سال‌های قبل امضا شده بود افتتاح شود.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان همچنین درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های آذربایجانی گفت: روز گذشته مجوز فعالیت‌های مرتبط با ساختمان در سمنان صادر شد و در زمینه نفت و گاز نیز همکاری‌های موفقی داشتیم.

وی با بیان این‌که طرف آذربایجانی به تعهدات خود در زمینه پروژه کریدور شمال به جنوب عمل کرده است، افزود: حتی پل آستارا را ایجاد کردیم و در روزهای آتی ترمینال جدیدی در ایران تأسیس می‌شود.

مصطفی‌اف با بیان این‌که پروژه رشت- تهران در طول ۳ سال انجام می‌شود، افزود: بعد از آن بارهای بارگیری شده از خلیج‌فارس به شمال اروپا و شرق اروپا ارسال می‌شود که باعث افزایش پتانسیل‌های اقتصادی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان می‌شود.

وی تأکیدکرد: ایران و آذربایجان علاوه بر منافع خود به منافع منطقه نیز توجه دارند و در تثبیت منطقه نیز مؤثر خواهند بود.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان درباره همکاری در زمینه انرژی گفت: تبادل انرژی از روابط دو جانبه به سه‌جانبه رسیده است و اکنون درباره کریدور انرژی بین ایران، روسیه و آذربایجان صحبت‌هایی می‌شود و سیستم انرژی ایران و آذربایجان وصل و شبکه برقی مغان نیز وصل شدند.