شهرداری‌ها از عهده بازرسی‌های ساخت بر نمی‌آیند

رییس نظام مهندسی کشور شهرداری‌ها از عهده بازرسی‌های ساخت بر نمی‌آیند رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در خصوص واگذاری امر کنترل و بازرسی به شهرداری‌ها و متعاقب آن انتخاب بازرس توسط شهرداری و انتخاب ناظر توسط مالک گفت: این ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی به معنای […]

رییس نظام مهندسی کشور

شهرداری‌ها از عهده بازرسی‌های ساخت بر نمی‌آیند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در خصوص واگذاری امر کنترل و بازرسی به شهرداری‌ها و متعاقب آن انتخاب بازرس توسط شهرداری و انتخاب ناظر توسط مالک گفت: این ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی به معنای ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها نیست.

به گزارش صما، فرج‌ا…رجبی با بیان این مطلب افزود: آنچه که وزیر راه و شهرسازی از طریق این ابلاغیه دنبال می‌کند، قسمتی از آیین‌نامه کنترل ساختمان است که البته به معنای ارتقای کیفیت ساختمان‌سازی نیست و به معنای آن است که مسؤولیت را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کنیم.

واگذاری بازرسی به شهرداری به معنی ارتقای کیفیت ساخت نیست

وی در ادامه اظهارداشت: این‌که کنترل بر ساخت و ساز‌ها توسط شهرداری و یا هر نهاد دیگری انجام گیرد، اقدام بسیار خوبی است، اما موضوع این است که در حیطه مسؤولیت‌هایی که شهرداری‌ها برعهده دارند، وظایفی هم برعهده آنها گذاشته شده است.

رجبی همچنین با طرح این پرسش که آیا مهم این است که ما این مسؤولیت را برای آرامش خودمان از یک نقطه به نقطه دیگری منتقل کنیم، تصریح‌کرد: یعنی آیا اگر از فردا هر کسی در این شهر با مشکل مواجه شد، باید به شهرداری‌ها چنگ بزنیم؟ یا هدف ما این است که کیفیت ساختمان‌ها را بالا ببریم و اطمینان خود را از فرایند ساخت افزایش دهیم؟

وی ادامه‌داد: آنچه مسلم است با تعریفی که از بازرسی ساخت شده، شهرداری‌ها نمی‌توانند از عهده انجام این کار برآیند و این تعاریف از عهده شهرداری‌ها بر نمی‌آید.

وزارت راه، مرجع تشخیص صلاحیت سازندگان ذی‌صلاح

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت به‌کارگیری مجریان ذی‌صلاح در ساخت و ساز‌ها گفت: در حوزه ساخت و سازها، بحث ما این است که باید چرخه تولید ساختمان را به دست افراد صاحب صلاحیت بسپاریم.

رجبی با تأکید بر این‌که اگر سازنده صاحب صلاحیت نباشد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که محصول نهایی خوب و باکیفیت باشد، تصریح‌کرد: همان‌طور که اگر طراح ساختمان متخصص نباشد، نمی‌توانیم انتظار محصول با کیفیت را داشته باشیم.

وی با بیان این‌که چرخه تولید ساختمان و مسکن باید در اختیار افراد صاحب صلاحیت قرار بگیرد گفت: مجریان ذی‌صلاح یکی از این گروه‌ها هستند. البته ممکن است که بخواهیم تغییراتی در شرح خدمات مجریان ذی‌صلاح ایجاد کنیم و اصلاحاتی در این بخش انجام دهیم که ایرادی ندارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه‌داد: اما به هر حال باید یک فرد متخصص این کار را انجام دهد و اسم آن را می‌توانیم مجری، پیمانکار یا سازنده ذی‌صلاح بگذاریم که تفاوتی ندارد. به هر حال این سازندگان باید از یک مرجع تخصصی صلاحیت گرفته باشند و در حوزه ساخت و سازهای مسکونی و غیردولتی فعالیت کنند.

رجبی با بیان این‌که مرجع اعطای صلاحیت و تشخیص صلاحیت سازندگان ذی‌صلاح، وزارت راه و شهرسازی است، درباره برنامه‌های سازمان نظام مهندسی و مجلس شورای اسلامی در زمینه واگذاری امر ساخت و ساز به افراد ذی‌صلاح در گفت‌و گو با «صما» تأکیدکرد: در این راستا اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دستور کار است.

وی خاطر نشان‌کرد: سعی داریم که در اصلاح قانون نظام مهندسی از تجربیات ۲۰ ساله خود استفاده کنیم و تغییرات تأثیرگذاری در آن اعمال کنیم.