متولی مناقصه‌گزاری الکترونیکی کشور معاون حمل ونقل وزارت راه شد

متولی مناقصه‌گزاری الکترونیکی کشور معاون حمل ونقل وزارت راه شد   در راستای معرفی معاونت حمل‌ونقل این وزارتخانه با مهرداد‌تقی‌زاده‌بهجتی، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت‌و‌گویی را انجام دادیم و ضمن تشریح مأموریت‌ها و اهم اقدامات این معاونت، نقش آن در پر کردن خلأ‌های هماهنگی و یکپارچگی بین مد‌های حمل‌ونقل نیز مطرح شد. به […]

متولی مناقصه‌گزاری الکترونیکی کشور معاون حمل ونقل وزارت راه شد

 

در راستای معرفی معاونت حمل‌ونقل این وزارتخانه با مهرداد‌تقی‌زاده‌بهجتی، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت‌و‌گویی را انجام دادیم و ضمن تشریح مأموریت‌ها و اهم اقدامات این معاونت، نقش آن در پر کردن خلأ‌های هماهنگی و یکپارچگی بین مد‌های حمل‌ونقل نیز مطرح شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد‌تقی‌زاده‌بهجتی متولد ۱۳۳۶ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف با بیش از ۲۵ سال سابقه مدیریتی عمدتاً تلفیقی از فعالیت‌های اجرایی، مطالعاتی و مشاوره‌ای است.

از جمله سوابق مدیریتی وی می‌توان به عضویت در هیأت مدیره و معاون طرح و برنامه شرکت راه‌آهن، مدیر مطالعات جامع حمل و نقل کشور، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور مترا، مدیرعامل و رییس هیأت مدیره شرکت قطارهای مسافری رجاء، معاون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و عضو هیأت مدیره، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیک نام برد.

همچنین بخشی از سوابق علمی ایشان نیز عبارتند از: مؤسس مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک www.ttic.ir، متولی راه‌اندازی مناقصه‌گزاری الکترونیکی کشور، راه‌اندازی اولین بولتن تخصصی PMS در سال ۱۳۸۴، نماینده ایران در اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های جهان (UIC) در فرانسه و عضو انجمن متخصصین حمل و نقل و ترافیک آمریکا (ITE) ، تدریس و تالیف کتب تخصصی مدیریتی و حمل و نقلی.

مهرداد‌تقی‌زاده در معرفی برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به هدف تشکیل این معاونت در ساختار جدید وزارتخانه گفت: اگرچه هر یک از شقوق چهارگانه حمل‌ونقل کشور دارای متولیان مخصوص خود همچون سازمان‌ راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت راه‌آهن، سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها و سازمان بنادر و دریانوردی بودند، اما همواره فقدان نیاز به هماهنگی و یکپارچی در زمان فعالیت میان مد‌های حمل‌ونقل و همچنین هماهنگی آنها با دستگاه‌های بیرون از وزارت راه و شهرسازی مشهود بود.

وی با ذکر مثالی در زمینه حمل‌ونقل کالا گفت: هماهنگی با بنادر، راه‌آهن، سازمان راهداری، گمرک، وزارتخانه‌های صمت (صنعت، معدن و تجارت)، جهاد کشاورزی و بسیاری دستگاه‌های دیگر ضروری می‌شود که مبنای تشکیل معاونت حمل‌و‌نقل نیز پر کردن این خلأ‌ها و پیگیری موضوعات این ‌چنین بود.

تقی‌زاده با بیان این‌که «یک نمونه از یکپارچگی و هماهنگی در ایمنی نمود پیدا می‌کند» یادآورشد: علی‌رغم این‌که از وزارت راه و شهرسازی تهیه نقشه راه ایمنی جاده‌ها درخواست شده بود، اما به این مسأله نیز پرداخته شد که ابتدا باید اقداماتی انجام گیرد تا بخش عمده‌ای از مسافر جاده‌ای بر روی ریل و بخش هوایی و بخش عمده‌ای از بار جاده بر روی ریل منتقل شود و همزمان به مسأله ایمنی زیرساخت و ناوگان جاده‌ای‌، عوامل انسانی و مسایل مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخته شود. که این یک اقدام فرابخشی است که در معاونت حمل‌ونقل طراحی شده است.

وی در ادامه به پیگیری هماهنگی میان سیستم حمل‌ونقل درون و برون‌شهری اشاره کرد و گفت: در این خصوص مسایل مورد نظر از طریق وزارت کشور و شهرداری‌ها پیگیری می‌شود و معتقدیم، مسافر از درب منزل تا زمان خروج از شهر با سیستم‌های حمل‌ونقل درون و برون‌شهری درگیر است که برای تسهیل خدمات برای مسافر باید یکپارچگی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکیدکرد: در همین نقطه است که مباحث TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی) مطرح می‌شود که نشان می‌دهد به چه صورت ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی با در نظر گرفتن فضاهای تجاری برای مردم به یک مکان جذاب تبدیل می‌شود که از حمل‌ونقل عمومی بیش‌تر استفاده کنند.

این مقام مسؤول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دیگر مأموریت معاونت حمل و نقل نیز گفت: مباحث کلان کشوری مثل مبارزه با خودرو محوری از طریق سیستم درون و برون‌شهری نیز پیگیری می‌شود. در فرمایشات وزیر راه و شهرسازی بحث مبارزه با خودرو محوری بسیار پررنگ است و در معاونت حمل و نقل با انجام تحلیل‌های متعدد به دنبال پیدا کردن راهکارهای آن هستیم.

اهم وظایف معاونت حمل‌ونقل

تدوین و راهبری ایجاد نظام جامع حمل‌ونقل، به‌روزرسانی مستمر و پایش طرح جامع

برنامه‌ریزی، ارایه راهکارهای عملیاتی، هدایت و نظارت به‌منظور ارتقا بهره‌وری، توسعه حمل‌ونقل یکپارچه و توسعه حمل‌ونقل چندوجهی کالا و اصلاح، توسعه و تسهیل امور لجستیک و…

دریافت و بررسی طرح‌های توسعه‌ای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و اعلام نظر براساس نتایج طرح جامع حمل‌ونقل.

مطالعه، برنامه‌ریزی، ارایه راهکارهای عملیاتی و پویا به‌منظور افزایش قابلیت رقابت‌پذیری، ایجاد زمینه‌‌ جذب‌ سرمایه‌های داخلی‌ و خارجی

ارزیابی‌ فنی و اقتصادی طرح‌ها و پروژه‌های حمل‌ونقل

راهبری امور و پیگیری مصوبات دبیرخانه‌های «شورای عالی هماهنگی ترابری کشور»، «شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل»، «کمیسیون ایمنی راه‌های کشور»، «کمیسیون بررسی سوانح و حوادث»، «حمل و نقل و شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و توفان»، «کمیته پدافند غیرعامل» و «شورای‌عالی ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور».

تقی‌زاده در پایان با اشاره به مهم‌ترین اقدام معاونت حمل‌ونقل را فراهم نمدن زمینه‌ها و پیشنیازهای افزایش مستمر حجم بار ترانزیت عنوان کرد و گفت: در این خصوص ارتباط تنگاتنگی با وزارت امور خارجه برقرار شده است. به علاوه تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، تهیه راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، برگزاری کمیته مشتری‌مداری و اقدام به رفع مشکلات موجود در پایانه‌ها و ناوگان شیوه‌های حمل‌ونقلی، ایجاد ربات تلگرامی سامانه ثبت شکایات حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی (Safar96)، برگزاری کارگروه مسافری حمل‌ونقل درون و برون‌شهری، برگزاری کارگروه لجستیک کشور، برقراری ارتباط با استان‌ها برای پیاده‌سازی سیاست‌های معاونت حمل‌ونقل نیز اهم اقدامات انجام شده از سوی معاونت حمل‌ونقل به شمار می‌روند.