قدم‌های نهایی ریل‌گذاری راه‌آهن‌های رشت و تبریز

مدیرعامل شرکت ساخت خبر داد قدم‌های نهایی ریل‌گذاری راه‌آهن‌های رشت و تبریز مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد که ظرف هفته‌های آینده ریل‌گذاری دو مسیر قزوین- رشت و میانه- تبریز به پایان می‌رسد. به گزارش ایسنا، خیرا…خادمی در نشستی خبری تصریح کرد: سال ۱۳۹۶ برای ما از نظر منابع […]

مدیرعامل شرکت ساخت خبر داد

قدم‌های نهایی ریل‌گذاری راه‌آهن‌های رشت و تبریز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد که ظرف هفته‌های آینده ریل‌گذاری دو مسیر قزوین- رشت و میانه- تبریز به پایان می‌رسد.

به گزارش ایسنا، خیرا…خادمی در نشستی خبری تصریح کرد: سال ۱۳۹۶ برای ما از نظر منابع مالی سال سخت و خاصی بود با وجود آن‌که برای تأمین منابع مالی با مشکلاتی جدی روبه‌رو بودیم، اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از تعهدات اجرایی شدند.

به گفته وی، ریل‌گذاری حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر جدید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت ساخت در سال ۱۳۹۶ بود و حدود ۲۰ کیلومتر ریل‌گذاری باقی‌مانده در دو مسیر مهم ریلی که رشت را به شبکه راه‌آهن متصل می‌کند و خط دوم تبریز را افتتاح خواهد کرد تا نیمه اردیبهشت‌ماه نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این‌که حدود ۸۵ درصد از منابع مالی در نظر گرفته شده برای شرکت ساخت در سال گذشته تخصیص یافته است، بیان‌کرد: البته بالای ۹۰ درصد از این منابع با اسناد خزانه و اوراق مشارکت تأمین شد که هرچند برای بعضی از پروژه‌ها گره‌گشایی قابل توجهی به حساب می‌آید، اما برخی از طرح‌ها نیاز به منابع مالی نقد دارند که این مسأله برای ما مشکلاتی را ایجاد کرد.

خادمی ادامه داد: با این وجود مسیر مهمی مانند راه‌آهن کرمانشاه در سال ۱۳۹۶، ۱۱۵ کیلومتر ریل‌گذاری شد و کار در آن در ۶ جبهه متفاوت ادامه پیدا کرد. در مسیر میانه – تبریز نیز با وجود آن‌که محدودیت‌هایی جدی در پیشرفت پروژه داشتیم، خوشبختانه کار به‌طور قابل توجهی پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره‌ اتصال راه‌آهن ایران به آذربایجان نیز گفت: این پروژه مهم که در نوروز سال ۱۳۹۷ گام نخست اجرای‌ آن نهایی شد، می‌تواند گام مهمی در مسیر توسعه ترانزیت منطقه باشد. کشورهایی مانند آذربایجان، روسیه و گرجستان روی این مسیر حساب ویژه‌ای باز کردند که با تکمیل مسیر باقی‌مانده میان رشت و آستارا که نیاز به یک حمایت ملی دارد این محور مهم تکمیل خواهد شد.

وی افزود: مسیر کرمانشاه نیز که اتصال آن به مرز خسروی در دستور کار است پس از تکمیل با کشیدن ۱۵ کیلومتر خط ریل جدید به عراق وصل می‌شود و با این اتفاق راه‌آهن ایران از مرز سرخس به عراق و کشورهای همسایه آن متصل خواهد شد.

خادمی با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری پروژه‌های راهسازی در سال ۱۳۹۶، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از طرح‌های مدنظرمان در حوزه آزادراه‌سازی در سال گذشته اجرایی شد و پروژه‌هایی مانند کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه تهران- شمال، آزادراه همت- کرج، آزادراه اصفهان- شیراز و آزادراه اراک- بروجرد- خرم‌آباد هر یک طبق تعهدات موجود پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور کنارگذر جنوبی تهران در حال حاضر پیشرفتی جلوتر از برنامه‌ریزی ابتدایی دارد، آزادراه تهران- شمال امکان افتتاح در ۶ ماه نخست امسال را خواهد داشت، آزادراه اصفهان- شیراز ۳۰ کیلومتر روسازی بتنی داشته است و در آزادراه اراک- خرم‌آباد نیز طولانی‌‌ترین تونل ۳خطه آزادراهی کشور ساخته شده و امیدواریم فاز نخست آن تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان‌کرد: تمام این پیشرفت‌ها درحالی صورت گرفته که ما محدودیت‌های مالی داشتیم و به منظور حمایت از تولید داخل برای دریافت برخی تجهیزات چند ماه انتظار کشیدیم تا تولیدکننده داخلی تجهیزات لازم را به پروژه برساند. با این وجود خوشبختانه بخش قابل توجهی از تعهدات اجرایی شده و این امید وجود دارد که در سال جاری پروژه‌های باقی‌مانده تکمیل شده و دیگر اولویت‌ها نیز با جدیت پیگیری شود.