قانون، سقف تعهد مهندسان را تعیین نکرده است

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی قانون، سقف تعهد مهندسان را تعیین نکرده است عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: رعایت مبحث ۲۲ علاوه بر این‌که موجب کنترل دقیق استاندارد‌ها در بخش‌های مکانیکی و تأسیساتی ساختمان‌ها از سوی مهندسان می‌شود، در عین حال اشتغال آنها را به دنبال دارد. به گزارش صما، رضاکرانی […]

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی

قانون، سقف تعهد مهندسان را تعیین نکرده است

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: رعایت مبحث ۲۲ علاوه بر این‌که موجب کنترل دقیق استاندارد‌ها در بخش‌های مکانیکی و تأسیساتی ساختمان‌ها از سوی مهندسان می‌شود، در عین حال اشتغال آنها را به دنبال دارد.

به گزارش صما، رضاکرانی تأکیدکرد: طبق مبحث ۲۲ ساختمان‌ها باید به صورت دوره‌ای بازرسی شوند و اگر این اتفاق بیفتد، ضمن حفظ منابع ملی، حوادث کم‌تری در ساختمان‌ها رخ می‌دهد.

کرانی با بیان این‌که مشکل اساسی در حوزه مکانیک، به بحث بهره‌برداری برمی‌گردد، ادامه‌داد: برای مثال در حوزه گازرسانی و لوله‌کشی گاز اتصالات، یکی از چالش‌‌ها مسؤولیت بسیار سنگین مهندسان است. در واقع وقتی یک مهندس تأییدیه گاز ساختمان مورد نظر را می‌دهد، در قانون مشخص نشده که وی تا چه زمانی نسبت به این سیستم تعهد دارد.

وی اضافه‌کرد: بنابراین چون قانون این موضوع را مشخص نکرده است، شاید تا زمانی که ساختمان وجود دارد و آن مهندس هم در قید حیات است، در برابر آن متعهد است و اگر مشکلی برای آن ساختمان به وجود بیاید و برای مثال نشتی ایجاد شود، متأسفانه مسؤولیت حادثه برعهده مهندس مربوطه و از طرف دیگر مجری ساختمان است.

وی با بیان این‌که در حوزه انشعاب گاز ساختمان‌ها خطرات و مسؤولیت بالایی متوجه مهندسان است، بیان‌کرد: تأسیسات گاز بخشی از مبحث ۲۲ است و همچنین به سایر بخش‌ها از جمله معماری، سایر تأسیسات و… توجه و بر ضرورت بازرسی از ساختمان‌ها نیز در این مبحث تأکید شده است که باید برای آنها دستورالعمل اجرایی تهیه شود و اگر بتوانیم آنها را عملیاتی کنیم، کار بسیار بزرگی برای سازمان‌های نظام مهندسی است.

جزییات اشتغال مهندسان در بخش تأسیسات گاز

وی در پاسخ به این‌که اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان چگونه می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال برای مهندسان شود، گفت: بخشی از مبحث ۲۲ به مکانیک و تأسیسات گاز برمی‌گردد. برای نمونه طبق مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در هر دو سال باید لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها تست شود. این اقدام مزایایی به همراه دارد و موجب می‌شود تا هزینه‌های بهینه‌سازی و مرگ‌ومیر‌ها به شدت کاهش یابد.

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور همچنین بیان‌کرد: برای مثال در استان ما که سالانه ۳۰ هزار نقشه جدید گاز تأیید می‌شود، با بازرسی از تأسیسات گاز ساختمان‌ها در هر دو سال، ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود. حال با توجه به این‌که در کل کشور بالای ۱۰ میلیون انشعاب گاز وجود دارد، به معنای آن است که در هر دو سال ۵ میلیون شغل جدید برای مهندسان ایجاد می‌شود.

کرانی ادامه داد: در عین حال مزایایی هم برای شرکت گاز به همراه دارد، یعنی اگر مشکلی وجود داشته باشد تغییر سیستم می‌دهد، همچنین اگر تغییری در تأسیسات ساختمان رخ داده باشد، از سرقت احتمالی گاز جلوگیری می‌شود و درآمدی هم برای شرکت گاز به همراه دارد.

وی با انتقاد از این‌که ما هر ساله درگیر مرگ‌ومیرهایی بابت نارسایی سیستم‌های گازرسانی هستیم، گفت: در صورت بازرسی دوره‌ای از لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها، این مرگ‌ومیر‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این هزینه بیمه نیز بسیار کاهش می‌یابد. یعنی اگر در حال حاضر ۱۰ سال قرارداد بیمه می‌بندیم، به دو سال قرارداد تبدیل می‌شود.

کرانی با تأکید بر این‌که باید این رویه را به بقیه سیستم‌های مکانیکی تعمیم بدهیم، افزود: اگر سیستم‌های مکانیکی به خوبی طراحی و نظارت و بهره‌برداری شود، منابع ملی بهتر حفظ می‌شود و مشکلات کم‌تری هم برای مهندسان به وجود می‌آید. چون اگر مشکلی در ساختمان پیش بیاید، مهندسانی که چندین سال قبل تأییدیه‌ای را انجام داده‌اند، دیگر به لحاظ روانی نگران این موضوع نخواهند بود.

توقف ساختمان صرفاً منوط به سازه و آیین‌نامه ۲۸۰۰ است

وی همچنین با اشاره به یکی دیگر از چالش‌ها در این بخش گفت: در حال حاضر یکی از چالش‌‌ها این است که ناظر وقتی نظارت انجام می‌دهد، شهرداری‌ها توقف ساختمان را بیش‌تر منوط به سازه ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ می‌کنند، در صورتی که به مباحث دیگر مثل اطفای حریق کم‌تر توجه می‌کنند و این مورد در سطح کشور یکپارچه نیست و متولی ندارد و استانداردهای مشخصی در رابطه با آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی وجود ندارد.

کرانی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در بخش آسانسور تصریح کرد: در بخش تأسیسات مکانیکی هنوز تکلیف بحث آسانسور و افراد و شرکت‌هایی که این قضیه را تأیید می‌کنند، مشخص نیست.

وی با تأکید بر این‌که مشکلات موجود در بخش تأسیسات مکانیکی ساختمان‌ها نیاز به ساماندهی دارد، گفت: علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، مشکلات کم‌وبیش وجود دارد و این مشکلات به زودی رفع نمی‌شود. چون فقط جزو تکالیف نظام مهندسی نیست و نهادهای دیگر مثل شهرداری‌ها، راه و شهرسازی و شرکت گاز باید در این زمینه همراهی و کمک کنند.