ایجاد برده‌داری نوین در روند رسیدگی به حقوق و مزایای کارگران کشور

ایجاد برده‌داری نوین در روند رسیدگی به حقوق و مزایای کارگران کشور نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری این‌که وضعیت کنونی کارگران بیانگر ایجاد برده‌داری نوین در روند رسیدگی به حقوق آنها بوده از بی‌توجهی مسؤولان نسبت به تحقق وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارگران انتقاد کرد. به گزارش خانه ملت، حسین‌مقصودی با بیان […]

ایجاد برده‌داری نوین در روند رسیدگی به حقوق و مزایای کارگران کشور

نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری این‌که وضعیت کنونی کارگران بیانگر ایجاد برده‌داری نوین در روند رسیدگی به حقوق آنها بوده از بی‌توجهی مسؤولان نسبت به تحقق وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارگران انتقاد کرد.

به گزارش خانه ملت، حسین‌مقصودی با بیان این‌که روز کارگر باید بهانه‌ای برای رسیدگی به اوضاع معیشتی کارگران باشد، گفت: وضعیت معیشتی کنونی کارگران در شأن جایگاهی که دارند؛ نیست، کما این‌که تعداد بسیاری از آنها سال‌هاست که عیدی دریافت نکرده‌اند و از امنیت شغلی نیز برخوردار نیستند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، ادامه‌داد: هم‌اکنون تعداد زیادی از کارگران حداقل حقوقی که قانون کار برای آنها تعیین کرده را نیز دریافت نمی‌کنند و این در حالی است که اغلب آنها بیش‌تر از ساعت کاری که در قانون بدان مکلف شده‌اند، فعالیت دارند و بار‌ها نیز مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اند.

مقصودی یادآورشد: مسؤولان در مورد رسیدگی به وضعیت کارگران با بی‌عدالتی برخورد می‌کنند، کما این‌که در بسیاری از ادارات و وزارتخانه‌ها مشاهده کردیم که از افزایش ۵۰ درصدی حقوق و مزایای کارگران خبر دادند اما این مهم محقق نشد و هیچ نهادی نیز دلیل آن را پیگیری نکرد.

وی خاطرنشان‌کرد: هم‌اکنون یک برده‌داری نوین در بهره‌برداری از کارگران کشور ایجاد شده است تا جاییکه اگر به وضعیت شهرک‌های صنعتی، معادن و کارگران خدماتی شهرداری‌ها نگاه کنیم و تیمی برای بررسی این وضعیت فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و جناحی مأمور شود، به مشکلات جدی و اساسی این قشر دست پیدا خواهند کرد که بیانگر وضعیت بد معیشتی آنها ناشی از ناکافی بودن حقوق و مزایای محدودی که دریافت می‌کنند، خواهد بود.

ممانعت از تضییع حقوق کارگران با اجرای سیاست‌های کلی نظام

مقصودی اظهارکرد: متأسفانه علی‌رغم این‌که بزرگان دین بر ضرورت توجه به جایگاه کارگران تأکید کرده‌اند، اما امروزه آنها در مسیر اعتراض به حق و حقوقشان با بی‌حرمتی مواجه می‌شوند.

وی افزود: کارگران که در مسیر سربلندی ایران گام برمی‌دارند، هنوز امید دارند که دولت تدبیر و امید و سایر مسؤولان برای رفع مشکلات آنها برنامه‌ریزی کنند که قطعاً برای تحقق این مهم نیز باید اجرای سیاست‌های کلی نظام که از سوی مقام‌معظم‌رهبری ابلاغ شده را سرلوحه اقداماتشان قرار دهند.

رأی دیوان عدالت اداری تنها روزنه امید کارگران برای احقاق حقوقشان

مقصودی در مورد رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر این‌که در صورت اختلاف بین کارفرما و کارگر در پرداخت دستمزد و حقوق کارگر، صرف ارایه برگ تسویه حساب کافی نیست و کارفرما باید مستندات لازم را ارایه کند، تصریح کرد: هر گامی که در مسیر اجرای این رأی برداشته شود باید در جهت اجرای قانون و رعایت حال طرفین باشد، به این معنا که در پی آن نباید حقوق کارگران و کارفرمایان تضییع شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان‌کرد: البته این رأی دیوان عدالت اداری از این نظر مورد حمایت نمایندگان مجلس است که در شرایط کنونی مسؤولان در جهت تضییع حقوق کارگران حرکت می‌کنند و وزارت کار نیز توجه ویژه‌ای به این بخش ندارد و این امر باعث می‌شود تا کارفرمایان با بهانه‌های واهی به‌طور ناگهانی اقدام به تعدیل نیرو کرده یا از پرداخت مزایای کارگران بازنشسته شده امتناع ورزند، بنابراین در شرایطی که دولت و وزارت کار اراده‌ای برای تدوین لایحه‌ای برای احقاق حقوق کارگران ندارد، این رأی می‌تواند راه‌گشایی در جهت تأمین حقوق حداقلی آنها باشد.

بهترین هدیه روز کارگر تغییر متولیان رسیدگی به امور کارگران است

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، تأکیدکرد: بی‌تردید امسال به عنوان بهترین هدیه روز کارگر، رییس‌جمهور می‌تواند تغییر متولیان رسیدگی به امور این قشر باشد که تاکنون نسبت به وضعیت آنها بی‌توجه بوده‌اند.