آموزش و پرورش به ۳۰هزار ردیف استخدامی نیاز دارد

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس آموزش و پرورش به ۳۰هزار ردیف استخدامی نیاز دارد رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به این‌که آموزش و پرورش به ۳۰هزار ردیف استخدامی نیاز دارد، خواستار آن شد که سازمان امور استخدامی با این افزایش موافقت کند. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خانه ملت در پاسخ به این پرسش که […]

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس

آموزش و پرورش به ۳۰هزار ردیف استخدامی نیاز دارد

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به این‌که آموزش و پرورش به ۳۰هزار ردیف استخدامی نیاز دارد، خواستار آن شد که سازمان امور استخدامی با این افزایش موافقت کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خانه ملت در پاسخ به این پرسش که سرنوشت چندین هزار نیرویی که آموزش و پرورش در سال جاری جذب می‌کند، در حالی‌که استخدام در لایحه خدمات کشوری منع شده است، چه خواهد شد، توضیح داد: در این لایحه استخدام ممنوع نشده است بلکه طبق آن استخدام‌‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که هر سال تعداد کارکنان دولت کاهش پیدا کند، در واقع اگر در وزارتخانه آموزش و پرورش ۲۵ هزار نفر نیرو گرفته می‌شود باید ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر نیز بازنشسته شوند.

ضرورت افزایش ظرفیت استخدام در آموزش و پرورش طی سال جاری از ۱۵هزار به ۲۵هزار نفر

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: در خبر‌ها از استخدام ۱۵هزار نفر طی سال‌جاری در آموزش و پرورش آمده است اما این وزارتخانه درخواست جذب ۲۵ هزار نیرو را از طریق آزمون دارد، هر چند شخصاً معتقدم این تعداد باید ۳۰هزار نفر باشد اما علی‌ای‌حال امیدواریم سازمان امور اداری و استخدامی با استخدام این تعداد معلم در آموزش و پرورش موافقت کند.

وی همچنین برای جبران هر چه سریع‌تر کسری نیرو در آموزش و پرورش پیشنهاد داد: دانشجویانی که دو سال نخست دوره دانشجویی خود را در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی پشت سر گذاشته‌اند، مشغول به‌کار شده و دوره‌های تحصیلی را به موازات تدریس در کلاس درس ادامه دهند.

نظام تربیت معلم باید همچون نظام علوم پزشکی باشد

حاجی بابایی با اعتقاد به این‌که نظام تربیت معلم باید همچون نظام علوم پزشکی باشد و دانشجویان همزمان با تحصیل کار عملی انجام دهند، گفت: اجرای چنین تفکری منجر به تربیت معلمانی زبده و کار بلد خواهد شد.

وی همچنین راهکار ضرب‌الاجلی دیگر برای فائق آمدن بر چالش کمبود معلم در مهرماه سال‌جاری را اضافه کاری معلمان حق‌التدریس عنوان کرد.

دانشگاه فرهنگیان تنها از ۲۰درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس همچنین در خصوص دلایل کمبود نیرو در آموزش و پرورش و دلایل خالی ماندن عمده صندلی‌های دانشگاه فرهنگیان، توضیح داد: دانشگاه فرهنگیان تنها از ۲۰درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند چرا که مسؤولان در چند سال اخیر اعتقادی به جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان نداشتند.

وی اعتقاد به خصوصی‌سازی را دلیل دیگر عدم استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان عنوان‌کرد و افزود: مسؤولان همچنین با استناد به ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان راه را انحرافی رفته‌اند، این ماده می‌گوید؛ می‌توان در مواقع استثنایی از طریق آزمون و راه‌های دیگری به غیر این دانشگاه نیرو جذب کرد اما آنها این ماده را بیش از حد تعمیم داده‌اند تا جایی که دانشگاه فرهنگیان خالی مانده است.

حاجی بابایی معتقد است از طریق جذب اساتید حق‌التدریسان، استخدام فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های تربیتی سراسر کشور و معلمان دارای مدرک دکتری که در دبیرستان‌ها تدریس می‌کنند نیز می‌توان کمبود استاد در دانشگاه‌های فرهنگیان را جبران کرد.

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان‌کرد: آموزش و پرورش مشکل منابع و بودجه نیز در این راستا نخواهد داشت و در صورت ایجاد مشکل مجلس برای آن بودجه مصوب خواهد کرد.