تأمین مالی بازار مسکن، بانک محور شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس تأمین مالی بازار مسکن، بانک محور شده است عضو کمیسیون عمران مجلس، از بانک محوری شدن تأمین سرمایه در بخش مسکن انتقاد کرد و گفت: متأسفانه بی‌اعتمادی مردم نسبت به آینده بازار هدایت سرمایه‌ها به این سمت و سو را منحرف کرده است. شهرام‌کوسه‌غراوی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد […]

عضو کمیسیون عمران مجلس

تأمین مالی بازار مسکن، بانک محور شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس، از بانک محوری شدن تأمین سرمایه در بخش مسکن انتقاد کرد و گفت: متأسفانه بی‌اعتمادی مردم نسبت به آینده بازار هدایت سرمایه‌ها به این سمت و سو را منحرف کرده است.

شهرام‌کوسه‌غراوی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از بانک محوری تأمین سرمایه بخش مسکن در سال‌های اخیر، گفت: کشور پتانسیل‌های بسیاری در حوزه سرمایه‌های سرگردان دارد که اگر دولت بتواند با ایجاد مشوق‌هایی این سرمایه‌ها را در بخش مسکن هزینه کند وضعیت بازار متحول خواهد شد.

نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که بانک محور شدن تأمین سرمایه بخش مسکن رکود این حوزه را ادامه‌دار کرده است، افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی که در بخش تأمین مالی بانک مسکن در سال‌های اخیر دیده شده ضرورت استفاده از سایر پتانسیل‌ها ضروری است.

سرمایه‌های بخش خصوصی بهترین مؤلفه برای تأمین منابع مورد نیاز بخش مسکن

وی با تأکید بر این‌که سرمایه‌های بخش خصوصی بهترین مؤلفه برای تأمین منابع مورد نیاز بخش مسکن است، تصریح‌کرد: بسیاری از سرمایه‌های خرد مردم اکنون به سمت بازار ارز و طلا کشیده شده در حالی‌که اگر مشوق‌های لازم از سوی دولت وجود داشت این سرمایه‌ها به مسیر تولید و ساخت و ساز هدایت می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که دولت باید سیاست‌هایی را برای توانمندسازی خریداران مسکن با استفاده از منابع غیربانکی در پیش بگیرد، گفت: اتکا صرف به منابع بانکی برای تأمین مسکن شیوه مناسبی نبوده و گاهی حتی بدهی‌های معوق در نتیجه ناتوانی در پرداخت مطالبات بانکی را در پی خواهد داشت.

مردم برای هدایت سرمایه به بخش ساخت و ساز بی‌انگیزه هستند

وی با اشاره به دلایل بی‌انگیزگی مردم و سرمایه‌داران برای هدایت منابع خود به بخش مسکن، ادامه‌داد: متأسفانه عدم اطمینان نسبت به آینده بازار بی‌رغبتی در خصوص سرازیر شدن سرمایه‌ها به این بخش را منجر شده از این رو دولت باید با اعتمادسازی هدایت سرمایه‌ها را رقم بزند.

کوسه‌غراوی با تأکید بر این‌که مجموعه دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های متنوع کارسازی در حوزه تأمین مسکن ندارد، افزود: متأسفانه شیوه فعلی تسهیلات‌دهی در بخش مسکن با وجود تنوع زیاد منجر به سردرگمی مردم شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: در حالی‌که تسهیلات مسکن اکنون متنوع شده اما بسیاری از مردم حتی با مراجعه به بانک از کم و کیف آن به درستی اطلاع حاصل نمی‌کنند، از این رو لازم است دولت ضمن شفاف‌سازی سیاست‌های بانکی خود در بخش مسکن سازوکارهای مشخصی برای ساماندهی این بازار با سرمایه‌های دیگر فراهم کند.