پروژه‌های عمرانی پیوست فرهنگی ندارند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس پروژه‌های عمرانی پیوست فرهنگی ندارند عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از عدم اجرای پیوست‌های فرهنگی در پروژه‌های عمرانی، گفت: در خوشبینانه‌‌ترین شرایط برای یک طرح عمرانی عظیم یک نمازخانه دیده می‌شود. طیبه‌سیاوشی‌شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از خشک شدن آب چشمه علی شهرری به دلیل کشیدن خط […]

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

پروژه‌های عمرانی پیوست فرهنگی ندارند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از عدم اجرای پیوست‌های فرهنگی در پروژه‌های عمرانی، گفت: در خوشبینانه‌‌ترین شرایط برای یک طرح عمرانی عظیم یک نمازخانه دیده می‌شود.

طیبه‌سیاوشی‌شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از خشک شدن آب چشمه علی شهرری به دلیل کشیدن خط مترو، گفت: جای تأسف است که اثر تاریخیِ وصف‌ناپذیری همچون چشمه علی محلی برای جولان موش‌‌ها شده است در حالی‌که این چشمه علاوه بر آن‌که یکی از هویت‌های اصلی شهرری به حساب می‌آید زمین‌های کشاورزی اطراف نیز از آن تغذیه می‌کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: مسؤولان پروژه خط ۶مترو نمی‌توانند از اقدامات غیراصولی خود در خشک شدن این چشمه سر باز زنند چرا که آنها برای انجام این کار به مسایل زیست‌محیطی و میراثی توجه نکرده‌اند.

وی با اشاره به خاطره‌های بسیاری که مردم و نسل‌های مختلف از این چشمه دارند، اضافه‌کرد: این محل صرفاً با جوشان بودن چشمه آن می‌تواند گردشگر جذب کرده و برای منطقه درآمدزایی کند.

سیاوشی‌شاه‌عنایتی همچنین خبر داد: طی بازدیدهای صورت گرفته از خط ۶ مترو به آبگاه اصلی چشمه صدمه وارد شده است به همین دلیل مسؤولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

عدم اجرا یا اجرای صوری پیوست‌های فرهنگی در پروژه‌های عمرانی

وی با انتقاد از عدم اجرا یا اجرای صوری پیوست‌های فرهنگی در پروژه‌های عمرانی، توضیح داد: یکی از دلایل عدم اجرای این پیوست‌‌ها گسترده بودن آنها است، در واقع مفصل‌نویسی قانون یکی از دلایلی است که قابلیت اجرایی شدن پیوست‌های فرهنگی را کاهش داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اعتقاد بر این‌که پیوست پروژه‌ها اعم از فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیستی باید کوتاه و موجز باشد، چراکه قدرت نظارتی دستگاه‌ها به قدری نیست که بتوانند بر تمامی آنها نظارت کنند، اضافه‌کرد: متأسفانه برای تمام پروژه‌ها پیوست فرهنگی نوشته نمی‌شود اما در خوشبینانه‌‌ترین شرایط برای یک طرح عمرانی عظیم یک نمازخانه دیده می‌شود.

ضرورت مختصرنویسی پیوست‌های فرهنگی و افزایش نظارت‌ها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که اگر مختصرنویسی قانون فرا گرفته شود و از نوشتارهای شعارگونه فاصله بگیریم، همچنین با افزایش نظارت‌‌ها شاید بتوان به نتیجه بهتری رسید، اظهارکرد: اگرچه گسترش مترو برای جامعه شهری لازم است اما می‌توان همچون کشورهای پیشرفته بدون اعمال عوارض زیست‌محیطی و آسیب‌های به میراث فرهنگی این مهم را محقق کرد.