ایرانی‌‌ها روزانه ۳۰ میلیارد تومان دود می‌کنند

ایرانی‌‌ها روزانه ۳۰ میلیارد تومان دود می‌کنند نماینده مردم سمیرم در مجلس با انتقاد از این‌که ایرانی‌‌ها روزانه ۳۰ میلیارد تومان دود می‌کنند، گفت: سن مصرف دخانیات در کشور به ۱۱ سال رسیده است. به گزار ش خانه ملت، اصغر سلیمی با یادآوری هفته ملی بدون دخانیات، مصرف دخانیات در کشور را نگران‌کننده خواند و […]

ایرانی‌‌ها روزانه ۳۰ میلیارد تومان دود می‌کنند

نماینده مردم سمیرم در مجلس با انتقاد از این‌که ایرانی‌‌ها روزانه ۳۰ میلیارد تومان دود می‌کنند، گفت: سن مصرف دخانیات در کشور به ۱۱ سال رسیده است.

به گزار ش خانه ملت، اصغر سلیمی با یادآوری هفته ملی بدون دخانیات، مصرف دخانیات در کشور را نگران‌کننده خواند و گفت: ایرانی‌ها روزانه ۳۰ میلیارد تومان دود می‌کنند و مصرف سیگار و قلیان در جامعه روز به روز در حال افزایش است و با افزایش دو برابری سیگار در میان دختران مواجه هستیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که مصرف دخانیات و سیگار با شیوع سرطان‌ها ارتباط مستقیم دارد، افزود: متأسفانه سن مصرف دخانیات در کشور به ۱۱ سال رسیده و از سویی گرایش زنان و نوجوانان به سمت دخانیات افزایش یافته و قبح استعمال سیگار و دخانیات در میان زنان ریخته شده است.

وی با بیان این‌که ۳۰ تا ۳۵درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند، ادامه‌داد: این رقم در پسر‌ها به ۵۵ درصد می‌رسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، سیگار را دروازه ورودی اعتیاد دانست و گفت: اغلب افرادی که به سمت مصرف موادمخدر کشیده شدند، زمینه مصرف قلیان و سیگار را دارند.

سلیمی از تبلیغ شدید سیگار در سریال‌های تلویزیونی پرمخاطب و سیمای خانگی انتقاد کرد و افزود: متأسفانه نمایش دخانیات در سریال‌ها به شدت افزایش یافته است و در واقع در این سریال‌ها سیگار به راحتی تبلیغ می‌شود؛ در گذشته ممنوعیت‌هایی برای نمایش دخانیات وجود داشت اما متأسفانه در حال حاضر این مهم مورد غفلت قرار گرفته و شاهد کشیدن سیگار از سوی کاراکترهای محبوب هستیم، این در حالی است که کشورهایی مانند ترکیه و افغانستان از نمایش و تبلیغ دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به صورت جدی جلوگیری می‌کند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که برنامه جامعی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد، تصریح کرد: ۳۰ درصد مرگ و میر‌ها در کشور بر اثر استعمال مصرف سیگار است این در حالی است که متأسفانه پیشگیری از دخانیات مغفول مانده است و هیچ‌گونه برنامه‌ای برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد.

وی با یادآوری موافقت مجلس دهم با افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار، گفت: به‌طورحتم افزایش عوارض کاهش مصرف سیگار را به دنبال دارد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، در دسترس و ارزان بودن سیگار، کمبود و نبود تفریحات سالم، عدم فرهنگ‌سازی مناسب و آموزش را در افزایش مصرف مؤثر دانست و از بی‌توجهی نسبت به اجرای قوانین حوزه دخانیات انتقاد کرد و ادامه داد: دولت باید گامی جدی در جهت اجرای قوانین مربوط به دخانیات ‌بردارد و از سویی صدا و سیما نیز در این رابطه وظیفه خطیری برعهده دارد و باید با فرهنگسازی مناسب مردم را نسبت به خطرات ناشی از استعمال دخانیات آگاه کند البته دخانیات پدیده‌ای چند وجهی است و مسایل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پشت آن نهفته است.