برنامه‌های دولت برای کنترل بازار کاغذ بلند‌مدت نیست

برنامه‌های دولت برای کنترل بازار کاغذ بلند‌مدت نیست عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بحران‌ مجدد ایجاد شده در حوزه کاغذ، عنوان‌کرد: دولت برای کنترل بازار کاغذ و مدیریت آن برنامه‌ دارد ولی مقطعی؛ نه بلندمدت. به گزارش خانه ملت، محمداسماعیل‌سعیدی با اشاره به وضعیت نامطلوب تولید و عرضه کاغذ، عنوان‌کرد: در این زمینه […]

برنامه‌های دولت برای کنترل بازار کاغذ بلند‌مدت نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بحران‌ مجدد ایجاد شده در حوزه کاغذ، عنوان‌کرد: دولت برای کنترل بازار کاغذ و مدیریت آن برنامه‌ دارد ولی مقطعی؛ نه بلندمدت.

به گزارش خانه ملت، محمداسماعیل‌سعیدی با اشاره به وضعیت نامطلوب تولید و عرضه کاغذ، عنوان‌کرد: در این زمینه کمیسیون فرهنگی مجلس حساسیت ویژه‌ای دارد و پیش از این نیز با وزرای اقتصاد و دارایی و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چاره‌اندیشی در حوزه کاغذ و اخذ گزارش کار از مسؤولان دو وزارتخانه جلسه‌ای داشت که مشخص شد دولت برای کنترل بازار کاغذ و مدیریت آن برنامه‌ دارد ولی این برنامه‌ها به صورت مقطعی است و نه بلند‌مدت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پس ثبات بازار کاغذ در ابتدای سال ۹۷ بازار این کالا بار دیگر در ماه‌های اخیر دچار آشفتگی شده است، افزود: لازم است دولت برای تأمین و مدیریت بازار کاغذ، استراتژی بلندمدت داشته باشد و از راهکارهای جدیدی برای تأمین کاغذ مورد نیاز کشور استفاده کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نوسانات بازار ارز نیز بر افزایش قیمت کاغذ و ایجاد بحران در بازار آن تأثیرگذار است و یکی از اصلی‌‌ترین دلایل مشکلات ایجاد شده برای بازار ارز، امروز همین مسأله است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس یادآورشد: در عین حال یکی از سیاست‌ها برای واردات کاغذ باید افزایش مذاکره و مراودات تجاری با کشورهایی که اقتصاد آنها متأثر از سیاست‌ها و تکانه‌های آمریکا نیست، باشد تا رفتارهای خصمانه آمریکا نتواند بر بازار کاغذ کشور اثری بگذارد.

سعیدی با تأکید بر این‌که ارز اختصاص داده شده برای تأمین مواد‌اولیه کاغذ نیز دارای ثبات مناسبی باشد چرا که تولید کاغذ و قیمت تمام شده آن وابسته به نحوه تأمین مواد‌اولیه آن است، گفت: وقتی تجار و بازرگانان ثبات اقتصادی را مشاهده نکنند، تأثیر بالایی در تشدید شرایط نامساعد بازار دارد.

وی اضافه‌کرد: از سوی دیگر نظارت بر بازار ارز باید به صورت جدی‌تر انجام گیرد و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه مسؤول هستند.

سعیدی یادآور شد: در شرایط ناآرامی بازار برخی افراد کالاهای مد نظر خود را به بازار ارایه نمی‌کنند و کاغذ احتکار می‌کنند تا تکلیف بازار مشخص شود و پس از آن کاغذهای احتکاری را با قیمتی بالاتر به بازار روانه کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره میزان کاغذ احتکار شده توضیحی ارایه نداد و در عین حال گفت: وقتی فروشنده می‌تواند با احتکار کالا کاغذ مد نظر خود را با چندین برابر قیمت به فروش برساند، چرا باید جنس خود را در زمان ناآرامی بازار، توزیع کند لذا در چنین شرایطی نظارت بر بازار یک اولویت به شمار می‌آید.