ایران باید کاملاً از لیست سیاه FATF حذف شود

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران باید کاملاً از لیست سیاه FATF حذف شود رییس مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است فرصت دو ماهه مسکوت نگه‌داشتن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم فرصتی برای مذاکره درباره برجام و بررسی و پیگیری تصمیم اعضای FATF با حذف ایران از لیست سیاه است. به […]

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس

ایران باید کاملاً از لیست سیاه FATF حذف شود

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است فرصت دو ماهه مسکوت نگه‌داشتن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم فرصتی برای مذاکره درباره برجام و بررسی و پیگیری تصمیم اعضای FATF با حذف ایران از لیست سیاه است.

به گزارش خانه ملت، کاظم جلالی با اشاره به مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم با رأی نمایندگان در صحن علنی مجلس گفت: تاکنون حساسیت زیادی روی این لایحه ایجاد شده که برای حل مسایل آن، بررسی‌هایی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انجام و تمهیداتی برای آن گذاشته شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال با توجه به اختلافاتی که سر این لایحه وجود داشت و می‌توانست روی وضعیت فعلی که کشور نیاز به وحدت و همدلی دارد تأثیر بگذارد، لاریجانی شخصاً با نماینده دولت در صحن علنی صحبت شد و تلاش کرد که این موضوع به تأخیر بیفتد تا چند نکته حاصل شود.

وی افزود: نخست این‌که باید بررسی‌های جامع‌تری روی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم انجام شود و دوم این‌که باید آنچه به عنوان اکشن پلن (Action Plan) و برنامه اقدام تعیین شده که جمهوری اسلامی نیز همه آن را انجام داد، بررسی شود و در حال حاضر نوبت کشورهای اروپایی است که شاهد اقدامات گسترده جمهوری اسلامی ایران بودند.

جلالی در ادامه با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران باید از لیست سیاه FATF خارج شود، عنوان‌کرد: در صورتی که اعتماد ایران نسبت به اقدامات اروپا در خصوص برجام جلب شود، طبیعی است که می‌توانیم این لایحه را مجدد در دستور کار قرار دهیم.

رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: معتقدیم که مذاکره‌کنندگان ما نیز باید با قوت در بحث FATF و اکشن پلنی که داشته وارد شده و مذاکره کنند و به طرف مقابل بگویند که در طول این مدت جمهوری اسلامی ایران تمام ۸ مورد اکشن پلن (Action Plan) را انجام داده است و اکنون باید دید اروپایی‌ها در برابر اقدامات گسترده ایران چه اقداماتی را صورت می‌دهند.

وی افزود: بر این اساس دکتر لاریجانی مدیریت بسیار خوبی داشت که از نوعی شکاف در مجلس و در سطح جامعه با تدبیری که به خرج داد جلوگیری کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که فعلاً دو ماه موضوع را مسکوت گذاشیم تا ببینیم وضعیت مذاکرات برجام چگونه پیش می‌رود و درباره FATF چه برخوردی در مقابل اقدامات گسترده جمهوری اسلامی ایران طبق اکشن پلن تعیین شده، انجام می‌شود، خاطرنشان‌کرد: از سوی دیگر لازم است ایران از لیست سیاه FATF به صورت کامل خارج شود و تعلیق نیز کفایت نمی‌کند.