تصویب قانون بومی با تمامی ضوابط مثبت FATF

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس مطرح کرد تصویب قانون بومی با تمامی ضوابط مثبت FATF رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این‌که سرانجام برجام ارتباطی با الحاق به CFT، ندارد، گفت: طبق فرمایشات رهبری باید قوانین جدید در حوزه داخل تصویب شود. به گزارش خانه ملت، حمیدرضا حاجی‌بابایی در خصوص تمدید تعلیق […]

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس مطرح کرد

تصویب قانون بومی با تمامی ضوابط مثبت FATF

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این‌که سرانجام برجام ارتباطی با الحاق به CFT، ندارد، گفت: طبق فرمایشات رهبری باید قوانین جدید در حوزه داخل تصویب شود.

به گزارش خانه ملت، حمیدرضا حاجی‌بابایی در خصوص تمدید تعلیق ایران از فهرست سیاه FATF تا آبان ماه، گفت: اصل بر انجام هر کاری به نفع ملت و کشور است، در صورتی‌که تصویب CFT) الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم) به نفع مردم باشد و مشکلات کشور را کاهش دهد، تردیدی در تصویب آن نخواهیم کرد اما قطعا، تصویب این لایحه کشور را در معبرهای دیگر قرار می‌دهد که هر کدام از آنها به تنهایی برای ما یک مشکل FATF خواهد بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، تصریح‌کرد: در صورت تصویب CFT برای عبور از هر مرحله تحت فشارهایی قرار می‌گیریم تا جایی که جمهوری اسلامی را به مجامع بین‌المللی می‌کشانند، با توجه به فحوای کلام رهبری اگر نیاز به قانون پولشویی یا مبارزه با تأمین مالی تروریسم باشد باید قانون لازم و دارای تمام ضوابط مثبت FATF در مجلس تصویب شود.

وی افزود: در صورت تصویب قانون با تمامی ضوابط مثبت FATF، همه دنیا به بانک‌های جمهوری اسلامی اعتماد خواهند کرد، این راه به نظر ثواب است. از سوی دیگر هنوز مذاکرات برجام به نتیجه نرسیده و مشخص نیست که دنیا قرار است چه تصمیماتی برای روابط با ایران اتخاذ کنند لذا تصویب CFT در این شرایط عقلانی نیست.

حاجی بابایی یادآورشد: سرانجام مذاکرات و تصمیم اروپا برای ادامه یا توقف روابط با ایران باید مشخص شود و بنا بر شرایط زمانی تصمیم منطقی گرفت. در این مدت ورود به چنین موضوعاتی به صلاح ملت و کشور نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: در هر صورت کمیسیون قضایی و حقوقی و اقتصادی مجلس در این برهه زمانی باید مسیر تصویب قانون در موضوعات مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مقابله با پولشویی را طی کند تا وضعیت مقابله جمهوری اسلامی با تروریسم و تأمین مالی تروریسم و بانکداری جمهوری اسلامی شفاف شود. این قوانین مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و تعاریف باید تدوین شود.

وی ادامه‌داد: هیچ کشوری جز آمریکا و رژیم صهیونیستی مخالف قطع منابع مالی تروریسم نیست، آمریکایی‌‌ها و رژیم صهیونیستی به داعش کمک می‌کند. در واقع اختلاف نظر اصلی بر سر تعاریف و مصادیق تروریست است. جمهوری اسلامی گروه‌هایی چون داعش را تروریست می‌داند اما آمریکا و اسرائیل گروه‌هایی که از حیثیت خود و کشور خود دفاع می‌کند را تروریست می‌داند. بنابراین نمی‌توان با این تعاریف تیغ تیز را به دست آمریکا دهیم.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، تأکیدکرد: مذاکرات جمهوری اسلامی با طرف‌‌ها اروپایی به صورت شفاف باید پیش رود تا سرانجام برجام مشخص شود، هر چند وضعیت ایران در FATF به برجام ارتباطی ندارد. کما این‌که رهبری به‌طور شفاف بر طی مسیر قانونگذاری تأکید کردند.

گروه ویژه اقدام مالی FATF ضمن ابراز ناامیدی از این‌که ایران برنامه اقدام خود را کامل اجرا نکرده است ولی با توجه به تداوم تلاش‌های دولت ایران، تعلیق اقدامات مقابله‌ای خود را تا ماه اکتبر (آبان ماه) تمدید کرد.