ضعف زیرساختی در بنادر خزر

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد ضعف زیرساختی در بنادر خزر عضو کمیسیون عمران مجلس، توسعه گردشگری دریایی در بنادر شمالی کشور را منوط به توسعه زیرساخت‌ها خواند و گفت: توسعه سفرهای بین‌المللی دریایی در خزر به قاچاق چمدانی نمی‌انجامد. به گزارش خانه ملت، حسن خسته‌بند با اشاره به آغاز گردشگری دریایی از اسکله بندرانزلی […]

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

ضعف زیرساختی در بنادر خزر

عضو کمیسیون عمران مجلس، توسعه گردشگری دریایی در بنادر شمالی کشور را منوط به توسعه زیرساخت‌ها خواند و گفت: توسعه سفرهای بین‌المللی دریایی در خزر به قاچاق چمدانی نمی‌انجامد.

به گزارش خانه ملت، حسن خسته‌بند با اشاره به آغاز گردشگری دریایی از اسکله بندرانزلی تا بندر کاسپین، گفت: آغاز این نوع گردشگری در دریای خزر پس از قرارداد ترکمانچای می‌تواند در اقتصاد کشور تحول مثبتی ایجاد کند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که قبل از اتمام زمان قرارداد تحمیل شده به ایران تحت عنوان ترکمانچای کشورهای حاشیه دریای خزر از فرصت‌های بی‌شمار اقتصادی در این حوزه استفاده می‌کردند، افزود: خوشبختانه اکنون با آغاز گردشگری دریایی می‌توان به بهبود فضای اقتصادی کشور امیدوار بود.

تعامل سازمان بنادر و بخش خصوصی گردشگری دریایی خزر را رقم زد

وی با تأکید بر این‌که تعامل سازمان بنادر و بخش خصوصی گردشگری دریایی در دریای خزر را رقم زده است، افزود: هر چند گردشگری مسیر بندرانزلی تا بندر کاسپین آغاز شده؛ اما به علت وجود تنها یک کشتی مسافربری در این مسیر هنوز زیرساخت‌ها برای توسعه این صنعت فراهم نشده است.

خسته‌بند بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در بنادر شمالی کشور برای آغاز صنعت گردشگری دریایی تأکید کرد و گفت: بنادر جنوبی کشور به نسبت از حیث گردشگری دریایی وضعیت بهتری داشته و زیرساخت‌های مطلوب‌تری نیز در این مناطق دیده می‌شود.

خرید کشتی مسافربری برای ایجاد رونق در گردشگری دریایی نیاز است

وی با بیان این‌که خرید کشتی برای ایجاد رونق در گردشگری دریایی باید آغاز شود، افزود: وجود کشتی‌های مسافربری یکی از ملزوماتی است که به توسعه صنعت گردشگری کمک می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که تقویت بخش خصوصی می‌تواند محرک خوبی برای تأمین زیرساخت‌های بندری در کشور باشد، تصریح‌کرد: ترمینال‌های مسافربری دریایی در برخی بنادر شمال کشور از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است،  از این رو سایر زیرساخت‌ها نیز باید فراهم شود تا توسعه صنعت گردشگری رخ دهد.

آغاز سفرهای بین‌المللی دریایی در خزر

خسته‌بند ادامه داد: رایزنی برای خرید کشتی‌های مسافربری باید از سوی سازمان بنادر آغاز شود تا به این ترتیب به تدریج زیرساخت‌ها در بنادر شمالی کشور مانند بنادر جنوبی فراهم شود.

وی با بیان این‌که از مسیر گردشگری دریایی در بندرانزلی تا منطقه آزاد کاسپین حدود ۱۰ کیلومتر است، افزود: باید شرایطی فراهم شود تا سفرهای دریایی بین‌المللی در دریای‌خزر آغاز شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که توسعه گردشگری دریایی در دریای خزر به مراتب مسافران بیش‌تری را به نسبت جزیره کیش و قشم به خود جذب خواهد کرد، تصریح‌کرد: دولت به ویژه سازمان بنادر باید بیش از پیش در راستای توسعه زیرساخت‌های بندری تلاش کند.

گردشگری بین‌المللی دریایی در خزر قاچاق چمدانی را منجر نمی‌شود

خسته‌بند در پاسخ به این سؤال که با توسعه گردشگری دریایی شاهد رشد قاچاق چمدانی خواهیم بود یا خیر، گفت: شاهد چنین قاچاقی نخواهیم بود زیرا اکنون که زیرساخت‌ها فراهم نبوده و در مسیرهای داخلی این صنعت آغاز شده است.

وی ادامه‌داد: در بنادر شمال کشور تنها یک کشتی مسافربری اکنون فعال شده و مسیرهای دیگر غیر از بندرانزلی و کاسپین هنوز انجام نمی‌شود از این رو قاچاقی رخ نخواهد داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کشورهای حاشیه خزر عمدتاً وارد کننده محصولات و کالاهای ایرانی بوده از این رو با توسعه صنعت گردشگری دریایی در خزر عایدی بسیاری نصیب کشور خواهد شد.