تأکید برنامه ششم توسعه بر اجرای برنامه بازآفرینی شهری

نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد تأکید برنامه ششم توسعه بر اجرای برنامه بازآفرینی شهری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ ریشه در مشکلات اقتصادی دارد، گفت: برای رهایی از معضلات حاشیه‌نشینی کلان‌شهر‌ها نباید یکسویه و یک جانبه نگریست. به گزارش خانه ملت، سیده فاطمه ذوالقدر درباره وضعیت […]

نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد

تأکید برنامه ششم توسعه بر اجرای برنامه بازآفرینی شهری

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ ریشه در مشکلات اقتصادی دارد، گفت: برای رهایی از معضلات حاشیه‌نشینی کلان‌شهر‌ها نباید یکسویه و یک جانبه نگریست.

به گزارش خانه ملت، سیده فاطمه ذوالقدر درباره وضعیت حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ، گفت: فشار اقتصادی و عدم بازار مطلوب روستایی، روستاییان را مجبور به مهاجرت می‌کند و در نتیجه روستاییان چاره‌ای جز حاشیه‌نشینی و آلونک‌نشینی ندارند.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهاجرینی که در رویای به دست آوردن رفاه و آسایش به اقتصاد فروپاشیده شهر پناه آوردند و سهم آنها آسیب و مشکلات مضاعف شده است، چرا که فرهنگ‌ها و هنجارهای ناهماهنگ متن و حاشیه گسستی کالبدی و فرهنگی را ایجاد می‌کند که باعث رشد روزافزون آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود و از همین رو این معضل صرفاً محدود به حاشیه شهر‌ها نیست بلکه در بافت‌های ناکارآمد شهری و بافت‌های فرسوده نیز با معضل رشد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم.

 اجرای برنامه بازآفرینی شهری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی

ذوالقدر افزود: اجرای برنامه بازآفرینی شهری مطروحه در برنامه ششم توسعه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است که امکانی را برای بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی در محلات بد مسکن و حاشیه‌ای و آلونک‌ها فراهم کرده و نکته حایز اهمیت این طرح بحث توان‌افزایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان درون محلات ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی است.

وی ادامه داد: اما تحقق این برنامه اقدام و کاری یکسویه و صرفاً از جانب دولت و از بالا به پایین نیست بلکه تحقق و کارآیی آن وابسته به مشارکت مردمی و ساکنین بافت‌های فرسوده شهری و حاشیه‌ها و همچنین مشارکت بخش خصوصی توانمند است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که باید در نظر داشته باشیم که برای انجام هر کاری صرفاً نباید به دنبال منافع اقتصادی کوتاه مدت بود، تصریح کرد: کمک به احیا و بازآفرینی این محلات و زدودن معضلات حاشیه‌نشینی و حلبی‌آباد در نگاه اول یقیناً هزینه‌بر است.

وی ادامه داد: پاک شدن حلی‌آباد‌ها از چهره شهر به صورت کارآمد و مناسب می‌تواند بسیاری از هزینه‌های کشور و مدیریت شهری را کاهش دهد و با بازخورد مثبت اجتماعی و رفع مشکلات موجود در این مناطق نظیر اعتیاد، فساد، تکدی‌گری و کودکان کار و فقر بسیاری از هزینه‌های امنیت اجتماعی را می‌توانیم کاهش دهیم.

ذوالقدر افزود: باید از راهکارهای مهاجرت معکوس و بازگشت به شهرهای کوچک و روستا‌ها نیز بهره برد، چنانچه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و حمایت از اقتصاد خانوار روستایی صورت پذیرد و رونق شرایط کار و تولید در شهرستان‌ها مهیا شود به‌طوری‌که رفاه را در شهر و روستای خود تجربه کنند، قطعاً به طرف مهاجرت به شهرهای بزرگ که مشکلات بسیاری را داراست رو نمی‌آورند.

 وی ادامه داد: رونق زندگی کشاورزی، دامداری، دامپروری و صنایع دستی ارتباط مستقیم با اقتصاد خانوار روستایی دارد و بالتبع فرهنگ زندگی روستایی به عنوان بخشی از فرهنگ و سبک زندگی کشور باقی بماند و این در حالی است که رهایی از معضلات حاشیه‌نشینی را نباید یکسویه و یک جانبه نگریست بلکه می‌بایست آسیب‌شناسی شیوع این معضل را در حاشیه شهرهای بزرگ که عمدتاً برخواسته از مشکلات اقتصادی است را عملیاتی کرد و متعاقباً با راهبردهای چندجانبه تدبیری کارآمد اتخاذ کرد.

حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ ریشه در مشکلات اقتصادی دارد

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ ریشه در مشکلات اقتصادی دارد، گفت: برای رهایی از معضلات حاشیه‌نشینی کلان‌شهر‌ها نباید یکسویه و یک جانبه نگریست.