مدارس نباید از اتباع بیگانه هزینه‌ای برای تحصیل دریافت کنند

عضو کمیسیون آموزش مجلس مدارس نباید از اتباع بیگانه هزینه‌ای برای تحصیل دریافت کنند   عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان این‌که در ایران تحصیلات برای اتباع بیگانه رایگان است، تصریح‌کرد: سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به اتباع بیگانه کمک چندانی به ایران نمی‌کنند. به گزارش خانه ملت، فاطمه سعیدی با بیان این‌که بیش‌ترین اتباع افغان […]

عضو کمیسیون آموزش مجلس

مدارس نباید از اتباع بیگانه هزینه‌ای برای تحصیل دریافت کنند

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان این‌که در ایران تحصیلات برای اتباع بیگانه رایگان است، تصریح‌کرد: سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به اتباع بیگانه کمک چندانی به ایران نمی‌کنند.

به گزارش خانه ملت، فاطمه سعیدی با بیان این‌که بیش‌ترین اتباع افغان در تهران حضور دارند و باید برای آموزش این جمعیت تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود، گفت: آموزش و پرورش زمینه تحصیل اتباع بیگانه را فراهم کرده؛ حتی در حاشیه شهر تهران در برخی کلاس‌‌ها بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان افغانستانی هستند و براساس قانون حضور اتباع بیگانه در کلاس‌های درس، باید دانش‌آموزان ایرانی موجود در کلاس‌‌ها ۵۰ درصد به علاوه یک نفر باشند تا کلاس‌‌ها رسمیت پیدا کنند؛ این درحالی است که در برخی مواقع تعداد افغان‌‌ها از یک دوم کلاس نیز بیش‌تر می‌شود ولی با این وجود کلاس‌‌ها دایر است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس شورای اسلامی با بیان این‌که مقام‌معظم‌رهبری بر ایجاد تسهیلات برای تحصیل افغان‌‌ها تأکید کردند، افزود: ایجاد زیرساخت برای تحصیل اتباع بیگانه باید یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش باشد زیرا بی‌سوادی در بین این مردم آسیب‌های اجتماعی بسیاری برای کشور به بار می‌آورد.

 

وی با بیان این‌که مدارس نباید از اتباع بیگانه هزینه‌ای برای تحصیل دریافت کنند، اظهارکرد: از آنجایی که برخی افغان‌‌ها درآمد چندانی ندارند، در صورتی‌که برای تحصیل فرزندانشان وجهی دریافت شود ممکن است بازماندگی از تحصیل در میان آنها افزایش پیدا کند.

سعیدی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون آموزش برای تحصیل افغان‌ها، خاطرنشان‌کرد: زمینه تحصیل اتباع بیگانه فراهم است و در صورتی‌که مسأله یا کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد کمیسیون به آن ورود کرده و درصدد رفع مشکلات برمی‌آید.

کمک‌های بین‌المللی برای تحصیل اتباع بیگانه آن‌گونه که باید پرداخت نمی‌شود

وی با بیان این‌که در قانون حمایت از اتباع بیگانه، کمک‌های بین‌المللی می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد، عنوان‌کرد: اگرچه براساس قانون باید از اتباع بیگانه حمایت شود و سازمان‌های بین‌المللی مبلغی برای تحصیل این افراد به کشور مهاجرپذیر پرداخت کنند اما این مبالغ آنگونه که باید و شاید پرداخت نمی‌شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان این‌که در ایران تحصیلات برای اتباع بیگانه رایگان است، تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به اتباع بیگانه کمک چندانی به ایران نمی‌کنند.

مدارس به افغان‌‌ها برای تهیه لوازم‌التحریر و لباس فرم کمک می‌کنند

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به کمک مدارس به افغان‌‌ها برای تهیه لوازم‌التحریر، لباس فرم و…، اضافه‌کرد: اگرچه مدارس تلاش می‌کنند نیازهای مرتبط به تحصیل اتباع بیگانه را برطرف کنند اما از آنجایی که بودجه آموزش و پرورش ناچیز است ایجاد تسهیلات برای تحصیل آنها نیز گامی بزرگ است.