سود بانکی انحراف وجوه بانکی مردم به سمت دلالی

دبیرکل اتاق بازرگانی البرز انتقاد کرد سود بانکی انحراف وجوه بانکی مردم به سمت دلالی دبیرکل اتاق بازرگانی البرز از «کم توجهی بانک‌ها جهت سرمایه‌گذاری پول مردم در بخش تولید»، «کاهش بدون برنامه‌ریزی سود بانکی» و «انحراف وجوه مردم از بانک‌ها به سمت بازار دلالی» به عنوان ۳ مشکل حاد اقتصادی نام برد. به گزارش […]

دبیرکل اتاق بازرگانی البرز انتقاد کرد

سود بانکی انحراف وجوه بانکی مردم به سمت دلالی

دبیرکل اتاق بازرگانی البرز از «کم توجهی بانک‌ها جهت سرمایه‌گذاری پول مردم در بخش تولید»، «کاهش بدون برنامه‌ریزی سود بانکی» و «انحراف وجوه مردم از بانک‌ها به سمت بازار دلالی» به عنوان ۳ مشکل حاد اقتصادی نام برد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی البرز، مسعود قاسمی در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی و مدیران بانک‌ها گفت: البته با هماهنگی و همراهی در حد انتظار دولت و بخش خصوصی بستر برای رفع این مشکلات حاد فراهم خواهد شد.

وی افزود: برای رهایی از وضعیت اسفبار دلال بازی به ویژه در بازار «ارز»، «طلا» و «مواداولیه بخش تولید»، ضروری است بانک‌ها با سرمایه‌گذاری در بخش تولید‌، پول‌های مردم را در مسیر رونق اقتصاد کشور هدایت کنند.

قاسمی تصریح‌کرد: در صورتی‌که وجوه مردم توسط بانک‌ها در بخش‌های تولیدی سرمایه‌گذاری شود نه تنها اقتصاد کشور به سوی توسعه اقتصادی هدایت خواهد شد‌، بلکه مردم نیز که پول‌هایشان را در بانک‌ها پس‌انداز کرده‌اند از سود مکفی و عادلانه برخوردار شده و به این وسیله در بخش تولید کشور مشارکت داده می‌شوند.

وی افزود: بدین‌ترتیب هزاران میلیارد وجوه مردم که اکنون در بازار دلالی و واسطه‌گری منحرف شده است، دگر بار به بانک‌ها واریز و در راه سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صادرات کشور هدایت خواهد شد.

دبیرکل اتاق بازرگانی البرز گفت: همزمان با اجرای سیاست کاهش سود بانکی‌، اتاق بازرگانی البرز هشدار داده بود که با کاهش سود بانکی بدون داشتن برنامه مدیریت مناسب و هدایت پول‌های خارج شده از نظام بانکی نه تنها پول‌های مردم وارد چرخه تولید نمی‌شود‌، بلکه بازار دلالی‌و واسطه‌گری را داغ خواهد کرد و متأسفانه پس از گذشت حدود یک سال دقیقاً شاهد این اتفاق نامیمون شدیم.

قاسمی افزود: البته اگر تصور کنیم پول‌های پس‌انداز شده در بانک‌ها می‌تواند مستقیم وارد چرخه تولید شود‌، این تصور اشتباه است‌، چراکه تحقق این مهم نیازمند همکاری مشترک بانک‌ها و بخش خصوصی برای دستیابی به راهکار‌های مناسب و قابل اجرا است.

وی اظهار‌کرد: در جهان امروز «بورس» نقش مهمی در سرمایه‌های سرگردان بارز اقتصادی کشور‌ها دارد و این سرمایه‌های مردمی در نهایت توسط بورس راهی صنعت و تولید می‌شود‌.

وی افزود: البته در کشور ما «بورس» آن‌طور که باید موفق عمل نکرده است‌، لذا در ایران بانک‌ها بهترین مکان برای جمع شدن پول و حمایت از پس‌اندازهای مردمی است‌، مشروط بر آن‌که با یک برنامه‌ریزی مناسب‌، بانک‌ها با ایفای نقش مدیریت تولید کشور‌، به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بخش تولید هدایت شوند.

دبیر انجمن نساجی البرز نیز در این نشست طی سخنانی درخواست معرفی بسته‌های حمایتی بانک‌ها به صنعتگران را ضروری دانست و توصیه کرد: بانک‌ها در این زمینه اقدام کنند.

آقا‌بیگ گفت: ظاهراً در وضعیت کنونی اقتصاد حاکم بر جامعه‌، ‌بانک‌ها از ارایه سرویس‌ و خدمات مناسب به بخش تولید و صنعت عقب مانده‌اند.

وی افزود: دست‌اندازهای طبیعی ‌و غیر‌طبیعی در مسیر وضعیت بازار ارز و روند دریافت تسهیلات کند‌ شده است و به همین دلیل متأسفانه هفته گذشته یک واحد نساجی استان تعطیل شد و ٢٩ کارگر این واحد بیکار شدند.

سخنران دیگر این نشست معاون ارزی بانک سپه بود که طی سخنانی به انبوه مشکلات ناشی از عدم ثبات در سیاست‌های ارزی و اتلاف وقت مشتریان اشاره کرد.

فاطمه‌السادات شاهزاده‌صفوی گفت: عدم ثبات در بازار ارز باعث شده مشتریان بانک‌ها بعضاً پس از ثبت سفارش برای یک گروه کالایی‌، به دلیل تغییراتی که در این زمینه ایجاد می‌شود‌، یکی دو روز بعد مجدداً برای ویرایش ثبت سفارش‌هایشان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این‌گونه تغییرات زمانبر است وگه‌گاه دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا بتوانیم ثبت سفارش را برای یک مشتری تخصیص دهیم.

وی از عدم هماهنگی بین ادارات مختلف با بانک مرکزی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو نام برد و اضافه‌کرد: این مشکل نیز باعث زمانبر‌، اتلاف وقت و بلا‌تکلیفی مشتریان بانک‌ها می‌شود.

معاونت ارزی بانک کشاورزی البرز نیز در این نشست ضرورت برنامه‌ریزی برای کسب اعتماد کامل مردم به نظام بانکی را مورد تأکید قرارداد و‌ گفت: شاید در بروز مشکلات تقصیر ما بانکی‌‌ها باشد که نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید از عملکردمان دفاع کنیم .

حمیدرضا سعراج با اظهار این مطلب که با روند افزایش نرخ ارز ‌اعتماد به سیستم بانکی ضعیف شده است، گفت: با راه‌اندازی سامانه نیما بخشی از وظایف بانک‌ها به صرافی‌‌ها محول شده است .

وی گفت: امیدواریم برنامه‌ریزی و نظارت‌‌ها ‌در بحث نرخ ارز دولتی به نحوی عملیاتی شود تا از این پس همانند گذشته شاهد زد و بندهای برخی صرافی‌‌ها نباشیم.

مدیر بانک تجارت استان سخنران دیگر نشست بود که به تجربه تحریم‌های گذشته اشاره داشت و گفت: ‌هر چه تحریم‌ها شدت بگیرد کار ما در سیستم بانکی سخت‌تر خواهد شد.

علی‌ رستمی افزود: در دوره قبل تحریم‌ها کشورهای چین و تا حدودی هند با ما همکاری داشتند که امیدواریم در این دوره از تحریم‌ها نیز این کشور‌ها به همکاری با ایران ادامه دهند.