ساخت۵۴۴۰کیلومتر انواع راه در۵سال اخیر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ساخت۵۴۴۰کیلومتر انواع راه در۵سال اخیر مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از احداث ۵ هزار و ۴۴۰ کیلومتر انواع راه‌ها شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و خط آهن در ۵سال گذشته خبر داد. به گزارش صما، خیرا… خادمی با بیان این‌که شرکت «ساخت» وظیفه […]

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل

ساخت۵۴۴۰کیلومتر انواع راه در۵سال اخیر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از احداث ۵ هزار و ۴۴۰ کیلومتر انواع راه‌ها شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و خط آهن در ۵سال گذشته خبر داد.

به گزارش صما، خیرا… خادمی با بیان این‌که شرکت «ساخت» وظیفه احداث همه زیربناهای حمل‌ونقل را بر عهده دارد، گفت: مجری حدود ۶۰ درصد مصوبات بخش حمل‌ونقل اعم از ریلی، آزادراهی، بزرگ‌راهی، راه اصلی و راه روستایی است.

وی در این خصوص به تفسیر گفت: در حال حاضر تمرکز احداث همه بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی در سال جاری به شرکت ساخت محول شده است و بر این اساس ۵۰ درصد اعتبارات این پروژه‌ها مستقیماً از طریق ستاد وزارتخانه تخصیص می‌یافت که با دستور وزیر همه پروژه‌های بزرگراهی و راه اصلی به شرکت ساخت منتقل شد. بر این اساس ۱۲۲ طرح شرکت ساخت به ۲۵۰ طرح افزایش پیدا کرد که وظایف ما را سنگین‌تر کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که انتقال وظایف ساخت احداث راه‌های روستایی به شرکت ساخت نیز در سال گذشته اتفاق افتاد، ‌افزود: بر این اساس مدیریت متمرکز در حوزه ساخت روستایی «شرکت ساخت» انجام می‌شود.

۴۷۱ کیلومتر ریل جدید به بهره‌برداری می‌رسد

خادمی با اشاره به این‌که احداث مسیرهای جدید ریلی و آزادراه‌ها در سال‌های اخیر با روند بهتری در حال انجام است. گفت: امسال در بخش ریلی ۲۸۰ کیلومتر ریل‌گذاری خواهد شد، ضمن این‌که براساس برنامه ۴۷۱ کیلومتر خط ریلی جدید تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

تشریح وضعیت راه‌های کشور

وی در ادامه با اشاره به این‌که ۲۷۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور داریم، بیان‌کرد: ۴۱ هزار کیلومتر موافقتنامه ساخت انواع راه امضاشده که از این میزان ۱۵ هزار کیلومتر در سال‌های اخیر ساخته و به بهره‌برداری رسیده است. برای حدود ۱۵ هزار کیلومتر قراردادهای مربوطه امضاشده و برای ۱۰ هزار کیلومتر هم کار اجرایی آغاز نشده است. وی گفت: این‌که در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۸۴۴۰ کیلومتر انواع مختلف شبکه راهی (۱۳۰۰۰ راه روستایی) احداث و به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در ۵ سال اخیر ۱۱۰۵ خط ریلی احداث‌شده که برخی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

بهره‌برداری از راه‌های مختلف در هفته دولت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همچنین افزود: در هفته دولت امسال برنامه ۱۸۵۶ کیلومتر مسیرهای مختلف حمل‌ونقلی به بهره‌برداری می‌رسد که شامل ۹۸ کیلومتر ریلی جدید (اتصال آذربایجان شرقی به شبکه ریلی)، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراهی و راه‌ اصلی و ۱۴۶۰ راه روستایی در استان‌های مختلف است. مبلغ هزینه شده برای این پروژه‌ها ۱۷۶۵ میلیارد تومان است که از منابع دولتی تأمین ‌شده است. در بخش آزادراهی در هفته دولت افتتاح نداریم اما تا پایان سال در این بخش پروژه‌های خوبی آماده و به بهره‌برداری خواهد رسید. خادمی در ادامه به برنامه شرکت ساخت برای سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: وی با یادآوری این‌که در سال ۹۶ بالغ ‌بر ۴۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف به شرکت ساخت ابلاغ شد که ۴۰۹۰ میلیارد آن تخصیص یافت، اظهارکرد: امسال اعتبارات شرکت ساخت حدود ۴۰ درصد کاهش یافت که اگر حداقل ۱۰ درصد تورم را در نظر بگیریم حدود ۵۰ درصد راندمان کاری ما کاهش ‌یافته است.

طلب کاری پیمانکاران از شرکت زیرساخت

وی با بیان این‌که حدود ۷۸ درصد از ۲۵۳۴ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی سال ۹۷ تخصیص‌ یافته است، افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان این اعتبار تخصیصی نقدی و بقیه اسناد خزانه اسلامی است که به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تخصیص‌ یافته است. خادمی با بیان این‌که پیمانکاران حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از شرکت ساخت طلب دارند، اظهار کرد: حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان از این رقم مربوط به راه‌های روستایی است که سال گذشته به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل منتقل شد.

نهایی شدن قرارداد ساخت۸۹۶ کیلومتر آزادراه جدید در آینده نزدیک

خیرا… خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است: در حال حاضر بانک مرکزی یکی از خوش‌‌قول‌‌ترین بانک‌های جهان بوده و تضمین آن مورد قبول کشورهای متعدد است؛ بنابراین مشکلی در خصوص حضور بخش سرمایه‌گذاری نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در بخش جاده‌ای تنها در حوزه آزادراهی سرمایه‌گذاری مشترک داریم، گفت: از گذشته تاکنون سرمایه‌گذاری در این بخش داخلی بوده و از دیرباز در این حوزه این سرمایه‌گذاری به دو شکل فردی یا مشارکتی با بانک‌ها صورت گرفته است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: مطمئناً در سال‌های آتی برای قرارداد‌های مرتبط با حمل‌ونقل در بین کشورهای دوست و تمامی کشورهایی که تمایل زیادی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران دارند، مشکلی نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان‌داشت: با توجه به وضعیت خاص کشور استفاده از بخش خصوصی و تأمین مالی از طریق فاینانس با تدبیر وزیر راه و شهرسازی در دستور کار قرارگرفته است. خادمی همچنین از نهایی شدن ۸۹۶ کیلومتر آزادراه در قالب ۸ پروژه جدید در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ۱۱۱۳ کیلومتر آزادراه در سال گذشته با اعتبار ۸۷۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد که ۷۰ درصد سهم از سوی بخش خصوصی و ۳۰ درصد آن را دولت تأمین کرد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: قرارداد ساخت ۸۹۶ کیلومتر آزادراه جدید در قالب ۸ پروژه در حال نهایی شدن است و امیدواریم پس از انجام فرایند‌ها از سوی دولت به تصویب برسد.