کاهش ۲۴ درصدی تلفات جاده‌ای استان کرمان در تیر و مرداد ۹۷

کاهش ۲۴ درصدی تلفات جاده‌ای استان کرمان در تیر و مرداد ۹۷ از ابتدای تیر ماه تا پایان مرداد ماه سال‌جاری حدود ۸۰ نفر در تصادفات در شمال استان کرمان جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (در تیر و مرداد ماه ۹۶ که تعداد تلفات […]

کاهش ۲۴ درصدی تلفات جاده‌ای استان کرمان در تیر و مرداد ۹۷

از ابتدای تیر ماه تا پایان مرداد ماه سال‌جاری حدود ۸۰ نفر در تصادفات در شمال استان کرمان جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (در تیر و مرداد ماه ۹۶ که تعداد تلفات ۱۰۶ نفری) ثبت شده بود، از کاهش ۲۴٫۵ درصدی برخوردار بوده که این کاهش نتیجه توجه بیش‌تر رانندگان به قوانین و مقررات رانندگی در طول محور‌های مواصلاتی استان و همچنین حاصل تلاش‌های ثمربخش دستگاه‌های مرتبط بوده که راهداران نیز سهم قابل توجهی در این ارتباط داشته‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدعلی‌حاج‌سیدعلیخانی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اعلام این خبر گفت: در بخش راهداری حوزه شمال استان، به شانه‌سازی و اصلاح شیب حاشیه محور‌های مواصلاتی که اصطلاحاً به آن شیب شیروانی گفته می‌شود توجه زیادی شده است. در همین راستا خطر واژگونی در اثر انحراف خودرو‌ها از جاده تقلیل پیدا خواهد کرد، لذا اصلاح شیب مذکور با استفاده از توان فنی راهداری در بیش از ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استانمان می‌تواند به‌عنوان یکی از اقدامات با ارزش در ارتقای سطح ایمن‌سازی فیزیکی قلمداد شود.

حاج‌سیدعلیخانی با اشاره به این‌که ۴۸درصد از تصادفات منجر به تلفات از نوع واژگونی و خروج از جاده در شمال استان در ۵ ماهه سال‌جاری بوده است، افزود: سرعت غیرمجاز عامل اصلی تصادفات در استان بوده و خستگی و خواب‌آلودگی نیز بعد از سرعت غیرمجاز عامل دوم در تصادفات استان بوده و رانندگان چنانچه سرعت مطمئنه را در هنگام رانندگی رعایت کنند، حجم زیادی از سوانح از این دست کاسته خواهد شد.

حاج‌سیدعلیخانی با بیان این‌که آمار تردد در جاده‌های استان بیش از ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: از ابتدای امسال بیش از ۴۵ میلیون تردد در راه‌های شمال استان کرمان به‌وسیله دستگاه‌های تردد شمارآنلاین در مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به ثبت رسیده است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با بیان این‌که نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات در جاده‌های استان در حال انجام است، افزود: این دستگاه‌ها سرعت متوسط خودرو را در طول مسیر محاسبه کرده و در شب نیز قابلیت کنترل سرعت و ثبت تخلفات را همانند روز دارند.

وی با اشاره به این‌که در ۱۷ درصد تصادفات ۵ ماه اول سال ۹۷ مربوط به موتورسیکلت‌‌ها بوده است که منجر به جان باختن ۴۱ نفر شد، این آمار نیز در مقایسه با ۵ ماهه نخست سال ۹۶ از کاهش ۱۴٫۵ درصدی برخوردار بود که به نظر می‌رسد علت این کاهش، اجرای طرح‌های آموزشی و فرهنگی ویژه راکبین موتورسوار در مناطق روستایی بوده، گفتنی است حدود ۶۰ درصد از تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۴ و در نیمه شب رخ داده است.

حاج‌سیدعلیخانی با بیان این‌که در محور کرمان-ماهان و بم بیش‌ترین تصادفات به وقوع پیوسته و ۱۴ نفر در این مسیر بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند، گفت: آمار تصادفات بزرگراه هفت‌باغ کرمان افزایش پیدا کرده و در ۵ ماهه گذشته ۹ نفر در این محور بر اثر تصادفات کشته و ۶۶ نفر مجروح شدند.

وی با بیان این‌که استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، یکی از عوامل اصلی تصادفات است گفت: طبق اعلام پلیس راه استان امسال ۶ هزار و ۶۶۷ فقره برگ جریمه به‌دلیل این تخلف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است و تعداد ۲۸۴ دستگاه خودرو دارای تخلف بالای یک میلیون تومان نیز در استان توسط پلیس توقیف شده است.