برگزاری دومین همایش ملی سالمندی در رشت

برگزاری دومین همایش ملی سالمندی در رشت دومین همایش ملی سالمندی به همت مرکز تحقیقات تروما و با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت دومین همایش ملی سالمندی با محوریت «بازتوانی و تروما» در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شاهرخ‌یوسف‌زاده‌چابک، رییس دانشگاه […]

برگزاری دومین همایش ملی سالمندی در رشت

دومین همایش ملی سالمندی به همت مرکز تحقیقات تروما و با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت دومین همایش ملی سالمندی با محوریت «بازتوانی و تروما» در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شاهرخ‌یوسف‌زاده‌چابک، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن اشاره به این مطلب که مقوله سالمندی برای کشور ما علی‌الخصوص گیلان حایز اهمیت است، گفت : جمعیت بالای ۶۰ سال ایران به سرعت رو به رشد است و استان گیلان با متوسط ۱۲٫۲ جمعیت بالای ۶۰ سال جزو سالمند‌ترین استان‌های کشور است و بعضی از شهرهای استان مانند رودسر و املش سالمند‌ترین شهرهای کشور به شمار می‌روند. وی افزود: با داشتن چنین جمعیت سالمندی، اولویت جامعه پزشکی و دست‌اندرکاران حوزه سلامت باید به مسایل و مشکلات پیش رو سالمندان و مخصوصاً تروما در سالمندان معطوف شود. در این زمینه، آسیب‌های جزیی و کوچک در سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد.

با داشتن سبک زندگی مناسب در دوران جوانی و میانسالی می‌توان یک سالمندی با نشاط داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان‌کرد: برای این‌که یک سالمندی با نشاط داشته باشیم، باید از ذخایر و منابع مالی خودمان در دوران جوانی و میانسالی به درستی استفاده کنیم و با بهره‌گیری از سبک زندگی مناسب که مرتبط با رژیم غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی مناسب است یک سالمندی با نشاط داشته باشیم.

یوسف‌زاده‌چابک با اشاره به این مطلب که دوره نوجوانی تأثیر به‌سزایی در دوران سالمندی دارد، تأکیدکرد: توجه به مقوله سالمندی بدون نگاه پیشگیرانه امکان‌پذیر نیست بنابراین باید به این مهم توجه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دومین همایش ملی سالمندی گفت: برای مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی در برابر نیازهای سلامت سالمندان تحول در نظام سلامت امری ضروری است.

شادمان نعمتی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به ۳ واژه سالمندی، تروما و توانبخشی به عنوان مباحث قابل توجه در حوزه سلامت گفت : دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مقوله سالمندی و توانبخشی یک نگاه خاص و استراتژیک دارد، از این رو راه‌اندازی و تأسیس دانشکده توان بخشی از جمله برنامه‌های در دست اقدام دانشگاه است. همچنین در بخش توانبخشی (کاشت حلزون گوش) به زودی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه‌اندازی می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه – با اشاره به تدوین نقشه جامع علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصرح کرد:

راه‌اندازی کوهورت سالمندی نیز از جمله اقدامات دانشگاه برای بهبود زیرساخت‌های سلامت سالمندان در استان است.

اسماعیل ابراهیمی، رییس هیأت ممتحنه بورد فیزیوتراپی ایران نیز ضمن حضور در این همایش با اشاره به فرایند سالمندی و تأثیرات آن بر ستون فقرات به تشریح چگونگی ایجاد این تغییرات و راه‌های پیشگیری از آن پرداخت.