پذیرش نسل جدید کشتی‌ها به توسعه زیرساخت‌های بندری نیاز دارد

مدیرعامل سازمان بنادر پذیرش نسل جدید کشتی‌ها به توسعه زیرساخت‌های بندری نیاز دارد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پذیرش نسل جدید کشتی‌های بزرگ و کانتینربر، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در بنادر ایران است. به گزارش ایرنا، محمدراستاد افزود: در مرحله سوم ساخت پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با احداث هزار و ۴۰۰ متر اسکله، […]

مدیرعامل سازمان بنادر

پذیرش نسل جدید کشتی‌ها به توسعه زیرساخت‌های بندری نیاز دارد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پذیرش نسل جدید کشتی‌های بزرگ و کانتینربر، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در بنادر ایران است.

به گزارش ایرنا، محمدراستاد افزود: در مرحله سوم ساخت پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با احداث هزار و ۴۰۰ متر اسکله، ظرفیت این بندر به ۸ میلیون کانتینر در سال خواهد رسید.

راستاد ادامه داد: همچنین با توسعه بندر چابهار، قابلیت پذیرش کشتی‌های بزرگ در این بندر فراهم می‌شود و ظرفیت آن از دو به ۴ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

به گفته این مقام مسؤول، ساخت کشتی‌های بزرگ و کانتینربر با ظرفیت بالای ۲۰ هزار تی.ای.یو(TEU) و تأمین زیرساخت‌های لازم برای پذیرش چنین کشتی‌هایی از جمله چالش‌های مهندسی دریایی کشور است.

وی گفت: در توسعه بندر شهید رجایی برنامه پذیرش نسل جدید کشتی‌ها را در دستور کار داریم و از این رو یکی از چالش‌های اصلی صنعت دریایی، ایجاد ظرفیت لازم برای کشتی‌های با اندازه بزرگ همچون کشتی‌های با ۴۰۰ متر طول، ۶۰ متر عرض و ظرفیت ۲۰ هزار تی.ای.یو است.

راستاد همچنین یکی دیگر از چالش‌های صنعت کشتیرانی را لزوم کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای برشمرد که یکی از مصوبات مهم آن ضرورت کاهش استفاده از ماده شیمیایی «سولفور» در سوخت کشتی‌هاست.

وی بیان‌داشت: تحقق چنین مصوبه‌ای نیازمند دست‌کم دو میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای هر کشتی بوده و بر این اساس حضور متخصصان دریایی و تبادل دانش و تجربیات آنها برای ایران بسیار مهم است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به برخی اقدام‌های زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر اشاره کرد و گفت: از جمله اقدام‌های اجرایی در سواحل مکران، توسعه بندر چابهار و ساخت ۱۵ موج ‌شکن چند منظوره برای بهبود فعالیت ساحل‌نشینان است.

وی ادامه‌داد: در زمینه شبکه ملی پایش مشخصه‌های دریایی نیز اقدام‌های خوبی انجام شده که از آن جمله می‌توان به استقرار دستگاه‌های موج نگار سامانه‌های جزر و مد سنج در طول سواحل مکران اشاره کرد ضمن آن‌که سامانه‌های هشدار سونامی و طوفان‌های حاره‌ای در این منطقه در دست ساخت است.

در سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی که به مدت ۳ روز در هتل المپیک برپاست، کارشناسان و متخصصان از ۴۰ کشور ۸۰ مقاله را در حوزه صنعت دریانوردی ارایه می‌کنند؛ ۷۱ مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می‌شود.

جمهوری‌اسلامی‌ایران با دارا بودن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی غرب آسیا از ظرفیت بسیار خوبی در توسعه صنعت دریانوردی و حمل و نقل دریایی برخوردار است.