مدیران شستا مشمول قانون ممنوعیت به‌ کارگیری بازنشستگان می‌شوند

رییس دیوان محاسبات کشور مدیران شستا مشمول قانون ممنوعیت به‌ کارگیری بازنشستگان می‌شوند رییس دیوان محاسبات کشور گفت: منظور از عبارت «کلیه دستگاه‌ها که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند» در ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، هر واحد واجد یا فاقد شخصیت حقوقی که در قانون بودجه کل کشور […]

رییس دیوان محاسبات کشور

مدیران شستا مشمول قانون ممنوعیت به‌ کارگیری بازنشستگان می‌شوند

رییس دیوان محاسبات کشور گفت: منظور از عبارت «کلیه دستگاه‌ها که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند» در ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، هر واحد واجد یا فاقد شخصیت حقوقی که در قانون بودجه کل کشور دارای ردیف بودجه‌ای و یا در جداول بودجه درج شده است، می‌باشد.

به گزارش خانه‌ملت، عادل‌آذر، رییس دیوان محاسبات کشور در خصوص ابهامات و مسایل مربوط به قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان گفت: سؤالات، ابهامات و مسایل مختلفی در خصوص قانون ممنوعت به‌کارگیری بازنشستگان و اصلاح این قانون که به تازگی در مجلس‌شورای‌اسلامی تصویب و ابلاغ شده است، وجود دارد که در این راستا دیوان محاسبات در یک ماه اخیر دست به ابتکاری زد و با لحاظ موارد مطرح شده در مباحث رسانه‌ای و تریبون‌های رسمی درباره ابهامات قانون مذکور، جلساتی با مسؤولان نهادهای نظارتی ۳ قوه برگزار کرد.

رییس دیوان محاسبات کشور تصریح‌کرد: در جلسه مشترک این دیوان با رؤسای دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، رییس سازمان امور اداری و استخدامی و معاونت قوانین مجلس‌شورای‌اسلامی، به ابهامات این قوانین رسیدگی شد و در این رابطه کارگروه حقوقی نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: بعد از جلسات مختلف نهادهای نظارتی ۳ قوه، اجماعی در خصوص احکام قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان صورت گرفت تا ابهامات برطرف شود. بر این اساس؛ کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در ماده واحده این قانون شامل دستگاه‌های اجرایی مصرح در ماده ٥ قانون مذکور بوده و همچنین در صورتی قابل تسری به شرکت‌ها و واحدهای اجرایی زیرنظر و تابع دستگاه‌های موضوع این ماده است که سهام و سرمایه مربوط به دولت در این شرکت‌ها و واحد‌ها مشترکاً و یا منفرداً بیش از ۵۰ درصد باشد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری شامل وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌ها است. بر این اساس، حتی شرکت‌های زیرمجموعه شستا که تحت نظر سازمان تأمین اجتماعی هستند، در صورتی‌که بیش از ۵۰ درصد سهام آنها مشترکاً و یا منفرداً متعلق به شستا (سازمان تأمین اجتماعی) باشد، نیز مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند.

رییس دیوان محاسبات کشور ادامه‌داد: باید توجه داشت که در قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به موضوع جرم انگاری نیز توجه شده و اگر کسانی در اجرای قانون تخلف کنند و حتی مدیری که تخلف در دستگاه تحت مدیریتش رخ داده، تحت پیگیرد قوه قضاییه قرار گرفته و از سوی دیوان محاسبات کشور نیز به تخلفات آنها رسیدگی خواهد شد.

وی با اشاره به اجماع درباره شمولیت قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در خصوص آزادگان و جانبازان تصریح‌کرد: قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور را که در ارتباط با وضعیت به‌کارگیری آزادگان و جانبازان است را نسخ نمی‌کند.

عادل‌آذر افزود: براساس اجماعی که صورت گرفت، حکم ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان اطلاق داشته و به دستگاه‌های دارای قوانین و مقررات خاص نیز قابل تسری است. بنابراین هر دستگاهی که از بودجه کل کشور استفاده کند، مشمول این قانون خواهد بود.