آموزش و پرورش با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی وارد سال ۹۸ می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس آموزش و پرورش با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی وارد سال ۹۸ می‌شود سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس معتقد است آموزش و پرورش با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی وارد سال ۹۸ خواهد شد. به گزارش خانه‌ملت، سیدحمایت‌میرزاده با بیان این‌که بایستی بودجه وزارت […]

سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس

آموزش و پرورش با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی وارد سال ۹۸ می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس معتقد است آموزش و پرورش با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی وارد سال ۹۸ خواهد شد.

به گزارش خانه‌ملت، سیدحمایت‌میرزاده با بیان این‌که بایستی بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ براساس عملکرد پیش‌بینی شود، گفت: بیش‌تر بودجه آموزش و پرورش برای هزینه‌های جاری مانند حقوق پرسنل استفاده می‌شود، بنابراین در وهله نخست باید هزینه‌های این وزارتخانه در سال ۹۷ مشخص شود تا براساس این مبلغ و با توجه به افزایش حقوق، بودجه سال آینده پیش‌بینی شود.

نماینده مردم گرمی در مجلس‌شورای‌اسلامی افزود: از آنجایی که آموزش و پرورش در سال ۹۶ نتوانست تمام مطالبات فرهنگیان را پرداخت کند ناچار شد در سال‌جاری و از بودجه ۹۷ برخی بدهی‌ها و هزینه‌های سال گذشته را پرداخت کند، بنابراین در حال حاضر این وزارتخانه علی‌رغم کمبود بودجه برای نیازهای روزمره موظف است مطالبات فرهنگیان از سال‌های گذشته را نیز بپردازد.

پیش‌بینی بودجه آموزش و پرورش براساس سال‌های گذشته اعتبار واقعی موردنیاز این وزارتخانه را تأمین نمی‌کند

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان‌کرد: زمانی‌که بودجه وزارت آموزش و پرورش را براساس بودجه مصوب سال گذشته تنظیم می‌کنند هیچ یک از بدهی و نیازهای این وزارتخانه را در نظر نمی‌گیرند در حالی‌که اگر براساس عملکرد بودجه را مشخص کنند، تمام مشکلات نظام آموزشی از نظر تأمین اعتبارات برطرف می‌شود؛ از آنجایی که بودجه آموزش و پرورش همیشه براساس سال‌های گذشته تنظیم می‌شود، نمی‌توان اعتبار واقعی موردنیاز این وزارتخانه را تصویب کرد.

منظور از تنظیم بودجه براساس عملکرد چیست؟

وی با اشاره به چگونگی پیش‌بینی بودجه براساس عملکرد، اظهار‌کرد: در ابتدا باید اعتبارات و هزینه‌های سال ۹۷ دقیق روشن شود؛ میزان اعتباراتی که برای پرداخت بدهی‌های سال قبل مصرف شده و مبلغی که باید بابت مطالبات فرهنگیان تا پایان اسفند‌ماه ۹۷ پرداخت شود و در نهایت باید ۱۰ درصد بیش‌تر از مجموع اعتبارت مذکور به عنوان بودجه وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شود با این کار می‌توان بودجه بدون کسری برای نظام آموزشی در سال ۹۸ تصویب کرد.

اختلاف میان سازمان برنامه و بودجه، خزانه‌داری و آموزش و پرورش در مورد بدهی‌های نظام آموزشی

سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس خاطرنشان‌کرد: آموزش و پرورش از سال ۹۸ تاکنون بدهی‌های بسیاری دارد مبلغ این بدهی دقیق مشخص نیست، چراکه میان سازمان برنامه و بودجه و آموزش و پرورش در این رابطه اختلاف وجود دارد.

اعداد و ارقام متفاوت باعث ایجاد سردرگمی می‌شود، بنابراین نمی‌توان نیاز مالی آموزش و پرورش را به راحتی برطرف کرد، آموزش و پرورش با بودجه پیش‌بینی شده در سال ۹۸ کسری‌های بسیاری خواهد داشت مگر آن‌که بدهی‌های این وزارتخانه در سال ۹۷ پرداخت شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان این‌که در سال ۹۷ نیز بدهی‌های بسیاری برای آموزش و پرورش در زمینه افزایش حقوق، اضافه کار و… ایجاد شد، عنوان‌کرد: دولت باید تمامی این موارد را در بودجه ۹۸ لحاظ کند. مادامی که سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و اقتصاد و دارایی و خزانه اعداد و ارقام متفاوتی ارایه می‌دهد، نمایندگان نمی‌توانند اقدام چندانی برای افزایش بودجه نظام آموزشی انجام دهد.

وی با بیان این‌که اعداد و ارقام متفاوت باعث ایجاد سردرگمی می‌شود، بنابراین نمی‌توان نیاز مالی آموزش و پرورش را به راحتی برطرف کرد، تأکید‌کرد: آموزش و پرورش با بودجه پیش‌بینی شده در سال ۹۸ کسری‌های بسیاری خواهد داشت مگر آنکه بدهی‌های این وزارتخانه در سال ۹۷ پرداخت شود.

آموزش و پرورش با چه بدهی وارد سال ۹۸ می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس در پاسخ به این‌که آموزش و پرورش با چه میزان بدهی وارد سال ۹۸ می‌شود، توضیح‌داد: این وزاتخانه با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی وارد سال ۹۸ خواهد شد.