ضرورت کاهش رقم سقف بودجه

رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد ضرورت کاهش رقم سقف بودجه رییس مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که بودجه سال ۹۸ باید دو هفته قبل ارایه می‌شد، گفت: رهبری معظم انقلاب تدابیری داشتند که این بودجه باید متناسب با شرایط تحریمی مورد بازبینی قرار گیرد لذا جلساتی برگزار شد و نتیجه این شد که سقف بودجه باید […]

رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد

ضرورت کاهش رقم سقف بودجه

رییس مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که بودجه سال ۹۸ باید دو هفته قبل ارایه می‌شد، گفت: رهبری معظم انقلاب تدابیری داشتند که این بودجه باید متناسب با شرایط تحریمی مورد بازبینی قرار گیرد لذا جلساتی برگزار شد و نتیجه این شد که سقف بودجه باید پایین بیاید و هزینه‌ها کاهش یابد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌لاریجانی در حاشیه جلسه علنی مجلس با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ از سوی رییس‌جمهور به مجلس گفت: این بودجه در دستور کار کمیسیون‌‌ها قرار خواهد گرفت تا نمایندگان پیشنهادات خود را درباره این بودجه ارایه دهند.

رییس مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که بودجه سال ۹۸، باید دو هفته پیش به مجلس ارایه می‌شد، اظهارداشت: رهبری معظم انقلاب تدابیری داشتند که این بودجه باید متناسب با شرایط تحریمی مورد بازبینی قرار گیرد لذا جلساتی در همین زمینه برگزار شد و آقایان بحث کردند و به این نتیجه رسیدند که سقف بودجه باید از رقم ۴۳۰ هزار میلیارد تومان پایین‌تر آورده شود و هزینه‌ها را کاهش دهند.

بررسی روی نقشه راه بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹

لاریجانی تصریح‌کرد: برخی از مواردی که رهبری بر روی آن تأکید داشتند علی‌الخصوص در زمینه اشتغال و فضای تولید این بود که بستر‌های مناسبی برای این موضوعات فراهم شود و البته ایشان به یک نکته مهم‌تری هم اشاره کردند که به نظر بنده هم خیلی کلیدی است و آن این است که باید ساختار بودجه متناسب با چالش‌هایی که در کشور وجود دارد تنظیم شود و برای این کار باید یک نقشه‌راهی برای بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ تنظیم شود.

ضرورت توجه به حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی

وی با بیان این‌که بررسی بر روی نقشه راه بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ آغاز شده است، اظهارداشت: رییس‌جمهور صبح امروز برخی از مشخصات این نقشه راه، به مانند حل برخی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی را بیان کردند تا بازنشستگان عزیزمان بدانند این صندوق‌‌ها چه انضباطی دارند و چه آینده‌ای متناسب با شرایط برایشان پیش‌بینی شده است.

رییس مجلس‌شورای‌اسلامی در ادامه با اشاره به مسأله نقدینگی و فربه شدن دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور، گفت: بار اصلی بودجه کشور به سمت امور اجرایی می‌رود که باید این مسأله متناسب شود.

لاریجانی در ادامه با اشاره به مباحث مربوط به حوزه آب در کشور گفت: این مسأله هم از جمله سایر موضوعات است که امروز در مجلس بخش‌های مختلفی درباره آن نقطه نظرات خود را داشتند که باید برای آن تدبیر شود بنابراین باید برای این چالش‌‌ها تدبیر لازم انجام پذیرد تا مشخص شود این چالش‌‌ها در چه افقی قابل حل است.

وی تصریح‌کرد: بنابراین براساس موضوعات سازمان برنامه و بودجه عناوین پیشنهادات اولیه را اعلام کرده‌اند و از قبل هم مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه اقداماتی داشته است و قرار است ظرف چند ماه آینده این موارد مدون شود.

رییس مجلس‌شورای‌اسلامی تأکیدکرد: اگر بودجه سال ۹۸ که در حال حاضر تنظیم اولیه شده است، در این فاصله در مجلس تصویب شود و براساس اصلاح ساختار احتیاج به اصلاحات بعدی داشته باشد، باز هم لایحه اصلاح بودجه در طول سال ارایه خواهد شد و برای سال ۹۹ هم براساس همین چارچوب و نقشه راه کار جلو خواهد رفت.

افزایش درآمدهای مالیاتی و نرخ دلار

براساس لایحه بودجه ارایه شده به مجلس، مهم‌ترین ارقام لایحه بودجه ۹۸ در مقایسه با قانون بودجه امسال، نشان‌دهنده افزایش درآمدهای مالیاتی و نرخ دلار است.

بررسی ارقام لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور نشان می‌دهد که میزان افزایش حقوق ۲۰ درصد و صادرات روزانه یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت خام پیش‌بینی شده است. براساس این گزارش بودجه عمرانی رقمی بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان و درآمدهای مالیاتی با روندی افزایشی نسبت به قانون بودجه ۹۷ از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین قیمت دلار در بودجه سال ۹۷، رقم ۳هزارو۵۰۰ تومان تصویب شده بود که این مبلغ به ۵هزارو۷۰۰ تومان در لایحه بودجه سال ۹۸ رسیده است. بررسی لایحه بودجه ۹۸ نشان می‌دهد که بودجه عمرانی کشور با افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی به ۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است حسن روحانی، رییس‌جمهوری در جلسه علنی مجلس‌شورای‌اسلامی، متن پیشنهادی لایحه بودجه کل کشور سال ۱۳۹۸ را به علی‌لاریجانی، رییس مجلس‌شورای‌اسلامی تقدیم کرد.