شفافیتی در نظارت بر قیمت‌ کالا‌ها در بازار وجود ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی شفافیتی در نظارت بر قیمت‌ کالا‌ها در بازار وجود ندارد عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اقدامات موردی دستگاه‌های نظارتی با عاملان افزایش قیمت کالا‌ها نمی‌تواند علاج کار باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدتقی‌کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی درباره عدم تأثیرگذاری نظارت دستگاه‌های نظارتی بر قیمت اجناس مصرفی مردم، اظهارکرد: یکی از عمده […]

عضو کمیسیون اقتصادی

شفافیتی در نظارت بر قیمت‌ کالا‌ها در بازار وجود ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اقدامات موردی دستگاه‌های نظارتی با عاملان افزایش قیمت کالا‌ها نمی‌تواند علاج کار باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدتقی‌کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی درباره عدم تأثیرگذاری نظارت دستگاه‌های نظارتی بر قیمت اجناس مصرفی مردم، اظهارکرد: یکی از عمده مشکلات ما در حوزه نظارتی، عدم شفافیت است به این معنا که با وجود تعداد بالای تشکیلات نظارتی باید بتوانیم نمود آن را کاملاً در بازار مشاهده کنیم اما به نظر می‌رسد که این نظارت‌‌ها چندان شفاف نیست.

وی افزود: باید بررسی شود که دستگاه‌های نظارتی حقیقتاً تا چه اندازه به رسالت خود عمل می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان‌کرد: به نظر می‌رسد دستگاه‌هایی که باید طبق گزارش‌های نظارتی به پیگیری و برخورد لازم با متخلفان بپردازند، ضعیف عمل می‌کنند.

کبیری افزود: معتقدم که ناظران در صورت مشاهده بالا رفتن قیمت کالاهای مصرفی مردم بدون دلیل، حساب و کتاب باید حتماً آن را به دستگاه قضایی گزارش دهند، البته به نظر می‌رسد که به دلیل زمانبر بودن برخورد قهری با عاملان بر هم زننده تعادل بازار، گاهی بُعد نظارتی تأثیر خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به نقش مجلس در این زمینه، گفت: طبق اختیاراتی که قانون برای مجلس مشخص کرده، این دستگاه تنها می‌تواند به سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص بپردازند، لذا اختیار اجرایی ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان‌کرد: همچنین به نظر می‌رسد که اقدامات موردی دولت با عاملان افزایش قیمت کالا‌ها نمی‌تواند علاج کار باشد، احتمال ایجاد رانت در برخی دستگاه‌های نظارتی و بازرسی‌‌ها وجود دارد لذا باید نظارت‌های غیرمستقیمی وجود داشته باشد تا ناظرین دستگاه‌های نظارتی را در امر کنترل بازار تحت نظر بگیرد که دیگر راهی برای بروز تخلف باقی نماند.