روش تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی تغییر می‌کند

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روش تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی تغییر می‌کند رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس با انتقاد از تورمی که کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داشته است، عنوان کرد که روش تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به این کالا‌ها باید تغییر […]

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

روش تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی تغییر می‌کند

رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس با انتقاد از تورمی که کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داشته است، عنوان کرد که روش تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به این کالا‌ها باید تغییر کند.

به گزارش خانه‌ملت، غلامرضاتاجگردون با اشاره به این‌که ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده اما تأثیری بر سفره مردم نداشته و تکرار این کار در بودجه سال ۹۸ نگرانی‌هایی را به دنبال دارد، گفت: دولت برای سال ۹۸ بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار درآمد خالص ارزی پیش‌بینی کرده است که ۱۴ میلیارد دلار آن را به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، یکی از ایرادات جدی نمایندگان و کارشناسان به این موضوع عدم تأثیرگذاری ارز دولتی بر کنترل قیمت کالاهای اساسی است.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس ادامه‌داد: به همین منظور در جلسه کمیسیون تلفیق با حضور مسؤولان دولتی، مفصل صحبت کرده‌ایم و سؤال شد ارز‌هایی که به کالاهای اساسی داده شده تا چه میزان در میزان تورم نقش داشته است.

مردم تورم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را تحمل کرده‌اند

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به گزارشی که دولت در زمینه تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی ارایه کرده است، اظهارداشت: گزارش دولت نشان می‌دهد که برخی کالاهایی که ارز ترجیحی گرفته‌اند مشمول تورم شده‌اند و مردم تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را تحمل کرده‌اند.

وی تأکید‌کرد: در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ با دولت بحث می‌کنیم که روش تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی را اصلاح کند، عملاً این روش که از منابع برخوردار بوده بهره‌وری مناسب و کافی را نداشته است.

تاجگردون در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به جبران کسری درآمد دولت با افزایش درآمدهای مالیاتی، بیان‌داشت: مالیات حقی است که باید اقشار پردرآمد آن را بپردازند، منظور ما این نیست که از قشر تحت فشار و ضعیف مالیات گرفته شود، بلکه افرادی که از رانت فعلی حاکم بر جامعه استفاده می‌کنند باید مالیات بدهند.

افزایش درآمد مالیاتی به معنای فشار بر مردم نیست

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش برخی شاخص‌ها در لایحه بود، گفت: وقتی حقوق‌ها افزایش پیدا می‌کند، اقتصاد تورم ۴۰ درصدی را شاهد است، رشد GDP بالغ بر ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، رشد درآمد مالیاتی بین ۸ تا ۱۰ درصد غلط است.

وی با تأکید بر این‌که افزایش درآمد مالیاتی به معنای فشار بر گُرده مردم نیست، توضیح‌داد: نقدینگی چرخیده و جایی اثر خود را گذشته است، بنابراین صاحب این نقدینگی باید مالیات بپردازد؛ حالا هر کسی باشد، از کسی که منفعت برده باید مالیات گرفت، این بحث را با سازمان مالیاتی داشته‌ایم.

برخی معافیت مالیاتی به ناحق است

تاجگردون در این باره که ۷۰ درصد منابع کشور معافیت مالیاتی داده شده است، عنوان‌کرد: بحث ما برای افزایش درآمد مالیاتی، جدا از معافیت‌های مالیاتی است، بحث ما این است گردش پولی که در کشور اتفاق افتاده و می‌افتد دست چه کسانی است تا مالیات از آنها گرفته شود.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس در خصوص معافیت‌های مالیاتی توضیح داد: برخی به ناحق شامل معافیت مالیاتی می‌شوند. صادرات از مالیات معاف است، این برای زمانی باید لحاظ شود که ارزآوری با صادرات اتفاق می‌افتد، زمانی که ارز صادرات به کشور برگردانده نمی‌شود، چرا باید معافیت مالیاتی لحاظ شود، از اینگونه مسایل در اقتصاد کشور وجود دارد که باید اصلاح کنیم.