تشکیل کارگروه مشترک توسعه روابط بندری و دریایی ایران و ویتنام

تشکیل کارگروه مشترک توسعه روابط بندری و دریایی ایران و ویتنام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ویتنامی‌‌ها از افزایش حجم تجارت با ایران و پیشنهادات مطرح شده در راستای همکاری‌های دریایی و بندری دو کشور استقبال کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در سفر به ویتنام و […]

تشکیل کارگروه مشترک توسعه روابط بندری و دریایی ایران و ویتنام

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ویتنامی‌‌ها از افزایش حجم تجارت با ایران و پیشنهادات مطرح شده در راستای همکاری‌های دریایی و بندری دو کشور استقبال کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در سفر به ویتنام و ملاقات با مسؤولان بندری و دریایی این کشور، ضمن بازدید از بنادر بزرگ آن برای افزایش همکاری‌های دوجانبه در بخش دریایی و بندری، اظهار داشت: موافقتنامه کشتیرانی بین جمهوری اسلامی و ویتنام در سال ۱۳۸۱ امضاء و مبادله شده است، تجارت خارجی سالانه ویتنام بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار و حجم سالانه حمل و نقل دریایی این کشور نیز حدود ۵۰۰ میلیون تن است و کشوری مهم در بخش مبادلات بازرگانی و دریایی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در ابتدای این سفر دیداری را با سفیر ایران در ویتنام داشتیم و در ارتباط با برنامه‌ها و اولویت‌های این سفر تبادل نظر کردیم. پس از آن از اداره بندر بزرگ «های فونگ» و طرح توسعه بندر «لکهوین» بازدید شد و قبل از آن نیز دیدار با مقامات اداره بنادرهای فونگ صورت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ادامه از دانشگاه علوم و فنون دریایی ویتنام بازدید شد که شامل دیدار با ریاست این دانشگاه و آشنایی با فعالیت‌ها و رشته‌های تحصیلی این دانشگاه بود، افزود: این دانشگاه در مقاطع لیسانس تا دکتری در تمامی رشته‌های مرتبط با علوم دریایی دانشجو می‌پذیرد و تعداد دانشجویان آن نیز ۱۵۰۰۰ هزار نفر است و دانشگاه بسیار پیشرفته و مجهزی محسوب می‌شود.

راستاد با بیان اینکه ملاقات با وان کونگ؛ معاون وزیر حمل و نقل ویتنام دیگر اتفاقی بود که در طول این سفر انجام شد، عنوان کرد: در جریان این دیدار پیشنهاد دادیم برابر ماده ۱۵ موافقتنامه کشتیرانی تجاری دو کشور، کارگروه مشترکی به منظور بررسی و برنامه‌ریزی عملیاتی جهت توسعه روابط بندری و دریایی ایران و ویتنام تشکیل و اولین اجلاس مربوط به آن نیز در طول سال جاری در تهران برگزار شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این توانمندی و ظرفیت بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مزیت‌های ترانزیتی کشور تشریح و پیشنهاد شد که خط کشتیرانی منظم بین دو کشور برقرار شود.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جریان این ملاقات همچنین پیشنهاد شد تا همکاری فنی و تخصصی در زمینه فعالیت‌های دریایی و بندری ایران و ویتنام انجام شود و دو کشور از مواضع یکدیگر در مجامع بین‌المللی و دریایی حمایت کنند.

راستاد با تأکید بر اینکه معاون وزیر حمل و نقل ویتنام از پیشنهادات مطرح شده در راستای توسعه روابط دریایی و بندری بین دو کشور استقبال کرد، گفت: وی خواستار افزایش حجم تجارت طرفین از طریق افزایش میزان همکاری‌های تجار و بخش خصوصی ایران و ویتنام شد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت نیز از معاون وزیر حمل و نقل ویتنام دعوت به عمل آمد تا جهت بازدید از بنادر کشور به ایران سفر کند که این مسأله نیز مورد استقبال قرار گرفت.